Bibliotheek
Heilsplan


ā€˜Heilsplanā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
persoon wandelt op het strand

Evangeliestudiewijzer

Heilsplan

Het plan van onze hemelse Vader voor onze veilige en gelukkige terugkeer naar Hem

Heb je je weleens afgevraagd waarom je op aarde bent of wat je doel in het leven is? Vraag je je weleens af waarom het leven zo moeilijk is? Maak je je zorgen over wat er zal gebeuren als jij of een dierbare overlijdt? Als je met moeilijke vragen zoals deze geconfronteerd wordt ā€“ en dat overkomt ons allemaal ā€“ dan helpt het om te weten dat onze hemelse Vader een plan heeft voor jou en voor ons allemaal. Als je dat plan begrijpt, kun je antwoorden op deze vragen vinden en waar geluk vinden, wat er ook in je leven gebeurt.

Wat is het heilsplan?

Het heilsplan, ofwel het plan van geluk, is het plan van onze hemelse Vader om ons te helpen zoals Hij te worden en bij Hem terug te keren. De schepping van de aarde, de val van Adam en Eva, onze geboorte en dood, de verzoening van Jezus Christus, onze opstanding en het laatste oordeel, en alle wetten, geboden en gaven van God maken deel uit van zijn plan. Jezus Christus speelt de centrale rol in het tot stand brengen van het heil van de kinderen van onze hemelse Vader. Door zijn verzoening maakt Hij het plan mogelijk, zodat wij het doel van het plan kunnen bereiken: het eeuwige leven bij God ontvangen.

Overzicht onderwerp: Heilsplan

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Voorsterfelijk leven, Sterfelijk leven, Eeuwig leven

Sectie 1

Onze hemelse Vader heeft zijn plan bereid zodat je zoals Hij kunt worden

Wij allemaal ā€“ iedereen die ooit op aarde heeft geleefd of nog zal leven ā€“ woonden vĆ³Ć³r onze geboorte bij onze hemelse Ouders. Wij waren hun geestzoons en -dochters, maar we moesten nog veel ervaring opdoen om zoals Zij te worden. Onze hemelse Vader houdt van ons en wil dat we allemaal leven zoals Hij: in eeuwige heerlijkheid samen met onze dierbaren. Daarom heeft Hij het heilsplan voorbereid.

Afbeelding
vrouw in gebed

Gods werk en heerlijkheid is ā€˜de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengenā€™ (Mozes 1:39). Met andere woorden, het hele doel van het plan is dat wij zoals God worden en voor eeuwig bij Hem wonen. Kennis van het plan kan je helpen om je goddelijke identiteit en eeuwige potentieel te begrijpen.

Om over na te denken

  • Lees of bekijk president Dieter F. Uchtdorfs toespraak ā€˜U bent belangrijk in zijn ogenā€™. Wat betekent het voor je om te weten dat God je ziet ā€˜als de persoon die [je] kunt wordenā€™? Hoe kan die kennis veranderen hoe je jezelf en anderen ziet en behandelt?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Jezus Christus heeft ons door zijn voorbeeld laten zien hoe we zoals God kunnen worden. Maak een lijstje met eigenschappen die in je opkomen als je aan Hem denkt. (In hoofdstuk 6 van Predik mijn evangelie staan enkele ideeĆ«n.) Bespreek hoe jullie sommige van die eigenschappen in elkaar zien. Laat iedereen een eigenschap uitkiezen die hij of zij wil ontwikkelen en een plan maken om die eigenschap te versterken. Bespreek jullie plannen met elkaar en moedig elkaar aan om ernaar te streven jullie doelen te bereiken.

Meer weten

Sectie 2

Begrip van het plan zal je door moeilijke situaties heen helpen

Als je begrijpt dat dit leven maar een klein onderdeel van je bestaan is, kun je hoop houden als je beproevingen doormaakt. Dat betekent niet dat je altijd een antwoord zult hebben op vragen zoals ā€˜Waarom is dit gebeurd?ā€™ Maar zelfs als je begrip beperkt is, kun je er zeker van zijn dat God je liefheeft (zie 1 Nephi 11:17) en dat je moeilijkheden niet eeuwig zullen duren. Je kunt ook weten dat de dood dankzij Jezus Christus niet het einde is; het is slechts een stap op het pad naar meer zoals God worden.

Afbeelding
vrouw knielt bij grafsteen op begraafplaats

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Hoe kun je je gedurende je leven op het plan van onze hemelse Vader richten? President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Als ons leven gericht is op Gods heilsplan [ā€¦] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt ā€“ of niet gebeurt.ā€™ Bespreek hoe jullie Christus en zijn evangelie centraal kunnen stellen in je leven. Jullie kunnen om de beurt fotoā€™s van een kamer maken. Laat vervolgens iedereen een deel van de kamer kiezen waarop hij of zij zich gaat richten. Kijk samen naar de fotoā€™s en bespreek hoe de kamer er anders uitziet vanuit verschillende perspectieven. Bespreek hoe we ons leven vanuit een eeuwig perspectief kunnen zien door ons op Christus te richten.

Meer weten

Sectie 3

Jezus Christus maakt het plan voor iedereen mogelijk

Misschien heb je het gevoel dat je te veel fouten hebt gemaakt of dat je nooit goed genoeg zult zijn om al Gods beloofde zegeningen te ontvangen. Als het succes van Gods plan uitsluitend van jouw persoonlijke inspanningen zou afhangen, zou dat waar zijn. Maar Jezus Christus maakt Gods eeuwige plan voor iedereen mogelijk. Dankzij zijn zoenoffer hoeven we het niet alleen te doen. Hij nodigt iedereen uit om over het plan te leren, zich te bekeren, verbonden met Hem te sluiten en na te komen, en de beloofde zegeningen van het plan te genieten. Als we alles doen wat we kunnen om geloof in Hem te oefenen, ons te bekeren en onze verbonden na te komen, zal Hij het verschil overbruggen en ons gaandeweg sterken. We kunnen geluk vinden in het plan, omdat we weten dat zijn beloften zeker zijn.

Om over na te denken

  • Lees of bekijk de toespraak van ouderling AdriĆ”n Ochoa uit de algemene aprilconferentie 2022: ā€˜Werkt het plan?ā€™ Ouderling Ochoa beschrijft drie beginselen die nuttig kunnen zijn als je denkt dat het heilsplan niet voor jou werkt. Merk op dat Jezus Christus een essentieel onderdeel van al die beginselen is. Stel een doel om je meer op Hem te richten. Noteer bij het werken aan je doel hoe je het plan van geluk in je leven ziet werken.

Meer weten

Andere informatiebronnen over het heilsplan

Afdrukken