Bibliotheek
Bekering van zonden


ā€˜Bekering van zondenā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
meisje kijkt uit het raam

Evangeliestudiewijzer

Bekering van zonden

Groeien en jezelf verbeteren dankzij de liefde en barmhartigheid van Jezus Christus

Onze hemelse Vader heeft ons lief. Boven alles wil Hij dat we bij Hem terugkeren. Maar onze zonden en onvolmaaktheden scheiden ons van God af. Ze weerhouden ons ervan om in zijn tegenwoordigheid terug te keren en zoals Hij te worden. Toch is er hoop. Omdat onze Vader in de hemel zoveel van ons houdt, heeft Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om ons te redden. Christus heeft bereidwillig onze zonden en onvolmaaktheden op Zich genomen, zodat we vergeving kunnen ontvangen, kunnen blijven groeien en uiteindelijk bij onze Vader in de hemel kunnen terugkeren. Die grote gave noemen we de verzoening van Jezus Christus. We beginnen de zegeningen van de verzoening van Christus te ontvangen als we geloof in Hem oefenen en ons van onze zonden bekeren.

Wat is bekering?

Bekering is een verandering van ons denken en ons hart ā€“ een afkeer van zonde en terugkeer tot God. We worden daartoe aangezet als we droefheid overeenkomstig Gods wil ervaren omdat we hebben gezondigd (zie 2 Korinthe 7:9ā€“11). Als we ons bekeren, geven we onze fouten en onze zonden eerlijk toe, doen we wat we kunnen om het recht te zetten, streven we ernaar om alle nodige veranderingen aan te brengen, en verlaten we ons nederig op de macht van de Heiland om te veranderen wat wij niet kunnen veranderen. Oprechte bekering kan plaatsvinden als we geloof oefenen in Jezus Christus en zijn vermogen om ons rein te maken.

Overzicht onderwerp: Bekering van zonden

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Geloof in Jezus Christus, Verzoening van Jezus Christus, Avondmaal, Gehoorzaamheid

SectieĀ 1

Gereinigd door bekering: ā€˜Hoe is het geschied?ā€™

Afbeelding
man in gebed

In het Boek van Mormon beschreef de profeet Enos de ā€˜worsteling die [Hij] had voor het aangezicht van Godā€™ toen hij om vergeving van zijn zonden vroeg. Toen zijn schuld uiteindelijk was ā€˜weggevaagdā€™, stelde hij een vraag die jij misschien ook weleens hebt gehad: ā€˜Heer, hoe is het geschied?ā€™ Lees over zijn ervaring in Enos 1:1ā€“8. Hoe werd Enos veranderd? Wat leer je van de manier waarop hij zijn bekering beschreef?

De enige manier om bekering volledig te begrijpen, is om het te ervaren. Als je je van zonde bekeert en de vrede en vreugde van vergeving voelt, kun je over je ervaring schrijven. Je voelt je misschien zelfs geĆÆnspireerd om je verhaal met een familielid of vriend(in) te delen.

Om over na te denken

  • Hoe kunnen we toegang tot de reinigende macht van de Heiland krijgen? In president DallinĀ H. Oaksā€™ toespraak ā€˜Gereinigd door bekeringā€™ vind je antwoorden op deze vraag. Denk in het bijzonder na over de leringen in het eerste deel, met de titel ā€˜Bekeringā€™. Bedenk wat de Heer wil dat je doet om vergeving van je zonden te ontvangen.

Activiteit om samen met anderen te leren

  • De profeet Jesaja sprak over wassen en reinigen toen hij het over bekering had. Jullie kunnen als gezin Jesaja 1:16ā€“18 lezen terwijl jullie samen iets schoonmaken, zoals kleding of de vaat. Wat maakt het mogelijk dat deze dingen rein worden? Wat maakt het mogelijk dat wij geestelijk rein worden, ofwel van onze zonden gereinigd? (Zie 3 Nephi 27:19ā€“20.)

    Jullie kunnen ook vergelijken hoe het voelt om lichamelijk schoon te worden met hoe het voelt om vergeving van onze zonden te ontvangen.

Meer weten

Sectie 2

Bekering betekent verandering ā€“ en is voor iedereen

Afbeelding
vrouw die uit het raam kijkt

In de Schriften staan veel voorbeelden van mensen die niet leken te kunnen veranderen, maar zich door de macht van Jezus Christus van hun zonden bekeerden en rechtschapen werden. De apostel Paulus, een heleboel Lamanieten en Alma de jonge ondergingen allemaal een ingrijpende, verbluffende verandering van hart. Ze wendden zich af van zonde en wendden zich tot de Heiland, waardoor Hij hun leven kon veranderen. Soms lijkt die verandering plotseling te gebeuren, maar meestal is het een geleidelijke verandering. Hoe dan ook is het een wonder dat Jezus Christus biedt aan iedereen die zich bekeert. En het is een wonder dat wij allemaal nodig hebben, ā€˜want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van Godā€™ (Romeinen 3:23).

Om over na te denken

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Er zijn veel voorbeelden in de wereld van indrukwekkende verandering: een klein zaadje wordt een grote boom, een rups wordt een vlinder, en uit een ei groeit een arend. Jij of je gezinsleden kunnen enkele van deze voorbeelden bestuderen en 2 Korinthe 5:17 lezen. Dat kan leiden tot een gesprek over de verandering die door Jezus Christus mogelijk is.

  • Kleine kinderen vinden het misschien leuk om door middel van Verhalen uit het Boek van Mormon meer over bekering van zonden te leren, zie bijvoorbeeld ā€˜HoofdstukĀ 18: De bekering van Alma de jongeā€™ en ā€˜HoofdstukĀ 26: Het volk van Ammonā€™. Hoe hielp de Heiland deze mensen om te veranderen?

  • Jullie kunnen ook een lijst maken van enkele eigenschappen van onze hemelse Vader en Jezus Christus. (In de lofzang ā€˜Heer, geef mij meer reinheidā€™ worden een aantal eigenschappen genoemd.) Hoe kunnen we veranderen zodat we meer op Hen gaan lijken? Hoe helpen Zij ons daarmee?

Meer weten

SectieĀ 3

Bekering van zonden is vreugdevol

Afbeelding
jongeman glimlacht

Omdat verandering moeilijk kan zijn, zijn we soms bang voor bekering. Misschien denken we dat het ellendig, deprimerend of veel te moeilijk zal zijn. Maar het plan van onze hemelse Vader is een plan van geluk. Als we ons bekeren, kunnen we vriendelijker, liefdevoller, geduldiger, nederiger en vreugdevoller worden.

Zonde brengt ellende ā€“ bekering van zonden is de manier waarop we aan die ellende ontkomen.

Om over na te denken

Activiteiten om samen met anderen te leren

  • Bekijk samen (een van) de volgende videoā€™s om meer te weten te komen over de vreugde van bekering: ā€˜The Shiny Bicycleā€™ (3:04) en ā€˜The Goal: A Story of Faith, Friendship, and Forgivenessā€™ (7:27). Let bij het bekijken van de videoā€™s op (1) dingen die de persoon in de video verdrietig maakten en (2) dingen die de persoon gelukkig maakten. Jullie kunnen ook kijken of deze dingen in de gelijkenissen in Lukas 15 voorkomen.

  • Jullie kunnen ook praten over een situatie waarin iemand van een ziekte of verwonding herstelde, en die ervaring dan met bekering vergelijken. Lees 3 Nephi 9:13ā€“14 en bespreek de vreugde die we voelen als de Heiland ons geestelijk geneest wanneer we ons van zonde bekeren. Wat zouden we kunnen zeggen tegen iemand die bang is om zich te bekeren?

Meer weten

Afdrukken