Bibliotheek
Avondmaal


ā€˜Avondmaalā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
Jezus Christus bedient het avondmaal aan zijn discipelen

Evangeliestudiewijzer

Avondmaal

Een heilige verordening om ons dichter tot Jezus Christus te brengen

Wat betekent het avondmaal voor jou? Het kan een geestelijk hoogtepunt voor je worden om elke week aan deze heilige verordening deel te nemen als je ernaar streeft de betekenis ervan te begrijpen. Kort voor zijn kruisiging kwam Jezus met zijn discipelen samen voor een maaltijd om het Pascha te gedenken. Hij wist dat zijn sterfelijk leven bijna voorbij was en dat Hij zijn discipelen zou verlaten. Hij wilde dat ze zijn leringen zouden onthouden. Op die plek gaf Jezus brood en wijn aan zijn discipelen en legde Hij uit dat ze daar ter gedachtenis van zijn lichaam en bloed van moesten nemen.

Als je de betekenis en het doel van het avondmaal bestudeert, zul je grote dankbaarheid voelen voor alles wat Hij voor je heeft gedaan.

Wat is het avondmaal?

Het avondmaal is een priesterschapsverordening waarbij kerkleden elke week brood en water nuttigen ter gedachtenis van het zoenoffer van Jezus Christus. Het gebroken brood is een herinnering aan zijn lichaam en zijn lichamelijke lijden. Het water staat voor het bloed van Jezus, dat werd vergoten terwijl Hij verschrikkelijke pijnen leed. Als we waardig aan het avondmaal deelnemen, hernieuwen we onze verbonden met de Heer, behouden we vergeving van onze zonden en hernieuwen we onze toewijding om Jezus Christus te volgen.

Overzicht onderwerp: Avondmaal

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Jezus Christus, Aardse bediening van Jezus Christus, Verzoening van Jezus Christus, Verbonden en verordeningen, Sabbatdag

Sectie 1

Het avondmaal herinnert je aan Jezus Christus

Afbeelding
kerkleden nemen een avondmaalsschaal aan

De dag nadat Hij op wonderbaarlijke wijze vijfduizend mensen te eten had gegeven, predikte Jezus: ā€˜Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dagā€™ (Johannes 6:54). Op dat moment vonden zijn discipelen zijn woorden waarschijnlijk verwarrend. Maar de betekenis ervan werd later duidelijker toen de Heer tijdens het laatste avondmaal het avondmaal aan zijn discipelen introduceerde.

Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen heb je de kans om elke week aan de verordening van het avondmaal deel te nemen. Als je van het brood en het water neemt, word je herinnerd aan het vlees en bloed van Jezus Christus, dat Hij vrijelijk voor al Gods kinderen heeft gegeven.

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk eventueel samen de video ā€˜Sacramentā€™ (2:59) of ā€˜Always Remember Himā€™ (5:27). Bespreek hoe je inspanningen om Jezus Christus en zijn zoenoffer indachtig te zijn je gevoelens en daden kunnen beĆÆnvloeden. Wat kun je doen om je tijdens de avondmaalsdienst en je deelname aan het avondmaal meer op Jezus Christus te richten?

Meer weten

Sectie 2

Als we ons waardig op het avondmaal voorbereiden, ontvangen we zegeningen

Afbeelding
stukje brood en bekertje water

Soms zit je misschien gewoon te wachten tot het avondmaal voorbij is en vergeet je deze heilige verordening echt te ontvangen en te ervaren zoals de Heer dat wil. Maar als je je best doet om je op het avondmaal voor te bereiden en er waardig aan deel te nemen, kun je voor rijke zegeningen in aanmerking komen.

Ouderling DavidĀ A. Bednar heeft uitgelegd: ā€˜De verordening van het avondmaal is een heilige en herhaalde uitnodiging tot oprechte bekering en geestelijke hernieuwing. Deelname aan het avondmaal op zich zorgt niet voor de vergeving van zonden. Maar bereiden wij ons gewetensvol voor en nemen wij met een gebroken hart en een verslagen geest aan deze heilige verordening deel, dan is de belofte dat wij de Geest van de Heer altijd bij ons mogen hebben. En door de heiligende macht van de Heilige Geest als onze voortdurende metgezel kunnen wij altijd vergeving van onze zonden behouden.ā€™

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Lees de avondmaalsgebeden in Leer en Verbonden 20:75ā€“79. Laat enkele aanwezigen opzoeken wat we beloven als we aan het avondmaal deelnemen, terwijl anderen letten op wat de Heer in ruil daarvoor belooft. Je kunt de groep ook Leer en Verbonden 20:37 laten lezen en de overeenkomsten tussen de beloften bij het avondmaal en in het doopverbond bespreken.

Meer weten

Andere informatiebronnen over het avondmaal

Afdrukken