Bibliotheek
Eerste visioen


ā€˜Eerste visioenā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
eerste visioen

Evangeliestudiewijzer

Eerste visioen

Joseph Smith heeft God de Vader en Jezus Christus gezien

In de Schriften staan veel verslagen van profeten die met God communiceerden (zie Amos 3:7). In de Bijbel staat dat God ā€˜van aangezicht tot aangezichtā€™ met Mozes sprak (Exodus 33:11). Profeten in het Boek van Mormon spraken ook met Jezus Christus of werden persoonlijk door Hem bezocht en ontvingen leiding van Hem voor hun tijd (zie bijvoorbeeld 3 Nephi 11).

Na de dood en opstanding van Jezus en de dood van zijn apostelen werd de kerk van Christus verdraaid door veranderingen in zijn leer en verordeningen. De wereld bevond zich eeuwenlang in een staat van geestelijke duisternis zonder het bestaan van de kerk van Christus. In het voorjaar van 1820 was de jonge Joseph Smith bezorgd om het welzijn van zijn ziel. Hij wilde weten bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij ging naar het bos bij zijn huis en bad tot God om leiding. In antwoord op zijn gebed verschenen God de Vader en Jezus Christus aan Joseph. Net als Mozes sprak Joseph van aangezicht tot aangezicht met God. Deze gebeurtenis, het eerste visioen, was het begin van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus in onze tijd (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:7ā€“20).

Wat is het eerste visioen?

In het voorjaar van 1820 sprak een jongeman met de naam Joseph Smith in het bos bij zijn huis in de staat New York (VS) een gebed uit. In antwoord op zijn gebed verschenen God de Vader en Jezus Christus aan hem. Na deze openbaring werd Joseph Smith als profeet van de Heer geroepen en begon de herstelling van het evangelie van Jezus Christus.

Overzicht onderwerp: Eerste visioen

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Profeten, Herstelling van het evangelie, Persoonlijke openbaring

Sectie 1

Je kunt zelf te weten komen dat het eerste visioen echt heeft plaatsgevonden

Afbeelding
Joseph Smith in het bos

De verschijning van God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus aan de jonge Joseph Smith is een essentieel aspect van de herstelling van de kerk van Christus. Het eerste visioen maakt duidelijk dat de hemelen geopend zijn en dat God weer tot de mens spreekt.

We kunnen Joseph Smiths beschrijvingen van het eerste visioen bestuderen. We kunnen God ook vragen of het eerste visioen echt heeft plaatsgevonden (Moroni 10:4ā€“6). Als we dat doen, zal de Heilige Geest ons de waarheid van het eerste visioen onderwijzen (zie Alma 5:45ā€“46).

Om over na te denken

  • President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ā€˜Onze hele kracht schuilt in de waarheid van dat visioen. Het is gebeurd, of het is niet gebeurd. Als het niet gebeurd is, dan is dit werk bedrog. Als het wĆ©l is gebeurd, dan is dit het belangrijkste en wonderbaarlijkste werk onder de hemelen.ā€™ Welke invloed heeft de werkelijkheid van het eerste visioen op je leven? Als je nog geen getuigenis van de waarheid ervan hebt ontvangen, hoe ga je daar dan naar streven?

  • Als je meer over het eerste visioen te weten wilt komen, kan het nuttig zijn om de verschillende beschrijvingen te lezen die Joseph Smith van de gebeurtenis heeft gegeven. Ze zijn te vinden op JosephSmithPapers.org onder ā€˜Accounts of Joseph Smithā€™s First Visionā€™. Waarom denk je dat Joseph Smith ervoor koos om in verschillende beschrijvingen verschillende details te beklemtonen? Welke nieuwe inzichten heb je over het eerste visioen gekregen door de verschillende beschrijvingen te bestuderen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk samen de video ā€˜Vraag het aan God: Het eerste visioen van Joseph Smithā€™ (6:35). Vertel de groepsleden dat deze video is gemaakt aan de hand van details uit elk van de beschrijvingen van Joseph Smith van het visioen. Wat voel je terwijl je deze video bekijkt? Wat heb je geleerd waar je nog niet eerder over nagedacht had? Vraag de groepsleden naar hun ingevingen en ideeĆ«n.

Meer weten

Sectie 2

Begrip van het eerste visioen kan je getuigenis van het herstelde evangelie van Jezus Christus versterken

Afbeelding
man leest in de Schriften

Naast de belangrijke rol die het eerste visioen in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus speelde, kunnen we ook over essentiƫle waarheden van het evangelie leren door het visioen van Joseph Smith te bestuderen. De aard van God, de noodzaak van een herstelling van de kerk van Christus, het doel van het evangelie en andere belangrijke waarheden werden toen allemaal geopenbaard.

De verschijning van God de Vader en Jezus Christus verduidelijkte waarheden over de aard van God die door de eeuwen heen verloren waren gegaan. Een van de belangrijkste is dat onze hemelse Vader en Jezus Christus twee afzonderlijke Personen zijn, met een lichaam dat op het onze lijkt (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:17, zie ook Leer en Verbonden 130:1, 22). Jezus Christus beantwoordde de vragen van Joseph Smith over het godsdienstige milieu van die tijd en zei tegen Joseph dat de ware Kerk van Jezus Christus niet op aarde was (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:19ā€“20). En met twee eenvoudige woorden wees God de Vader Joseph op een essentiĆ«le vaardigheid voor iedereen die naar waarheid op zoek is; Hij wees naar Jezus Christus en gebood: ā€˜Hoor Hem!ā€™ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

Om over na te denken

  • Lees ouderling Dieter F. Uchtdorfs toespraak ā€˜De vruchten van het eerste visioenā€™. Let op de ā€˜vruchtenā€™ die hij bespreekt en hoe die op jouw leven van toepassing zijn. Welke invloed heeft het eerste visioen op jou gehad? Wat betekent het voor jou? Noteer je gedachten desgewenst in je dagboek.

  • Lees ā€˜Een zoektocht in geloof bekroondā€™ van ouderling PatricioĀ M. Giuffra. In deze conferentietoespraak somt ouderling Giuffra vijf essentiĆ«le waarheden op die hij leerde tijdens de zendelingenles waarin hij voor het eerst het verhaal van het eerste visioen hoorde. Welke van deze waarheden zijn in het bijzonder van betekenis voor je? Hoe hebben deze waarheden je getuigenis versterkt en zijn ze je tot zegen geweest?

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Hoewel het eerste visioen een wonderbaarlijke gebeurtenis was, was het nog maar het begin van de herstelling van het evangelie. Er volgden nog veel uitstortingen van de Geest. Denk hierover na terwijl jullie samen ā€˜De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaarā€™ lezen. Pauzeer regelmatig onder het lezen en bespreek de bezoeken van engelen na het eerste visioen. Waarom begon de herstelling volgens jullie met een visioen van onze hemelse Vader en Jezus Christus? Hoe legde het eerste visioen het fundament voor wat zou komen?

  • Een van de waarheden die we uit het eerste visioen leren, is dat God zijn kinderen antwoordt als ze het moeilijk hebben. Bekijk de trailer van The First Vision: A Joseph Smith Papers Podcast, waarin kerkhistoricus SpencerĀ W. McBride deze waarheid bespreekt. Vraag de groepsleden vervolgens hun gevoelens en inzichten onder woorden te brengen.

Meer weten

Sectie 3

Uit het eerste visioen kunnen we leren hoe we achter de waarheid kunnen komen

Afbeelding
jongere leest in de Schriften

Je kunt van het voorbeeld van Joseph Smith leren hoe je naar waarheid moet zoeken. In de geschiedenis van Joseph Smith staat dat hij wilde weten bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij had deze vraag in gedachten terwijl hij in de Bijbel las, dus toen hij Jakobus 1:5ā€“6 las, had deze passage in het bijzonder veel betekenis voor hem: ā€˜Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen.ā€™

President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Als we ook maar iets van Joseph Smiths transcendente ervaring in het heilige bos leren, dan is het wel dat de hemelen geopend zijn en dat God tot zijn kinderen spreekt.ā€™ Hoewel de antwoorden op je vragen misschien niet in een visioen komen, kun je er toch zeker van zijn dat God je gebeden hoort en verhoort. Als je je ijverig inzet en in God gelooft, kun je er net als Joseph Smith zeker van zijn dat God zijn beloften nakomt.

Om over na te denken

  • Als we over het evangelie van Jezus Christus leren, hebben we allemaal vragen. Op sommige vinden we makkelijk een antwoord, terwijl andere veel inspanning vergen. Welke vragen heb je over het evangelie, de Schriften of de woorden van hedendaagse profeten? Lees 1Ā Nephi 15:6ā€“11 met deze vragen in gedachten. Wat komen we in deze verzen te weten over openbaring ontvangen? Hoe kun je geloof in Jezus Christus oefenen terwijl je wacht op de antwoorden die je zoekt?

  • Lees het artikel ā€˜Het eerste visioen: een patroon voor persoonlijke openbaringā€™ van president HenryĀ B. Eyring. Wat leer je uit dit artikel over je voorbereiding op persoonlijke openbaring? Welke kleine veranderingen kun je aanbrengen om ontvankelijker te zijn voor de ingevingen van de Heilige Geest?

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Lees samen 1Ā Nephi 10:17ā€“19. Wat leer je uit deze verzen over Gods bereidheid om onze gebeden te verhoren? Wat voor ervaringen heb je met persoonlijke openbaring gehad? Vraag de groepsleden indien gepast naar hun ideeĆ«n en ervaringen.

  • Laat de groepsleden zelf de toespraak ā€˜Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelfā€™ van president Nelson lezen of beluisteren. Vraag ze om in het bijzonder aandacht te besteden aan zijn leringen over het ontvangen van persoonlijke openbaring. Kom dan als groep bij elkaar en laat iedereen vertellen wat hij of zij heeft geleerd. Zien jullie patronen in wat de groepsleden leerzaam vonden? Hoe kun je volgens president Nelson en je groep beter persoonlijke openbaring ontvangen?

Meer weten

Noten

  1. GordonĀ B. Hinckley, ā€˜Het wonderbaarlijke fundament van ons geloofā€™, Liahona, november 2002,Ā 80.

  2. DieterĀ F. Uchtdorf, ā€˜De vruchten van het eerste visioenā€™, Liahona, mei 2005, 36ā€“38.

  3. PatricioĀ M. Giuffra, ā€˜Een zoektocht in geloof bekroondā€™, Liahona, november 2021, 22ā€“23.

  4. RussellĀ M. Nelson, ā€˜Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelfā€™, Liahona, mei 2018, 95.

  5. HenryĀ B. Eyring, ā€˜Het eerste visioen: een patroon voor persoonlijke openbaringā€™, Liahona, februari 2020, 12ā€“17.

  6. RussellĀ M. Nelson, ā€˜Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelfā€™, 93ā€“96.

Afdrukken