Bibliotheek
Sabbatdag


ā€˜Sabbatdagā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
jongevrouwen in de kerk

Evangeliestudiewijzer

Sabbatdag

ā€˜Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligtā€™ (Exodus 20:8)

Hoe ziet de sabbat er meestal voor jou uit? Als je ernaar streeft om de sabbat op de wijze van de Heer te heiligen, zul je de sabbat als een verlustiging gaan beschouwen (zie Jesaja 58:13ā€“14). Met anderen in de kerk God aanbidden, aan het avondmaal deelnemen en de dag thuis heiligen, zal je geestelijke kracht geven en je dichter tot God brengen. EĆ©n dag per week tijd inruimen om uit te rusten van werk en vrijetijdsbestedingen is een manier waarop we onze liefde voor God tonen, en ons verlangen om Hem te gehoorzamen en onze verbonden na te komen. President M. Russell Ballard heeft uitgelegd: ā€˜De kracht van de sabbatdag houdt in dat we thuis en in de kerk het genot, de vreugde en de warmte van de Geest van de Heer voelen, zonder enige afleiding.ā€™

Wat is de sabbatdag?

De sabbat is een heilige dag die door God voor ons is ingesteld om van onze arbeid uit te rusten en Hem te aanbidden. Na de schepping van de wereld zegende God de zevende dag en maakte die heilig (zie Genesis 2:2ā€“3). God heeft de IsraĆ«lieten geboden: ā€˜Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligtā€™ (Exodus 20:8). Na de opstanding van Jezus Christus begonnen zijn discipelen de sabbat op zondag, ofwel de eerste dag van de week, te heiligen (zie Markus 16:2; Handelingen 20:7; 1 Korinthe 16:1ā€“2). In de laatste dagen heeft God zijn gebod om de sabbatdag te heiligen hernieuwd (zie Leer en Verbonden 59:9ā€“13; 68:29).

Overzicht onderwerp: Sabbatdag

Aanverwante evangeliestudiewijzers: God de Vader aanbidden, Avondmaal, Vasten, Het evangelie van Jezus Christus naleven

Sectie 1

Je sabbatheiliging is een teken van je toewijding aan God

Afbeelding
kerkgemeente

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Hoe heiligen we de sabbatdag? In mijn veel jongere jaren bestudeerde ik het werk van anderen die lijsten hadden gemaakt van dingen om wel of niet op de sabbat te doen. Pas veel later leerde ik uit de Schriften dat mijn gedrag en houding op de sabbat een teken was, iets tussen mij en mijn hemelse Vader [zie Exodus 31:13]. Toen ik dat eenmaal begreep, hoefde ik niet meer bij te houden wat ik wel of niet mocht doen. Als ik moest besluiten of een bezigheid gepast was voor de sabbat, vroeg ik mezelf gewoon af: ā€œWat voor teken wil ik God geven?ā€ Die vraag maakte mijn keuzen voor de sabbat volkomen duidelijk.ā€™ Wat voor teken geeft jouw sabbatheiliging aan God?

Om over na te denken

  • Bekijk de video ā€˜Upon My Holy Day ā€“ Rest and Renewalā€™ (1:26) van ouderling Jeffrey R. Holland. Ouderling Holland spoort ons aan om dingen op de sabbat anders te doen dan op andere dagen. Welke ingevingen heb je ontvangen over de sabbat eerbiedigen en heiligen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Lees samen het verhaal van ouderling Quentin L. Cook over het bijwonen van een joodse sabbat in ā€˜Shipshape and Bristol Fashion: tempelwaardig in goede en slechte tijdenā€™. Laat de groepsleden de volgende vragen bespreken: Hoe was de sabbatheiliging de vrienden van ouderling Cook tot zegen? In welke opzichten was de sabbat ā€˜een verlustigingā€™ voor hen?

Meer weten

Sectie 2

Jezus Christus heiligde de sabbatdag

Afbeelding
Jezus Christus geneest een blinde

In de tijd van het Nieuwe Testament werden in de Joodse cultuur onwettige voorschriften en tradities geĆÆntroduceerd over wat men op de sabbat wel en niet mocht doen. Jezus werd vaak door de godsdienstige leiders van zijn tijd bekritiseerd wegens de manier waarop Hij en zijn discipelen de sabbat heiligden. Jezus heeft gezegd dat ā€˜de sabbat is gemaakt ter wille van de mensā€™ en dat Hij ā€˜Heere [is], Ć³Ć³k van de sabbatā€™ (Markus 2:27,Ā 28). Om de dag waarop de Heer was opgestaan te gedenken, heiligden de discipelen van Jezus Christus de sabbat op de eerste dag van de week (zie Markus 16:2; Handelingen 20:7; 1 Korinthe 16:1ā€“2).

Als belangrijk onderdeel van onze sabbatheiliging nemen we aan het avondmaal deel ter gedachtenis van het zoenoffer, de dood en de opstanding van Christus. Als we aan het avondmaal deelnemen, sluiten we een verbond om de naam van Jezus Christus op ons te nemen, zijn geboden te onderhouden en Hem altijd indachtig te zijn. God belooft ons op zijn beurt dat we de Heilige Geest altijd bij ons kunnen hebben. Als we de Geest bij ons hebben, kunnen we geheiligd worden en vergeving van onze zonden ontvangen. Het houdt ook in dat we het voortdurende gezelschap en de leiding van de Heilige Geest hebben. De sabbatdag is een gelegenheid om na te denken over de zegeningen die je als volgeling van Jezus Christus hebt ontvangen.

Om over na te denken

  • Lees de volgende verhalen over de sabbatheiliging van de Heiland: Johannes 5:2ā€“15; Lukas 13:11ā€“17; 14:1ā€“6. Hoe was het dienstbetoon van de Heiland de mensen in deze verhalen tot zegen? In een andere Schrifttekst zegt Jezus: ā€˜Het [is] geoorloofd op de sabbatdagen goed te doenā€™ (MattheĆ¼s 12:12). Wat betekent het volgens jou om op de sabbatdag ā€˜goed te doenā€™?

    Hoe kun je het voorbeeld van Jezus volgen door op de sabbat anderen te dienen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk als groep de video ā€˜Gratitude on the Sabbath Dayā€™ (3:39). Bespreek manieren waarop we op de sabbatdag onze waardering en dankbaarheid voor Jezus Christus kunnen tonen. Wat is het verband tussen de sabbat heiligen en dankbaarheid voor Gods zegeningen voelen?

Meer weten

Sectie 3

Als we de sabbat heiligen, blijven we ā€˜onbesmet van de wereldā€™

Afbeelding
gezin leest

De Heer heeft gezegd: ā€˜En opdat u zichzelf beter onbesmet van de wereld zult kunnen bewaren, zult u naar het huis van gebed gaan en uw offeranden offeren op mijn heilige dagā€™ (Leer en Verbonden 59:9). Onze aanbidding met anderen op de sabbat omvat niet alleen aan het avondmaal deelnemen, maar ook bidden, lofzangen zingen, priesterschapszegens geven en ontvangen, ons getuigenis geven, de Schriften bestuderen en dienstbetoon verrichten.

Om over na te denken

  • Deelname aan de avondmaalsdienst is een zinvolle manier om Jezus Christus in je leven centraal te stellen en in geestelijke kracht toe te nemen. Als we geestelijk sterk zijn, zijn we beter voorbereid om verleiding te mijden en te overwinnen. Hoe hebben sabbatheiliging en deelname aan de avondmaalsdienst je geholpen om ā€˜onbesmet van de wereldā€™ te zijn?

  • Neem de boodschap van de Heer over de sabbat in Leer en Verbonden 59:9ā€“15 door. Over deze passage heeft president M. Russell Ballard gezegd: ā€˜Let op de volgende belangrijke woorden in deze openbaring: vreugde, dankzegging, een opgewekt hart, een blij hart en een opgewekt gelaat. Ik leer daaruit dat onze sabbatheiliging een glimlach op ons gezicht moet brengen.ā€™ Wanneer heb je op de sabbat dergelijke gevoelens gehad? Wat kun je doen om van je aanbidding op de sabbat een vreugdevolle ervaring te maken?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜Is There a Place for Me?ā€™ (3:59). Bespreek hoe belangrijk het is om anderen het gevoel te geven dat ze in hun kerkgemeente thuishoren. Hoe kun je door anderen het gevoel te geven dat ze erbij horen, je eigen gevoel van aanbidding op de sabbat vergroten?

Meer weten

Afdrukken