Bibliotheek
Schepping


ā€˜Scheppingā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
zonsondergang met sterren boven bos

Evangeliestudiewijzer

Schepping

Gods doel om alle dingen voor zijn kinderen te scheppen

Wanneer heb je voor het laatst naar de sterren aan de nachtelijke hemel gekeken, op het strand naar de golven geluisterd of in de natuur gewandeld? We leven in een prachtige wereld. Hoewel we niet veel weten over de wijze waarop de aarde is geschapen, weten we wel dat Jezus Christus die op aanwijzing van God de Vader heeft geschapen. En we weten waarom de aarde is geschapen. De profeet Mozes kwam eens in een hemels visioen te weten dat God ontelbare werelden heeft geschapen (zie Mozes 1:7ā€“8, 27ā€“29). God legde Mozes uit dat Hij de aarde had geschapen om ā€˜de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengenā€™ (Mozes 1:39). Als we begrijpen dat de schepping door de leiding en macht van God zelf werd uitgevoerd, gaan we inzien hoe essentieel die is in zijn plan voor ons heil.

Wat is de schepping?

Op aanwijzing van God de Vader heeft Jezus Christus de hemelen en de aarde en alles op aarde geschapen. Onze hemelse Vader heeft Adam en Eva naar zijn beeld geschapen, waardoor zijn kinderen op deze wereld geboren konden worden.

Overzicht onderwerp: Schepping

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Heilsplan, Voorsterfelijk leven, Jezus Christus, Val van Adam en Eva, Sterfelijk leven

SectieĀ 1

Jezus Christus heeft de wereld op aanwijzing van onze hemelse Vader geschapen

Afbeelding
Jezus Christus

In de voorsterfelijke raadsvergadering in de hemel stelde God de Vader zijn plan voor om een aarde voor te bereiden waar zijn kinderen het sterfelijk leven konden meemaken (zie Abraham 3:24ā€“25). Uit de Schriften blijkt dat Jezus Christus de schepping onder leiding van God de Vader uitvoerde (zie Mozes 2:1). De schepping van de aarde vond plaats in zes fasen, die in de Schriften ā€˜dagenā€™ worden genoemd (zie Mozes 2:1ā€“31; Genesis 1:3ā€“31; Abraham 4:1ā€“31). De Heer heeft niet geopenbaard hoelang elke ā€˜dagā€™ duurde (zie Leer en Verbonden 101:32ā€“34). De Schriften zijn meer gericht op het doel van de schepping dan op de processen die God gebruikte om die tot stand te brengen. Alles aan de schepping getuigt van de Schepper, Jezus Christus (zie Mozes 6:63).

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Geef elke aanwezige een blaadje. Laat ze het blaadje drie keer dubbelvouwen en dan openvouwen zodat het in acht vakken is verdeeld. Laat ze op hun blaadje schrijven of tekenen wat er tijdens elke scheppingsdag gebeurde, Ć©Ć©n dag per vak, en daarbij de dagen nummeren. Laat ze in het achtste vakje een onderdeel van de schepping schrijven of tekenen waar ze in het bijzonder dankbaar voor zijn (bijvoorbeeld hun familie, de oceaan, dieren, sneeuw enzovoort).

Meer weten

Sectie 2

De grootste schepping was de mensheid

Afbeelding
gezin met drie jongens in de natuur

Adam en Eva, de eerste man en vrouw op aarde, werden door God gevormd en kregen lichamen die op die van onze hemelse Ouders leken (zie Genesis 1:27). Adam en Eva werden in het huwelijk verenigd toen ze door de Heer werden gezegend (zie Mozes 2:27ā€“28). In de Leer en Verbonden wordt geopenbaard dat Ć©Ć©n goddelijk doel van de aarde samenhangt met Gods plan voor zijn kinderen om deel uit te maken van een huwelijk en een gezin (zie Leer en Verbonden 49:15ā€“17). Door de schepping kunnen Gods geestkinderen een stoffelijk lichaam krijgen en het sterfelijk leven ervaren.

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜Godā€™s Greatest Creationā€™ (2:51). Bespreek enkele dingen die bewijzen dat we naar het beeld van God zijn geschapen.

Meer weten

  • RussellĀ M. Nelson, ā€˜Beslissingen met eeuwige gevolgenā€™, Liahona, november 2013, 106ā€“108.

  • Het Eerste Presidium (1909), ā€˜The Origin of Manā€™, Ensign, februari 2002, 26ā€“30.

  • Church History Topics, ā€˜Organic Evolutionā€™, Evangeliebibliotheek.

SectieĀ 3

De aarde is een geschenk, en wij zijn haar rentmeesters

Afbeelding
gezin wandelt buiten

God gaf Adam ā€˜heerschappijā€™ over de schepselen van de aarde (Mozes 2:28; 5:1). De Heer heeft in hedendaagse openbaring gezegd dat ā€˜alle dingen die uit de aarde voortkomen, [ā€¦] zijn geschapen voor het welzijn en het gebruik van de mensā€™ (Leer en Verbonden 59:18). Maar de Heer heeft ook gezegd dat de natuurlijke rijkdommen van de aarde moeten worden gebruikt ā€˜met beleid, niet onmatig, noch door dwangā€™ (Leer en Verbonden 59:20).

Bisschop GĆ©rald CaussĆ© heeft gezegd: ā€˜Aan de goddelijke gave van de schepping zijn echter plichten en verantwoordelijkheden verbonden. Deze plichten worden het best beschreven door het begrip rentmeesterschap. In evangelietermen betekent het woord rentmeesterschap een heilige geestelijke of aardse verantwoordelijkheid om te zorgen voor iets wat aan God toebehoort en waarvoor wij rekenschap moeten afleggen.ā€™

Om over na te denken

  • Lees Leer en Verbonden 59:16ā€“20 en maak een lijst met de redenen waarom de Heer ons de aarde en alles daarop gegeven heeft. Bedenk welke aspecten van de scheppingen van de Heer jou vreugde hebben gebracht.

  • De Heer zei tegen Joseph Smith dat iedereen ā€˜verantwoordelijk [is] als rentmeester over aardse zegeningen, die Ik voor mijn schepselen heb geschapen en bereidā€™ (Leer en Verbonden 104:13). Hoe kun je een goede rentmeester of opziener van Gods scheppingen zijn? Wat bedoelde de Heer met de waarschuwing om deze dingen ā€˜met beleid, niet onmatig, noch door dwangā€™ te gebruiken? (Leer en Verbonden 59:20.)

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Maak een wandeling in de buurt van je huis. Zoek naar mooie dingen in de natuur die jou gelukkig maken. Waarom zou God de wereld mooi gemaakt hebben?

Meer weten

Andere informatiebronnen over de schepping

Afdrukken