Bibliotheek
Aardse bediening van Jezus Christus


ā€˜Aardse bediening van Jezus Christusā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
Christus onderwijst mensen

Evangeliestudiewijzer

Aardse bediening van Jezus Christus

ā€˜En Hij zal Jezus Christus heten, de Zoon van Godā€™ (Mosiah 3:8)

De grootste van de geestkinderen van onze hemelse Vader is zijn eerstgeboren Zoon, Jezus Christus. VĆ³Ć³r zijn aardse geboorte stond Jezus onder veel verschillende titels bekend, zoals de grote Jehova en de almachtige Heer. God de Vader heeft zijn Zoon gezonden om op aarde te leven en Zichzelf als oneindig zoenoffer te geven om verlossing voor al Gods kinderen mogelijk te maken. Tijdens zijn aardse leven onderwees Jezus Christus in zijn evangelie, verrichtte Hij grote wonderen en vestigde Hij zijn kerk. We leren uit de Schriftuurlijke verslagen van zijn leven dat Hij volmaakt gehoorzaam aan zijn Vader was. Jezus Christus genas de zieken en bezochten, bood de lijdenden hoop, onderwees in het belang van bekering en maakte vergeving mogelijk. Zijn sterfelijk leven was een volmaakt voorbeeld voor alle kinderen van onze hemelse Vader.

Wat is de aardse bediening van Jezus Christus?

De Vader heeft zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, naar de aarde gezonden om de Heiland en Verlosser van de wereld te zijn. Dankzij zijn sterfelijke ervaringen en zijn zoenoffer weet en begrijpt Hij volmaakt wat ieder van ons hier op aarde meemaakt. Jezus Christus heeft het volmaakte voorbeeld gegeven dat wij moeten volgen.

Overzicht onderwerp: Jezus Christus

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Verzoening van Jezus Christus, Geboorte van Jezus Christus, Jezus Christus, Opstanding

Sectie 1

Jezus Christus deed altijd de wil van zijn Vader

Afbeelding
Jezus onderwijst in tempel

De wonderbaarlijke gebeurtenissen rond de geboorte van Jezus Christus zijn goed vastgelegd in de Schriften (zie bijvoorbeeld Lukas 2:1ā€“19). In de Schriften lezen we over zijn kinderjaren alleen: ā€˜Het Kind groeide op en Het werd gesterkt in de geest en vervuld met wijsheid, en de genade van God was op Hem. [ā€¦] En Jezus nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensenā€™ (Lukas 2:40, 52).

Toen Jezus 12 jaar was, reisde Hij met zijn familie naar Jeruzalem om het Pascha te herdenken. Onderweg terug naar Nazareth merkten Maria en Jozef dat Jezus niet meer bij hen en de familieleden met wie ze reisden was. Uiteindelijk vonden ze Hem bij de tempel in Jeruzalem, waar Hij mensen onderwees en hun vragen beantwoordde (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Lukas 2:46). Toen Maria zei dat ze bezorgd was omdat ze Jezus kwijt was, zei Hij: ā€˜Waarom hebt u Mij gezocht? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?ā€™ (Lukas 2:49.) Zelfs als kind was Jezus op het werk van zijn Vader gericht.

Jezus heeft God de Vader zijn hele sterfelijke leven liefgehad en gediend. Hij heeft gezegd: ā€˜Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeftā€™ (Johannes 6:38). Jezus Christus wil dat ieder van ons hetzelfde doet. Hij heeft beloofd dat ā€˜wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen isā€™, Gods koninkrijk binnen zal gaan (MattheĆ¼s 7:21).

Om over na te denken

  • Lees Johannes 8:25ā€“30, waarin Jezus Christus uitlegt: ā€˜Ik [doe] altijd wat [de Vader] welgevallig isā€™ (vers 29). Wat kun je doen om de wil van de Vader beter te begrijpen en te volgen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat de groepsleden de vragen van president Russell M. Nelson in het volgende citaat lezen en overdenken:

    ā€˜Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren? Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beĆÆnvloeden wat u vandaag doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere? Bent u bereid om alles wat u voor Hem moet doen voorrang te geven boven elke andere ambitie? Bent u bereid om uw wil in de zijne op te laten gaan?ā€™

    Hoe kunnen je antwoorden op deze vragen ertoe leiden dat je het voorbeeld van de Heiland gaat volgen door altijd de wil van de Vader te doen?

Meer weten

Sectie 2

Het volmaakte leven van Jezus Christus is een voorbeeld voor iedereen

Afbeelding
Johannes de Doper doopt Jezus Christus

Aan het begin van zijn openbare bediening ging Jezus naar Johannes de Doper en liet Hij Zich in de Jordaan dopen. Hoewel Hij nooit gezondigd had, legde Jezus uit dat Hij zich moest laten dopen om ā€˜alle gerechtigheid te vervullenā€™. Toen Jezus uit het water opkwam, was te horen hoe de stem van God de Vader zei: ā€˜Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.ā€™ De Heilige Geest, waarvan de duif het teken was, daalde op Jezus neer. (Zie MattheĆ¼s 3:13ā€“17.)

Jezus Christus heeft een volmaakt leven geleid. Na zijn doop vastte Hij veertig dagen en veertig nachten lang om met God te communiceren (zie MattheĆ¼s 4:2). Satan kwam Hem daarna verleiden. Maar Jezus Christus weerstond de verleidingen resoluut. Zijn zondeloze leven bereidde Jezus Christus voor om Zichzelf als offer voor alle zonden van Gods kinderen te geven. Als het enige volmaakte wezen onder Gods kinderen is Jezus Christus het ultieme voorbeeld voor ieder van ons in ons streven om God te volgen (zie 1 Petrus 2:21ā€“22).

Om over na te denken

  • Lees MattheĆ¼s 4:1ā€“11, inclusief de vertaling van Joseph Smith, waarin wordt beschreven wat er gebeurde toen Satan Jezus probeerde te verleiden. Wat kun je leren van het voorbeeld van Christus om met verleiding om te gaan? Hoe kan vasten, bidden en kennis van de Schriften je voorbereiden om verleiding te weerstaan?

  • De herrezen Jezus Christus onderwees de twaalf Nephitische discipelen over hun rol als rechter van het volk. Lees 3 Nephi 27:27 om te lezen welk gebod Jezus Christus zijn discipelen gaf. Waarom is het belangrijk voor volgelingen van Jezus Christus om zoals Hij te zijn?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat de groepsleden zich afvragen waarom het nodig was dat Jezus Christus met verleiding te maken kreeg. Laat ze in HebreeĆ«n 2:17ā€“18; 4:15ā€“16 naar antwoorden zoeken. Waarom is het belangrijk voor ons om te begrijpen dat Jezus Christus net als wij aan verleiding werd blootgesteld?

Meer weten

Sectie 3

Jezus heeft ons geleerd elkaar lief te hebben en te dienen

Afbeelding
Jezus geneest een lamme

Jezus Christus heeft verklaard dat er twee grote geboden zijn. Het eerste van deze geboden is God met heel ons hart, onze ziel en ons verstand liefhebben. Het tweede is om anderen als onszelf lief te hebben. (Zie MattheĆ¼s 22:36ā€“39.) Jezus heeft deze waarheden vaak in redevoeringen en gelijkenissen onderwezen (zie bijvoorbeeld MattheĆ¼s 25:31ā€“46; Lukas 10:25ā€“37).

Jezus Christus was altijd een voorbeeld van hoe we God kunnen volgen en anderen kunnen liefhebben. Hij toonde persoonlijk zijn liefde en mededogen voor anderen door met grote macht Gods kinderen te dienen, de zieken te genezen en veel grote wonderen te verrichten (zie MattheĆ¼s 11:4ā€“5; Mosiah 3:5ā€“6).

Een belangrijk onderdeel van de aardse bediening van Christus was de vestiging van zijn kerk. Daarbij riep Hij twaalf discipelen, machtigde Hij hen om het evangelie te prediken en gaf Hij hun de macht om de zieken te genezen (zie MattheĆ¼s 10:1ā€“8). Deze discipelen zetten het werk van de Heer na zijn dood en opstanding voort door bekering te prediken en anderen uit te nodigen om zich te laten dopen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen (zie Handelingen 2:22ā€“24, 37ā€“47). Ze gebruikten priesterschapsmacht om te genezen, ze dienden anderen en zochten naar gelegenheden om het evangelie van Jezus Christus te prediken (zie Handelingen 3:1ā€“11).

Om over na te denken

  • Het tweede grote gebod is om onze naaste lief te hebben. President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Als discipelen van Jezus Christus dienen wij voorbeeldig te zijn in onze omgang met anderen, en vooral als we met iemand van mening verschillen. Een van de dingen waaraan je vrij eenvoudig een ware volgeling van Jezus Christus herkent, is hoe barmhartig die persoon anderen bejegent.ā€™ Hoe kan het helpen om het voorbeeld van Jezus Christus indachtig te zijn als het moeilijk is om anderen lief te hebben?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Lees samen het volgende citaat van ouderling NeilĀ L. Andersen:

    ā€˜Geef het nooit op. Hoe diep de verwondingen van uw ziel ook zijn, waar of wanneer u ze ook oploopt, en hoe kort of lang u ze ook hebt, het is niet de bedoeling dat u er geestelijk aan ten onder gaat. Het is de bedoeling dat u geestelijk overleeft en in uw geloof en vertrouwen in God gedijt.

    ā€˜Het is niet Gods bedoeling dat onze geest onafhankelijk van Hem is. Onze Heer en Heiland, Jezus Christus, redt ons door zijn onmetelijke verzoening van de dood, biedt ons vergeving van zonde als we ons bekeren, en staat klaar om ons van het verdriet en de pijn van onze verwonde ziel te redden.ā€™

    Bespreek de kracht die ons ter beschikking staat dankzij het vermogen van de Heiland om te genezen. Vraag de groepsleden eventueel over ervaringen te vertellen wanneer ze de genezende kracht van Jezus Christus hebben gevoeld.

Meer weten

Sectie 4

Jezus Christus heeft zijn leven gegeven om Gods kinderen te verlossen

Afbeelding
Jezus knielt neer

In het Boek van Mormon profeteerde de profeet Abinadi dat Jezus Christus uit de hemel zou neerdalen en bespot, gegeseld, uitgeworpen, gekruisigd en gedood zou worden ā€“ allemaal zodat Hij zijn volk kon verlossen (zie Mosiah 15:1ā€“7). Wat in deze tijd het meest nodig is, is dat iedereen over de aardse zending van onze Heer Jezus Christus leert en deze begrijpt, dat Hij de prijs voor onze zonden heeft betaald en heeft geleden zodat wij gered kunnen worden.

Enkele van de belangrijkste gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis vonden plaats in de laatste uren van het leven van de Heer. Toen het joodse Pascha naderde, nam Jezus zijn discipelen mee naar GethsĆ©manĆ©, een hof met olijfbomen op of bij de Olijfberg, vlak buiten de muren van Jeruzalem. Daar bad Jezus Christus en begon Hij alles op Zich te nemen wat voor onze verlossing was vereist. Koning Benjamin had geprofeteerd dat Jezus Christus ā€˜lichamelijke pijn, honger, dorst en vermoeidheidā€™ en ā€˜smart [ā€¦] wegens de goddeloosheid en gruwelen van zijn volkā€™ zou ondergaan (Mosiah 3:7). We kunnen de intensiteit en omvang van zijn lijden in GethsĆ©manĆ© niet bevatten, maar de pijn deed Jezus ā€˜grote druppels bloed, die op de aarde neervielenā€™ zweten (Lukas 22:44, zie ook Leer en Verbonden 19:18).

Jezus werd vervolgens door een van zijn discipelen verraden, en gearresteerd, bespot en valselijk beschuldigd door joodse godsdienstleiders. Hij werd door de Romeinen gegrepen, ondervraagd en geslagen. (Zie MattheĆ¼s 26:47ā€“68; 27:1ā€“31.) Soldaten namen Jezus Christus mee en kruisigden Hem, wat inhield dat zijn handen en voeten aan het kruis werden genageld (zie Lukas 23:33ā€“38). Toen Hij aan het kruis hing, bleven de pijn en het lijden voor onze zonden voortduren. De verzoening van Jezus Christus omvat de prijs die Hij in GethsĆ©manĆ© en aan het kruis betaalde om de gevolgen van zonde te overwinnen voor allen die zich van hun zonden bekeren (zie Alma 5:48; 3 Nephi 9:22; Leer en Verbonden 19:17).

Na zijn dood werd zijn lichaam in een graftombe gelegd (zie Johannes 19:38ā€“42). Op de derde dag na zijn kruisiging nam Christus zijn lichaam weer op Zich en werd Hij de eerste persoon die uit de dood verrees (zie MattheĆ¼s 28:1ā€“8). Veel mensen zagen de herrezen Heer en getuigden van het heerlijke nieuws. Doordat Jezus Christus is opgestaan, zullen alle kinderen van God de hereniging van hun geest met hun lichaam beleven en de zegen van de onsterfelijkheid ontvangen (zie 1 Korinthe 15:21ā€“22; Alma 11:44ā€“45). Alles wat Jezus Christus tijdens zijn aardse leven doorstond, deed Hij uit liefde voor alle kinderen van onze hemelse Vader (zie 1 Nephi 19:9; Leer en Verbonden 34:3).

Om over na te denken

  • Voordat Jezus Christus naar GethsĆ©manĆ© ging, introduceerde Hij de verordening van het avondmaal aan zijn discipelen. Lees MattheĆ¼s 26:26ā€“30. Wat kun je doen om meer over het leven en de verzoening van Jezus Christus na te denken als je aan het avondmaal deelneemt? Hoe kan je deelname aan het avondmaal je liefde voor Jezus Christus vergroten?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Lees samen het volgende citaat van president RussellĀ M. Nelson:

    ā€˜Hij verwaardigde Zich om als de Eniggeborene van de Vader in het vlees naar de aarde te komen, waar Hij gehoond, bespot, bespuwd en gegeseld werd. In de hof van GethsĆ©manĆ© nam onze Heiland elke pijn, elke zonde en elke kwelling op Zich van u en mij en iedereen die ooit heeft geleefd of zal leven. Onder het gewicht van die ondraaglijke last, bloedde Hij uit elke porie. Al dit lijden werd heviger toen Hij op Golgotha wreed gekruisigd werd.

    Door deze uiterst pijnlijke ervaringen, zijn opstanding en zijn oneindige verzoening verleende Hij alle mensen onsterfelijkheid en verloste ons van de gevolgen van zonde, op voorwaarde van bekering.ā€™

    Bespreek met de groep waarom het belangrijk is om over het lijden van Jezus Christus in GethsƩmanƩ en aan het kruis, zijn dood en zijn opstanding te leren. Hoe kan meer inzicht in wat Jezus Christus heeft doorgemaakt je dichter tot Hem brengen?

Meer weten

Afdrukken