Bibliotheek
Herstelling van het evangelie


ā€˜Herstelling van het evangelieā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
Christus ordent de twaalf apostelen

Evangeliestudiewijzer

Herstelling van het evangelie

De volheid van het evangelie van Jezus Christus in onze tijd

Kort na zijn doop begon Jezus Christus aan zijn bediening om mensen te leren hoe ze volgens het plan van onze hemelse Vader moesten leven. Jezus zei dat er twee grote geboden zijn: ten eerste, God liefhebben met ons hele hart, verstand en sterkte; en ten tweede, anderen liefhebben zoals we onszelf liefhebben (zie MattheĆ¼s 22:36ā€“40). Zijn boodschap was bedoeld om mensen uit te nodigen om tot Hem te komen, in de waarheden van zijn evangelie te geloven en ze na te leven, en gered te worden.

Jezus riep apostelen en gaf hun het gezag om Hem te vertegenwoordigen en Hem bij zijn werk te helpen. Hij stichtte zijn kerk en beklemtoonde het belang van de eerste beginselen en verordeningen van het evangelie: geloof in Jezus Christus, bekering, de doop en het ontvangen van de Heilige Geest (zie MattheĆ¼s 9:13; 16:15ā€“19; 17:19ā€“20; Johannes 3:5).

Na de dood van de apostelen van de Heer werden veel belangrijke evangeliebeginselen veranderd of gingen ze verloren, net zoals de oorspronkelijke organisatie en het gezag van de kerk van Christus (zie Handelingen 20:29ā€“30). Maar zoals was geprofeteerd herstelden onze hemelse Vader en zijn Zoon Jezus Christus de kerk en de volheid van het evangelie. Deze herstelling begon in 1820 door middel van de profeet Joseph Smith. De herstelling wordt nu voortgezet door goddelijke openbaring aan hedendaagse profeten.

Wat is de herstelling van het evangelie?

De ā€˜herstelling van het evangelieā€™ houdt in dat Jezus Christus de volheid van zijn evangelie, het priesterschapsgezag en de organisatie van zijn kerk op aarde herstelt door middel van de profeet Joseph Smith en latere profeten. De herstelling wordt gekenmerkt door een reeks goddelijke openbaringen, die begonnen met het eerste visioen van Joseph Smith en tot op de dag van vandaag door middel van hedendaagse profeten nog steeds plaatsvinden.

Overzicht onderwerp: Herstelling van de kerk

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Joseph Smith, Profeten, Eerste visioen, Herstelling van het priesterschap, Boek van Mormon, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen

Sectie 1

De wereld was op de herstelling van het evangelie voorbereid

Afbeelding
eerste visioen

Na de dood van de apostelen van Christus werden veel belangrijke aspecten van het evangelie van Jezus Christus verkeerd begrepen, vergeten of veranderd. Zonder levende profeten en het oorspronkelijke gezag van Jezus Christus hield de ware Kerk van Jezus Christus op te bestaan. In die periode, die soms de grote afval wordt genoemd, streefden veel mensen naar een waar begrip van het evangelie van Jezus Christus.

Door veel gebeurtenissen werd de wereld op de herstelling van het evangelie van de Heer en zijn kerk voorbereid. Belangrijke personen brachten bijvoorbeeld veel offers, en gaven zelfs hun leven, om de Bijbel naar verschillende talen te vertalen en onder de mensen te verspreiden. De beschikbaarheid van de Schriften maakte het mensen makkelijker om meer over Jezus Christus te weten te komen. Hervormers spraken zich uit tegen de discrepanties die ze tussen de kerk en de leer in de Schriften zagen. Veel Europeanen trokken naar Noord-Amerika omdat ze godsdienstvrijheid wilden hebben. Talloze mensen waren op zoek naar een beter begrip van Jezus Christus en manieren om vrede in dit leven te vinden.

Om over na te denken

  • Veel belangrijke aspecten van het evangelie van Jezus Christus gingen na de dood van zijn apostelen verloren. Dit tijdperk van afvalligheid van het ware evangelie wordt soms de grote afval genoemd. Lees Jesaja 24:4ā€“5; MattheĆ¼s 24:9ā€“12; Johannes 16:1ā€“3; 2 Thessalonicenzen 2:1ā€“4 en 1Ā Nephi 13:26ā€“29. Wat zou er volgens deze passages gebeuren na de dood van Christus en zijn apostelen? Wat voor invloed heeft de herstelling van het evangelie van Jezus Christus op je leven?

  • Lees Joseph Smiths verslag van zijn eerste visioen in Geschiedenis van Joseph Smith 1:14ā€“20. Wat kwam Joseph Smith over de toestand van de godsdienstige wereld om hem heen te weten? Waarom is het belangrijk om een getuigenis van de waarheid van de herstelling van het evangelie te krijgen?

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Vraag de aanwezigen hoe het voelt om honger te hebben. Hoe kan honger onze stemming beĆÆnvloeden? Onze prioriteiten? Onze verlangens? Lees na deze bespreking samen Amos 8:11ā€“12. Waarom zou de profeet Amos deze beeldspraak hebben gekozen om de wereld tijdens de grote afval te beschrijven? In welk opzicht lijkt het verlies van de waarheid van het evangelie op ā€˜honger in het landā€™? Wat voor invloed zou het op ons leven hebben als we op dezelfde manier naar geestelijke waarheden zouden hongeren als naar voedsel?

  • In zijn toespraak ā€˜Voorbereidingen op de herstelling en de wederkomst: ā€œMijn hand zal over u zijnā€ā€™, heeft ouderling RobertĀ D. Hales verschillende gebeurtenissen genoemd die de wereld op de herstelling hebben voorbereid. Beluister of lees deze toespraak samen en laat de aanwezigen vervolgens vertellen wat ze hebben geleerd. Hoe was de hand van de Heer te zien in de gebeurtenissen die aan de herstelling voorafgingen?

Meer weten

Sectie 2

De herstelling van het evangelie luidde de bedeling van de volheid der tijden in

Afbeelding
herstelling van het Melchizedeks priesterschap

De herstelling van het evangelie van Jezus Christus bracht nieuw licht in de wereld. Ze begon in het voorjaar van 1820, toen de jonge Joseph Smith in een bos bij zijn huis in Palmyra (New York, VS) bad. Hij maakte zich zorgen over zijn geestelijke status voor God en wilde weten welke kerk gelijk had. In antwoord op zijn gebed verschenen God de Vader en Jezus Christus aan hem.

God begon geleidelijk evangeliewaarheid aan Joseph Smith te herstellen. Die uitstorting van waarheid bracht Schriftuur, priesterschapsgezag, de organisatie van de kerk, leer en essentiĆ«le verordeningen van heil en verhoging met zich mee. Dit proces waardoor het evangelie weer op aarde werd gebracht, was het begin van wat in de Schriften ā€˜de bedeling van de volheid der tijdenā€™ wordt genoemd (Leer en Verbonden 112:30; Efeze 1:10). Een bedeling is een periode waarin de Heer een profeet en zijn evangelie op aarde heeft. In deze laatste bedeling van het evangelie wordt de wereld op de wederkomst van Jezus Christus voorbereid.

Om over na te denken

  • We leven in de bedeling van de volheid der tijden ā€“ een unieke tijd. We weten dat deze bedeling niet in afvalligheid zal eindigen, maar dat wil niet zeggen dat we niet met grote moeilijkheden te maken krijgen. Bestudeer ā€˜De heerlijkste bedeling van alleā€™ van ouderling JeffreyĀ R. Holland. Welke moeilijkheden noemt ouderling Holland in deze boodschap? Wat leer je uit zijn boodschap over de houding die je kunt aannemen als je met die moeilijkheden te maken krijgt?

  • Een spannend aspect van leven in de bedeling van de volheid der tijden is dat we deel uitmaken van de voortgaande herstelling van het evangelie. Lees Handelingen 3:19ā€“21; Efeze 1:3,Ā 10; Leer en Verbonden 27:13; 112:30; 128:18. Wat kom je in deze verzen te weten over de gebeurtenissen die in deze bedeling zullen plaatsvinden? Hoe kun jij aan dit grote werk bijdragen?

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Streven naar en geloven in voortdurende openbaring kan een grote uitwerking op je leven hebben. In ā€˜De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaarā€™ hebben het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd: ā€˜Er is nu tweehonderd jaar voorbijgegaan sinds deze herstelling door God de Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, werd ingezet. [ā€¦] Wij verklaren verheugd dat de beloofde herstelling door voortschrijdende openbaring doorgaat.ā€™ Vraag de aanwezigen naar hedendaagse openbaringen of geĆÆnspireerde leringen die een belangrijke invloed op hen hebben gehad. Wat leer je van de ervaringen van de aanwezigen met hedendaagse openbaring?

  • Het concept ā€˜bedelingenā€™ kan moeilijk te begrijpen zijn. Bekijk samen de video ā€˜Bedelingen: het patroon van afval en herstellingā€™ (6:52) en stop zo nodig om elkaar vragen te stellen en antwoorden te vinden. Hoe versterkt begrip van het patroon van bedelingen je getuigenis van de herstelling in deze tijd? Hoe vind je het om in de bedeling van de volheid der tijden te leven?

Meer weten

Sectie 3

De herstelling wordt door hedendaagse profeten en apostelen voortgezet

Nu, meer dan tweehonderd jaar nadat onze hemelse Vader en Jezus Christus aan Joseph Smith zijn verschenen, duurt de herstelling nog steeds voort. Levende profeten en apostelen streven naar en ontvangen openbaring om De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te leiden. De Heer bereidt zijn kerk en zijn volk voor op de wederkomst van Jezus Christus. Gods werk blijft voortgaan door de voortgaande herstelling en het geĆÆnspireerde leiderschap van de dienstknechten van de Heer (zie Geloofsartikelen 1:9).

President RussellĀ M. Nelson heeft in 2018 gezegd: ā€˜We zijn getuige van een proces van herstelling. U denkt misschien dat de kerk volledig hersteld is, maar u ziet nog maar het begin. Er ligt nog veel meer in het verschiet. [ā€¦] Wacht maar tot volgend jaar. En dan het jaar daarop. Neem uw vitaminepillen in. Pak uw rust. Het wordt geweldig!ā€™

Om over na te denken

  • In zijn toespraak ā€˜Slaapt u door de herstelling heen?ā€™ uit 2014 heeft president DieterĀ F. Uchtdorf, toenmalig lid van het Eerste Presidium, drie verleidingen genoemd die ons ervan kunnen weerhouden actief aan de voortgaande herstelling van het evangelie deel te nemen. Bestudeer deze toespraak en let op de struikelblokken die ons er volgens hem van kunnen weerhouden ons potentieel te bereiken. Welke van deze struikelblokken moet jij nog overwinnen? Stel een plan op om daaraan te werken.

  • Sommige mensen die getuige van veel gebeurtenissen van de herstelling waren, werden geĆÆnspireerd om daarover te schrijven. Kies een lofzang uit met het onderwerp ā€˜herstellingā€™ in Lofzangen en lees de tekst. Wat leer je van deze woorden over het belang van de herstelling? Welke gevoelens krijg je bij deze tekst? Waartoe voel je je geĆÆnspireerd?

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • In de toespraak ā€˜De vervulling van profetieā€™ uit 2020 heeft ouderling RonaldĀ A. Rasband gesproken over enkele oude en hedendaagse profetieĆ«n die in vervulling zijn gegaan als onderdeel van de herstelling van het evangelie. Bestudeer deze toespraak samen en vraag de aanwezigen vervolgens welke vervulde profetieĆ«n voor hen het belangrijkst zijn. Hoe verandert deze oefening je kijk op de herstelling? Wat voel je als je bedenkt hoe bijzonder het is om in deze langverwachte tijd te leven?

  • In het artikel ā€˜De voortgaande herstellingā€™ heeft ouderling LeGrandĀ R. CurtisĀ jr., kerkhistoricus en schrijver, drie manieren genoemd waarop we aan de voortgaande herstelling kunnen deelnemen:

    • heilige verbonden sluiten en nakomen;

    • onze roepingen en taken vervullen;

    • IsraĆ«l helpen vergaderen.

    Lees als groep wat ouderling Curtis over elk van deze bijdragen aan het werk heeft gezegd. Aan welke dingen wil je op dit moment deelnemen? Hoe ga je dat doen? Bespreek je ideeƫn met de groep en bedenk manieren waarop jullie elkaar kunnen helpen om jullie doelen te bereiken.

Meer weten

Andere informatiebronnen over de herstelling van het evangelie

Afdrukken