Bibliotheek
Verzoening van Jezus Christus


Afbeelding
Hof van GethsƩmanƩ

Evangeliestudiewijzer

Verzoening van Jezus Christus

Het offer van onze Heiland en onze enige weg terug naar onze hemelse Vader

Als je ooit van een dierbare afgescheiden bent geweest, dan begrijp je ā€“ enigszins ā€“ waarom God de Vader wil dat wij terugkeren en voor eeuwig bij Hem wonen. God heeft ons lief en heeft zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om onze Heiland te zijn. Jezus is naar de aarde gekomen om ons bij God terug te brengen.

Jezus heeft dat door zijn lijden en opoffering tot stand gebracht ā€“ door wat in de Schriften de verzoening van Jezus Christus wordt genoemd. Door zijn verzoening heeft Jezus alle gevolgen van de val van Adam overwonnen: pijn en lijden, maar ook de lichamelijke en geestelijke dood. Hij heeft de weg voor ons bereid om niet alleen in Gods tegenwoordigheid terug te keren, maar ook om zoals God te worden. In die zin kan Jezus ons dichter tot onze Vader in de hemel brengen dan ooit tevoren.

Zie het onderwerp ā€˜Aardse bediening van Jezus Christusā€™ om de gebeurtenissen te bestuderen die met de verzoening van Jezus Christus te maken hebben.

Wat is de verzoening van Jezus Christus?

De verzoening van de Heiland bestaat uit zijn lijden in GethsƩmanƩ en aan het kruis, zijn dood en zijn opstanding. Door dit lijden heeft Jezus Christus al onze pijnen, smarten, zonden en de dood op Zich genomen, waardoor wij in de tegenwoordigheid van God kunnen terugkeren en het eeuwige leven kunnen ontvangen.

Overzicht onderwerp: Verzoening van Jezus Christus

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Jezus Christus, Val van Adam en Eva, Aardse leven van Jezus Christus, Heil, Heilsplan

SectieĀ 1

We hebben een Heiland nodig ā€“ Jezus Christus

Om te begrijpen hoe Jezus Christus ons door zijn verzoening redt, kan het nuttig zijn om te overdenken waarom we gered moeten worden. Waar redt Jezus ons van? Met andere woorden, waardoor zijn wij van God gescheiden?

God is volmaakt, almachtig en onsterfelijk. Wij zijn onvolmaakt, zwak en onderhevig aan de dood. Dat is gedeeltelijk onze eigen schuld ā€“ het gevolg van onze zonden en slechte keuzes. Maar het komt ook doordat we in een gevallen wereld leven. (Zie ā€˜Val van Adam en Evaā€™ voor meer informatie over dat onderwerp. Door de val te bestuderen, zul je het doel en de noodzaak van de verzoening van Jezus Christus nog beter gaan begrijpen.)

Door zijn verzoening kan Jezus Christus ons van zonde reinigen en ons uit de dood opwekken. Hij kan ons meer kracht geven dan we zelf hebben. Jezus Christus is vĆ³Ć³r de schepping van de wereld door God gekozen om onze Heiland te zijn (zie Mozes 4:1ā€“2; Abraham 3:26ā€“27). Hij was zelfs de enige die onze Heiland kon zijn.

Om over na te denken

  • Als iemand jou vroeg ā€˜Waarom heb ik een Heiland nodig?ā€™, wat zou je dan zeggen? Lees hoe president DallinĀ H. Oaks een soortgelijke vraag beantwoordde in zijn toespraak ā€˜Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?ā€™ Noteer desgewenst je gevoelens over Jezus Christus en wat Hij voor jou heeft gedaan.

  • De profeet Lehi heeft gezegd dat we alleen bij God kunnen wonen ā€˜door de verdiensten en de barmhartigheid en de genadeā€™ van Jezus Christus (2 Nephi 2:8). Heb je je weleens afgevraagd wat die verdiensten zijn? Waarom is Jezus Christus de enige die onze Heiland kon zijn? Denk daarover na bij het lezen van deze Schriftteksten: HebreeĆ«n 4:15; 2Ā Nephi 2:6ā€“9; Leer en Verbonden 20:21ā€“25.

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Met aanschouwelijk onderwijs kun je laten zien hoezeer we een Heiland nodig hebben. Je kunt bijvoorbeeld een pad vol obstakels en hindernissen maken en dat met ons leven vergelijken. Of misschien kun je vertellen over situaties waarin je hulpeloos of in gevaar was en iemand nodig had om je te redden. (De video ā€˜Where Justice, Love, and Mercy Meetā€™ [5:36] is een goed voorbeeld.) Dit kan leiden tot een gesprek over de reden waarom we allemaal Jezus Christus nodig hebben om ons te redden.

Meer weten

Sectie 2

Jezus Christus heeft voor ons de dood overwonnen

Afbeelding
Hij is opgewekt

Er is minstens Ć©Ć©n ding dat iedereen op aarde gemeen heeft: we zullen uiteindelijk allemaal sterven. Van zijn moeder, Maria, erfde Jezus het vermogen om te sterven. Maar als de Zoon van God had Hij ook macht over de dood. Hij verrees uit de dood, en brak zo de ketenen van de dood die ons allen gevangenhielden. Omdat Hij is opgestaan, zullen wij allemaal opstaan en onsterfelijk worden (zie 1 Korinthe 15:20ā€“22). Op die manier gaan we meer lijken op onze hemelse Vader, die een verheerlijkt, onsterfelijk lichaam heeft.

Om over na te denken

  • In het Boek van Mormon veranderden Amuleks leringen over de opstanding het leven van ZeĆ«zrom. Lees Alma 11:42ā€“46 om te weten te komen wat Amulek zei, en bedenk hoe begrip van deze waarheden je leven kan beĆÆnvloeden.

  • De Evangeliebibliotheek bevat een collectie paasvideoā€™s over de opstanding van Jezus Christus en de hoop en vreugde die Hij ons biedt. Je kunt een of meer van deze videoā€™s bekijken. Wat voor gevoelens krijg je voor Jezus Christus bij het bekijken van deze videoā€™s?

Activiteit om samen met anderen te leren

Meer weten

SectieĀ 3

Jezus Christus heeft voor ons zonde overwonnen

Afbeelding
het kruis

De meesten van ons proberen goede mensen te zijn. Maar hoe hard we ook ons best doen, we doen allemaal dingen die we niet zouden moeten doen. We zondigen allemaal, en dat weerhoudt ons ervan om in heiligheid en reinheid in Gods tegenwoordigheid te kunnen wonen. Het zou gewoon niet rechtvaardig zijn (zie Alma 42:12ā€“15). Maar God wil dat we voor eeuwig in zijn tegenwoordigheid leven, dus in zijn barmhartigheid heeft Hij een manier voor ons bereid om de gevolgen van zonde te overwinnen: Hij heeft Jezus Christus gezonden om die zonden op Zich te nemen. Daarom kunnen allen die zich oprecht bekeren vergeving ontvangen en bij onze hemelse Vader terugkeren.

Om over na te denken

  • Hoe maakt Gods plan het mogelijk voor Jezus om de straf voor onze zonden te voldoen? Bestudeer eventueel Alma 42:9ā€“27 met die vraag in gedachte. Welke gedachten en geestelijke ingevingen krijg je?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Verschillende lofzangen getuigen van de macht van Jezus Christus om ons van onze zonden te redden. Vooral avondmaalslofzangen benadrukken dat (zie bijvoorbeeld ā€˜Reverently and Meekly Nowā€™ of ā€˜ā€™k Sta spraakā€™loosā€™). Jullie kunnen eventueel samen enkele lievelingslofzangen zingen of beluisteren. Staan er zinsneden in deze lofzangen die je geloof in de Heiland en zijn verzoening versterken?

Meer weten

Sectie 4

Jezus Christus begrijpt ons en kan ons helpen

Afbeelding
meisje denkt na

Jouw ervaringen ā€“ ook je moeilijkste ervaringen ā€“ zijn van jou. Anderen hebben misschien vergelijkbare dingen meegemaakt, maar er is maar Ć©Ć©n persoon die perfect weet hoe jij je voelt. De Heiland doorstond ā€˜pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingenā€™. Hij nam ā€˜de pijnen en ziekten van zijn volk op Zichā€™ (Alma 7:11). Waarom deed Hij dat? Zodat ā€˜Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakhedenā€™ (Alma 7:12). Hij deed dat zodat jij je tot iemand zou kunnen wenden, iemand die je zou begrijpen, iemand die het vermogen en de kracht zou hebben om te helpen, waar je ook onder lijdt (zie HebreeĆ«n 4:14ā€“16).

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Heb je je weleens afgevraagd wat het voor de Heiland betekende om ā€˜de pijnen van alle mensen, ja, de pijnen van ieder levend schepsel, van zowel mannen als vrouwen als kinderenā€™ te voelen? (2Ā Nephi 9:21.) Misschien kun je met anderen brainstormen over de pijnen die daaronder vallen, zoals de lichamelijke en emotionele pijn die je hebt gevoeld, die je dierbaren hebben gevoeld, en waar je wellicht van anderen over hebt gehoord. De lijst zal nooit volledig zijn, maar hoe beĆÆnvloedt je gedeeltelijke lijst de manier waarop je Alma 7:11ā€“13 leest? Hoe beĆÆnvloedt de kennis van wat Jezus Christus heeft geleden je gevoelens voor Hem?

Meer weten

Afdrukken