Bibliotheek
Gehoorzaamheid


ā€˜Gehoorzaamheidā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
glimlachende jongevrouw

Evangeliestudiewijzer

Gehoorzaamheid

God met een gewillig hart volgen

Ouders weten hoe belangrijk het is om kleine kinderen te leren niet een hete kachel aan te raken of de straat op te rennen. Als kinderen gehoorzaam zijn, of ze nu wel of niet begrijpen waarom die gehoorzaamheid noodzakelijk is, zullen ze meer veiligheid en bescherming genieten.

In ons voorsterfelijk leven verklaarde de Heer dat het nodig was om Gods kinderen een sterfelijke ervaring op aarde te geven om ā€˜hen hiermee [te] beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebiedenā€™ (Abraham 3:25). God wil dat ieder van ons Hem leert volgen en zijn geboden gehoorzaamt. Als we dat doen, ontvangen we de zegen dat we ā€˜in een staat van nimmer eindigend gelukā€™ bij Hem kunnen wonen (Mosiah 2:41). Door gebruik te maken van onze morele keuzevrijheid en de leiding van de Geest, gaan we inzien waarom God ons wetten heeft gegeven om te gehoorzamen. Onze hemelse Vader belooft geluk en zegeningen aan allen die naar zijn woorden willen leven en gewillig zijn geboden onderhouden.

Wat is gehoorzaamheid?

In het evangelie van Jezus Christus wordt onder gehoorzaamheid verstaan dat we Gods wil doen en zijn geboden onderhouden. Dat houdt in dat we onze keuzevrijheid gebruiken om God met een gewillig hart te volgen. We tonen onze liefde voor God als we ervoor kiezen om op Hem te vertrouwen en ons aan zijn wil te onderwerpen.

Overzicht onderwerp: Gehoorzaamheid

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Geboden, Bekering van zonden, Verbonden en verordeningen, Het evangelie van Jezus Christus naleven

Sectie 1

Jezus Christus gehoorzaamde God de Vader in alle dingen

Afbeelding
Jezus in GethsƩmanƩ

Jezus Christus heeft verklaard: ā€˜Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeftā€™ (Johannes 6:38). Jezus toonde tijdens zijn aardse leven gehoorzaamheid aan alle wetten en geboden van zijn Vader. Hij zei: ā€˜Ik [doe] altijd wat Hem welgevallig isā€™ (Johannes 8:29).

In de hof van GethsĆ©manĆ© bad Jezus: ā€˜Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschiedenā€™ (Lukas 22:42). Na zijn lijden in GethsĆ©manĆ© onderwierp Hij Zich nederig aan de wil van zijn Vader en werd Hij gekruisigd, waarmee Hij Zichzelf als offer gaf om ons allen te verlossen (zie Mosiah 15:7). Omdat Jezus Christus in alles gehoorzaam aan zijn Vader is geweest, heeft Hij het heil en de verhoging voor Gods kinderen mogelijk gemaakt.

In onze tijd vraagt de Heer ons in zijn voetspoor te treden en te ā€˜leven naar elk woord dat uit de mond van God uitgaatā€™ (Leer en Verbonden 98:11; zie ook Deuteronomium 8:3). Jezus Christus heeft duidelijk gemaakt wat de belangrijkste reden om God te gehoorzamen is toen Hij deze directe en eenvoudige uitnodiging gaf: ā€˜Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in achtā€™ (Johannes 14:15).

Om over na te denken

  • Jezus Christus heeft een zondeloos en heilig leven geleid. Hij nodigt ons uit om Hem te volgen. Lees 2Ā Nephi 31:7ā€“10. Wat wordt er vereist van hen die Jezus Christus willen volgen?

  • God heeft verklaard dat het zijn werk en heerlijkheid is ā€˜de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengenā€™ (Mozes 1:39). Lees Leer en Verbonden 11:20 en bedenk wat de Heer ā€˜uw werkā€™ noemt.

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Ouderling Robert D. Hales heeft gezegd: ā€˜Omdat onze Heiland gehoorzaam was, heeft Hij verzoening voor onze zonden gebracht, zodat wij zullen opstaan uit de dood en naar onze hemelse Vader kunnen terugkeren.ā€™ Bespreek welke zegeningen we genieten omdat Jezus Christus volmaakt gehoorzaam aan God de Vader was. Wat wil God dat we doen om onze dankbaarheid te tonen voor de vele zegeningen die we ontvangen?

Meer weten

Sectie 2

Je gehoorzaamheid aan God zal tot geluk en zegeningen leiden

Afbeelding
jong gezin lacht

We lezen in het Boek van Mormon dat allen die de belangrijke toespraak van koning Benjamin hoorden, zich diepgaand tot Jezus Christus bekeerden. Daardoor wilden ze een verbond sluiten om Gods geboden te onderhouden (zie Mosiah 5:1ā€“7). Een van de taken die de leden van de kerk van Christus in deze tijd hebben, is het onderhouden van al Gods geboden (zie Leer en Verbonden 42:78). De profeet Joseph Smith heeft uitgelegd hoe belangrijk die plicht voor hem was toen hij zei: ā€˜[Ik heb] dit mijn stelregel gemaakt: Als de Heer het gebiedt, doe het dan.ā€™

Onze liefdevolle hemelse Vader heeft het eeuwige beginsel geopenbaard dat bepaalt hoe zegeningen worden gegeven: ā€˜Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid aan die wet waarop zij is gegrondā€™ (zie Leer en Verbonden 130:20ā€“21). Er zijn verschillende redenen waarom we ervoor kunnen kiezen om Gods geboden te gehoorzamen. Soms doen we dat uit angst voor straf. Soms willen we misschien de beloofde beloning. Maar de belangrijkste reden om gehoorzaam te zijn, is dat we onze hemelse Vader en Jezus Christus liefhebben en Hen willen dienen. God ā€˜verlangt het hart en een gewillige geestā€™ (Leer en Verbonden 64:34).

Om over na te denken

  • Denk na over alle manieren waarop onze hemelse Vader zijn liefde voor jou heeft getoond. Lees Mosiah 2:20ā€“24. Waarom is onze gehoorzaamheid alles wat God van ons verlangt? Lees nu Mosiah 2:41. Hoe zou je aan iemand omschrijven hoe vrijgevig God is voor mensen die oprecht zijn geboden proberen te onderhouden?

  • Lehiā€™s familie ondervond grote moeilijkheden toen ze meerdere jaren door de wildernis reisden. Omdat ze ernaar streefden Gods geboden te onderhouden, zegende de Heer hen. Lees 1Ā Nephi 17:1ā€“4. Waartoe is God volgens vers 3 bereid voor wie zijn geboden onderhouden?

  • We zullen niet altijd begrijpen waarom God bepaalde geboden heeft gegeven. Maar als we onze keuzevrijheid gebruiken en ervoor kiezen God te vertrouwen en te gehoorzamen, kunnen we erop vertrouwen dat alles ten goede voor ons zal samenwerken (zie Leer en Verbonden 100:15). De Heiland heeft ons beloofd: ā€˜Indien u mijn geboden onderhoudt en volhardt tot het einde, zult u het eeuwige leven hebben, welke gave de grootste van alle gaven van God isā€™ (Leer en Verbonden 14:7).

Activiteit om samen met anderen te leren

  • President Ezra Taft Benson heeft verklaard: ā€˜Wanneer wij God op de eerste plaats stellen, krijgt al het andere automatisch zijn juiste plaats of het verdwijnt uit ons leven.ā€™ Wat houdt het voor jou in om God ā€˜op de eerste plaatsā€™ te stellen? Vraag de aanwezigen te vertellen over momenten waarop ze merkten dat ā€˜al het andere automatisch zijn juiste plaats [kreeg] of uit [hun] leven [verdween]ā€™ wanneer ze God op de eerste plaats stelden.

Meer weten

Afdrukken