Bibliotheek
Sterfelijk leven


ā€˜Sterfelijk levenā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
aarde

Evangeliestudiewijzer

Sterfelijk leven

De reden dat je bestaat

Het leven is vaak druk en we denken er meestal niet over na of het een belangrijk doel heeft. We proberen gewoon de dag door te komen. En toch lijkt er iets in ons te zijn dat verlangt naar een antwoord op de vraag ā€˜Waarom ben ik hier?ā€™ of ā€˜Wat is het doel van het leven?ā€™

Het herstelde evangelie van Jezus Christus verklaart met zekerheid dat je leven een doel heeft, en je kunt te weten komen wat dat doel is. Eenvoudig gezegd ben je hier omdat je Vader in de hemel je die kans gegeven heeft en jij die met vreugde hebt aanvaard. Je doel in dit leven is om te groeien, over God te leren, meer op Hem te gaan lijken, en op een dag het eeuwige leven bij Hem te ontvangen. Je begrip van deze waarheden kan van grote invloed zijn op hoe je de zegeningen, beproevingen, smarten en vreugden van het leven ziet.

Wat is het sterfelijk leven?

Het sterfelijk leven is de periode tussen de geboorte en de dood. De keuzes die we tijdens het sterfelijk leven maken ā€“ vooral de keuze om Jezus Christus te volgen ā€“ bepalen onze eeuwige bestemming.

Overzicht onderwerp: Sterfelijk leven

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Heilsplan, Voorsterfelijk leven, Het evangelie van Jezus Christus naleven

Sectie 1

De kans om een stoffelijk lichaam te krijgen

Afbeelding
moeder en vader houden kind vast

Het is moeilijk om ons een leven zonder ons lichaam voor te stellen. Zoveel van wat we weten en meemaken gaat via onze lichamelijke zintuigen. Maar je bent veel meer dan je lichaam. Je hebt een geest die lang voor je geboorte bestond. God, de Vader van je geest, heeft je dit stoffelijke lichaam als geschenk gegeven om je te helpen het sterfelijk leven te ervaren en meer zoals Hij te worden. Een stoffelijk lichaam ontvangen en het sterfelijk leven op aarde meemaken, is een belangrijk onderdeel van zijn plan voor je eeuwige geluk.

Om over na te denken

  • Wat wil God dat wij over ons lichaam begrijpen? Denk hierover na terwijl je Genesis 1:26ā€“27; Mozes 2:27 en 1 Korinthe 6:19ā€“20 leest. In welke opzichten verschilt Gods kijk op je lichaam van boodschappen die je in de wereld ziet en hoort? In welke opzichten worden de keuzes die je met betrekking tot je lichaam maakt beĆÆnvloed als je je lichaam ziet zoals Hij dat doet?

  • Bekijk eventueel de video ā€˜Godā€™s Greatest Creationā€™ (2:51) of lees president RussellĀ M. Nelsons artikel ā€˜Je lichaam: een prachtig geschenk om te koesterenā€™. Noteer je gevoelens over het geschenk van je lichaam. Waartoe voel je je geĆÆnspireerd om je dankbaarheid voor dit geschenk te tonen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • In Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes staat een gedeelte met de titel ā€˜Je lichaam is heiligā€™ (p. 22ā€“29). Misschien kunnen jullie dat samen lezen en af en toe even stoppen om een vraag te stellen zoals ā€˜Wat betekent dit voor jou?ā€™ of ā€˜Hoe gaan deze beginselen onze keuzes over ons lichaam beĆÆnvloeden?ā€™

Meer weten

Sectie 2

Een tijd om ons voor te bereiden en onszelf te bewijzen

Als je naar school bent geweest, weet je waarschijnlijk hoe het is om een toets of examen te maken. Een examen geeft je de kans om te laten zien wat je hebt geleerd, zodat je naar de volgende klas of cursus kunt overgaan en nog meer kunt leren.

In sommige opzichten is het leven net als een examen of toets. Onze ervaringen ā€“ en onze reacties op die ervaringen ā€“ geven ons de kans om te laten zien ā€˜of [wij] alles zullen doen wat de Heer [ā€¦] zal gebiedenā€™ (Abraham 3:25). Maar in tegenstelling tot de meeste toetsen op school is de toets van het leven niet slechts een moment om geĆ«valueerd te worden; het is ook een proces om iets te worden. Dankzij de verzoening van Jezus Christus kun je je fouten door bekering corrigeren en geleidelijk meer zoals God worden. Als we onze tijd op aarde gebruiken om ons tot Christus te wenden en zijn evangelie te ontvangen, kan Hij onze aardse ervaringen ā€“ waaronder de pijnlijke, betreurenswaardige ervaringen ā€“ gebruiken om ons op de eeuwigheid voor te bereiden (zie Romeinen 8:28).

Om over na te denken

  • Als iemand je vroeg ā€˜Wat is het doel van het leven?ā€™, wat zou je dan zeggen? Bedenk hoe deze Schriftteksten je kunnen helpen antwoord te geven: Alma 12:24; 34:31ā€“37; Leer en Verbonden 84:43ā€“48. Hoe bereid je je voor om ā€˜God te ontmoetenā€™?

  • President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Dit leven [is] de tijd voor je waarin je besluit wat voor soort leven jij in de eeuwigheid wilt hebben.ā€™ Stel jezelf de volgende vragen: ā€˜Wat voor leven wil ik voor eeuwig hebben? Welke keuzes maak ik die tot dat doel leiden? Moet ik veranderingen aanbrengen? Hoe krijg ik toegang tot de macht van de Heiland om me te helpen die veranderingen aan te brengen?ā€˜

Activiteit om samen met anderen te leren

  • In de video ā€˜The Challenge to Becomeā€™ vertelt president DallinĀ H. Oaks een gelijkenis over een rijke vader. Deze gelijkenis kan tot een bespreking van de doeleinden van onze hemelse Vader voor ons in het sterfelijk leven leiden. Jullie kunnen bespreken hoe ouders hun kinderen op hun toekomst kunnen voorbereiden. Hoe bereidt onze hemelse Vader je voor op de eeuwige zegeningen die Hij je wil geven? Misschien kunnen jullie elkaar vertellen over ervaringen en keuzes die jullie helpen om je op het eeuwige leven voor te bereiden.

Meer weten

Sectie 3

Een manier om vreugde in Jezus Christus te ervaren

Afbeelding
Jezus Christus

De profeet Lehi vatte het doel van het leven in Ć©Ć©n korte zin samen: ā€˜De mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebbenā€™ (2Ā Nephi 2:25). Maar zelfs Lehi had geen gemakkelijk leven. Hij had allerlei zorgen en verdriet: hij moest zijn huis ontvluchten omdat zijn leven in gevaar was, en twee van zijn zoons kwamen tegen hem in opstand. President Nelson heeft over Lehiā€™s beschrijving van het doel van het leven gezegd: ā€˜Stel u voor! Van alle woorden die hij had kunnen gebruiken om de aard en het doel van ons sterfelijke leven te beschrijven, koos hij het woord vreugde!ā€™ Ondanks de beproevingen en het harde werk die bij het sterfelijk leven horen, mogen we nooit vergeten dat onze Vader uiteindelijk echt wil dat wij de vreugde ontvangen die Hij heeft.

Om over na te denken

  • In tijden die niet bepaald vreugdevol zijn ā€“ en die hebben we allemaal ā€“ kan een Schrifttekst zoals HebreeĆ«n 4:14ā€“16 nuttig zijn. Wat kom je in deze verzen over de Heiland te weten? Waardoor is Hij in staat om ons ā€˜op het juiste tijdstipā€™ te helpen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bespreek samen wat president Nelson over vreugde heeft gezegd in ā€˜Vreugde en geestelijk overlevenā€™. Misschien kunnen jullie elkaar vertellen hoe jullie zelfs in moeilijke tijden vreugde in Christus hebben gevonden.

Meer weten

Afdrukken