Bibliotheek
Geloof in Jezus Christus


ā€˜Geloof in Jezus Christusā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
afbeelding van Jezus Christus

Evangeliestudiewijzer

Geloof in Jezus Christus

Vertrouwen op zijn macht, wijsheid en liefde

Het is normaal dat we ons soms onbekwaam, overweldigd of zelfs verloren voelen. De oplossing voor zulke gevoelens is altijd om ons tot Jezus Christus te wenden. Als we geloof in Jezus Christus oefenen, vertrouwen we op Hem. We verlaten ons op zijn oneindige macht, alwetendheid en liefde. We geloven dat hoewel wij niet alles begrijpen, Hij dat wel doet. Omdat Hij al onze pijnen en ons verdriet heeft ervaren, weet Hij hoe Hij ons kan helpen met onze moeilijkheden om te gaan. (Zie Alma 7:11ā€“13.)

Wat is geloof in Jezus Christus?

Geloof in Jezus Christus is het eerste beginsel van het evangelie. Het betekent niet alleen dat we in Hem geloven, maar ook dat we op Hem vertrouwen. Geloof hebben betekent ook hopen op en geloven in dingen die waar zijn, zelfs als je ze niet kunt zien of volledig kunt begrijpen. Geloof is een beginsel van actie en macht dat ons motiveert tot dagelijks handelen.

Overzicht onderwerp: Geloof in Jezus Christus

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Jezus Christus, Hoop, Naastenliefde, Bekering van zonden, Wonderen

Sectie 1

Als we ons geloof in Jezus Christus versterken, kunnen we moeilijkheden overwinnen

Afbeelding
schilderij van mannen in een boot en een drenkeling die zijn hand uitsteekt

De Heiland heeft gezegd: ā€˜Als u een geloof had als een mosterdzaad, [ā€¦] niets zou voor u onmogelijk zijnā€™ (MattheĆ¼s 17:20). Een mosterdzaadje is heel klein, maar het groeit uit tot een grote boom.

Hoe kun je je geloof in de Heiland dan vergroten? President RussellĀ M. Nelson heeft uitgelegd: ā€˜Uw geloof vergroten en op [Jezus Christus] vertrouwen, kost moeite.ā€™ Hij heeft ook gezegd: ā€˜De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven. Maar Hij vergt wĆ©l van ons dat we geloven.ā€™ Als je in Jezus Christus gelooft, word je gemotiveerd om de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten te bestuderen en om goddelijke leiding te bidden. Als je over Jezus Christus leert en zijn liefde en geest voelt, zal je geloof in Hem toenemen.

Om over na te denken

  • Bekijk de video ā€˜Exercise Faith in Christā€™ (1:43). Wat zegt ouderling David A. Bednar over in geloof handelen? Wat ga je doen om je geloof in Jezus te oefenen?

  • Geloof in Jezus Christus is niet makkelijk, en je zult je geloof niet altijd op volmaakte wijze oefenen. Denk aan de ervaring van de apostel Petrus in MattheĆ¼s 14:25ā€“33. Hoe kan Jezus Christus je helpen wanneer je zelfs maar een beetje geloof in Hem oefent?

  • Alma, de profeet uit het Boek van Mormon, heeft gezegd dat we door het zaadje van het evangelie in ons hart te zaaien en het met ons geloof te voeden, geleidelijk ons eigen sterke getuigenis van het evangelie van Jezus Christus kunnen ontwikkelen. Bestudeer Alma 32:21ā€“43 en bedenk hoe je geloof kunt oefenen om je eigen getuigenis te ontwikkelen.

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Jullie kunnen samen enkele oefeningen doen en bespreken wat lichaamsbeweging voor het lichaam doet. Lees vervolgens gedeeltes uit ouderling Juan Pablo Villars toespraak ā€˜Onze geestelijke spieren oefenenā€™ uit de algemene aprilconferentie van 2019 en bespreek wat het inhoudt om geloof in Jezus Christus te oefenen.

Meer weten

Sectie 2

Geloof is een machtsbeginsel

Afbeelding
schilderij van een blinde man die zijn handen naar Jezus uitsteekt

Door geloof in Christus kunnen we een beroep doen op de macht van God, zodat we kunnen doen wat God van ons vraagt. Waar geloof kan wonderen tot stand brengen als het de wil van God is. Door geloof krijgen we de kracht om moeilijke dingen te doen en geestelijk te groeien. We zijn ook beter in staat om met onze stoffelijke behoeften en moeilijke omstandigheden om te gaan als we in de Heer geloven en op zijn beloften vertrouwen. Oprecht gebed is de manier om toegang tot Gods macht te krijgen. We vragen in geloof om de goddelijke hulp en leiding die we nodig hebben (zie Enos 1:15).

Om over na te denken

  • Lees Markus 5:21ā€“42. Welke rol speelde geloof in deze wonderen? Hoe illustreert dit verhaal manieren waarop je geloof beproefd kan worden?

  • Lees of bekijk ouderling BrentĀ H. Nielsons toespraak ā€˜Is er geen balsem in Gilead?ā€™. Hoe erkende ouderling Nielson de zegeningen die hij ontving? Bedenk hoe je zelfs in moeilijke tijden oog kunt hebben voor zegeningen. Hoe kan je geloof worden gesterkt door dat te doen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜Mountains to Climbā€™ (5:05). Daarna kunnen jullie samen een lijst maken van manieren waarop Jezus en onze hemelse Vader jullie gezegend hebben. Hoe heeft geloof in Jezus Christus oefenen jullie geholpen om moeilijkheden te doorstaan en te overwinnen?

Meer weten

Sectie 3

Geloof verkrijgen vergt tijd en geduld

Afbeelding
foto van een jongevrouw die knielt en uit het raam kijkt

Je hebt waarschijnlijk weleens het gevoel gehad dat je gebeden niet gehoord werden of dat je moeilijkheden groter waren dan je aankon. Een man kwam eens met zoā€™n situatie bij Jezus Christus. Zijn zoon was ziek en de man vroeg Jezus om hem te zegenen. Toen Christus uitlegde dat alle dingen mogelijk zijn voor hen die geloven, riep de man uit: ā€˜Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.ā€™ (Zie Markus 9:14ā€“27.) Hij had genoeg geloof om hulp te vragen, maar hij wist dat zijn geloof niet volmaakt was. Als je om hulp bidt om je geloof te vergroten, laat je zien dat je weet dat Jezus je kan helpen ā€“ en dat zal Hij ook doen.

Ieders ervaring met het opbouwen van geloof in Jezus Christus is uniek. Als je dierbaren met hun geloof worstelen, denk er dan aan om vriendelijk en meelevend te reageren. Als ze met vragen naar je toe komen, kun je liefdevol en geduldig naar ze luisteren en ze in hun zoektocht naar waarheid steunen. Je kunt ze ook helpen om betrouwbare bronnen te vinden waarin ze naar antwoorden kunnen zoeken. En je kunt ze vertellen hoeveel Jezus van hen houdt.

Om over na te denken

  • Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd dat je je, wanneer je vragen of twijfels hebt, kunt vasthouden ā€˜aan wat je al weetā€™ en sterk kunt zijn ā€˜totdat er meer kennis komtā€™. In welke opzichten kan geloof in Jezus Christus je met onbeantwoorde vragen helpen?

Meer weten

Andere informatiebronnen over geloof

Afdrukken