Bibliotheek
Wonderen


ā€˜Wonderenā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
Jezus Christus geneest man

Evangeliestudiewijzer

Wonderen

Manifestaties van Gods macht en liefde

Wat zijn enkele redenen waarom je gelooft dat God bestaat en dat Hij Zich van jou bewust is? Kun je je momenten herinneren waarop je wist dat Hij zijn liefde voor je toonde? President Russell M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Bid dat je Gods hand in je leven en in de wereld om je heen mag gaan zien.ā€™ Wonderen zijn momenten waarop God zijn macht voor zijn kinderen gebruikt.

In de Schriften lezen we over machtige wonderen die de grote Jehova in het Oude Testament voor zijn volk verricht heeft. We lezen ook in het Nieuwe Testament over wonderen die Jezus Christus tijdens zijn aardse leven verricht heeft en in het Boek van Mormon als herrezen Heer. Maar de grootste van alle wonderen was zijn verzoening, toen Hij de wereld van zonde verloste en uit de dood opstond. Tegenwoordig kunnen we zijn werken en wonderen, zowel groot als klein, in ons eigen leven zien en leren we dat ā€˜de Heere voor allen goed [is], Zijn barmhartigheid rust op al Zijn werkenā€™ (Psalmen 145:9).

Wat is een wonder?

Een wonder is een manifestatie van goddelijke macht. Wonderen zijn een belangrijk onderdeel van het werk van Jezus Christus, zowel in de oudheid als in deze tijd.

Overzicht onderwerp: Wonderen

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Aardse bediening van Jezus Christus, Gebed, Geloof in Jezus Christus, Priesterschapszegens

Sectie 1

Jezus Christus is een God van wonderen

Afbeelding
Jezus Christus brengt de storm tot bedaren

Wonderen hebben altijd deel van Gods werk onder zijn kinderen uitgemaakt. In het Oude en Nieuwe Testament staan veel verhalen waarin Jezus Christus goddelijke macht uitoefent ten behoeve van de kinderen van onze hemelse Vader. Volgelingen van Jezus Christus in deze tijd zien in dat Gods hand nog steeds op wonderbaarlijke wijze in zijn kerk en in het leven van personen en gezinnen zichtbaar is. God heeft verklaard: ā€˜Want zie, Ik ben God; en Ik ben een God van wonderen; en Ik zal de wereld tonen dat Ik dezelfde ben, gisteren, heden en voor eeuwig; en Ik werk alleen onder de mensenkinderen volgens hun geloofā€™ (2Ā Nephi 27:23).

Om over na te denken

  • Toen twee discipelen van Johannes de Doper Jezus vroegen: ā€˜Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander?ā€™, gaf Jezus voorbeelden om te laten zien wie Hij was (zie MattheĆ¼s 11:3ā€“6). Waarom toonden deze voorbeelden aan wie Hij was? Overweeg ook wat Jezus in Johannes 5:36 zei. Wat was het doel van de ā€˜werkenā€™ van Jezus?

  • Ouderling Ronald A. Rasband heeft gezegd: ā€˜De Heer verricht wonderen om ons te herinneren aan zijn macht, zijn liefde voor ons, zijn uitgestrekte hand vanuit de hemelen naar dit stervelingenoord, en zijn verlangen om ons te leren waar het echt om gaat.ā€™ Welke wonderen in de Schriften vind je het mooist? Wat ben je door deze wonderen over God te weten gekomen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat de groepsleden een van de volgende verhalen over een wonder van de Heiland uit het Nieuwe Testament kiezen. Stel het ā€˜wie, wat, waar, wanneer en waaromā€™ van het wonder dat in de gekozen passage wordt beschreven vast. Bespreek de overeenkomsten en verschillen tussen deze gebeurtenissen. Hoe kunnen deze verhalen het geloof van de mensen die je kent versterken?

Meer weten

Sectie 2

Wonderen gebeuren door geloof in Jezus Christus

Afbeelding
Jezus Christus geneest vrouw

In het Nieuwe Testament beloofde Jezus zijn discipelen dat wonderbaarlijke tekenen hen zullen volgen ā€˜die geloofd zullen hebbenā€™ (Markus 16:17ā€“18). In de laatste dagen heeft Hij gezegd: ā€˜Daarom, wat Ik tot mijn apostelen heb gezegd, zeg Ik opnieuw tot u: dat iedere ziel die in uw woorden gelooft en zich met water laat dopen tot vergeving van zonden, de Heilige Geest zal ontvangen. En [ā€¦] tekenen zullen hen die geloven volgenā€™ (Leer en Verbonden 84:64ā€“65). Wonderen zijn echt mogelijk voor wie in God en Jezus Christus geloven, maar ze moeten eerst geloof hebben (zie Ether 12:12ā€“18).

Maar we moeten niet naar wonderen zoeken om ons geloof op te bouwen of te bewijzen. De Heer heeft tegen Joseph Smith gezegd: ā€˜Geloof komt niet door tekenen, maar tekenen volgen hen die geloven. Ja, tekenen komen door geloof, niet door de wil van mensen, noch zoals het hun belieft, maar door de wil van Godā€™ (Leer en Verbonden 63:9ā€“10). De profeet Moroni heeft geschreven: ā€˜U ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloofā€™ (Ether 12:6). Een getuigenis dat begint met een wonder is niet blijvend als het niet met voortdurend geloof en gehoorzaamheid gevoed wordt.

Sommige wonderen vinden stilletjes plaats, bijvoorbeeld als iemand een getuigenis van Gods waarheid krijgt, een machtige verandering van hart ondervindt, vergeving van de Heer verkrijgt, of in een moeilijke tijd met gemoedsrust en kracht gezegend wordt (zie Alma 37:6ā€“7).

Om over na te denken

  • Bedenk wat de engel tegen Maria zei: ā€˜Want geen ding zal bij God onmogelijk zijnā€™ (Lukas 1:37). Ben je ooit geconfronteerd met iets wat onmogelijk leek om te bereiken of op te lossen? Hoe kan het bestuderen van Schriftverhalen over wonderen die door Gods macht zijn verricht je voorbereiden om je tot Hem te wenden en op zijn liefde, barmhartigheid en wil te vertrouwen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • President Howard W. Hunter heeft gesproken over de vele ontzagwekkende wonderen die Jezus Christus verricht heeft. Hij heeft daarover gezegd:

    ā€˜Het is zeer opmerkelijk om mee te maken dat een dove zijn gehoor terugkrijgt. Maar die grote zegen is zeker niet opzienbarender dan de wonderbaarlijke combinatie van beenderen, zenuwen en huid, waardoor onze oren de wondere wereld van het geluid ontsluiten. Behoren wij de zegen van het gehoor niet met ontzag te beschouwen en God te prijzen voor dat wonder, zoals wij dat doen als iemand zijn gehoor terugkrijgt?

    Geldt dit ook niet als iemand het licht in zijn ogen terugkrijgt of zijn spraakvermogen, of zelfs dat grootste van alle wonderen: zijn leven? De oorspronkelijke scheppingen van de Vader vormen een waarlijk wonderbare wereld. Zijn in de eerste plaats ons leven, ons gezicht, onze spraak, onze ledematen niet de grootste wonderen?ā€™

    Hoe kan dit perspectief op de vele wonderen in ons leven onze dankbaarheid voor de God van wonderen vergroten?

Meer weten

Sectie 3

Zoek en verwacht wonderen in je leven

Afbeelding
man op strand

Er zullen altijd wonderen plaatsvinden zolang er gelovige mensen zijn (zie Moroni 7:27ā€“29). President Russell M. Nelson heeft gezegd dat we wonderen moeten zoeken en verwachten. ā€˜De Heer zal ook u zegenen met wonderen als u in Hem gelooft, ā€œin geen enkel opzicht twijfelendeā€ [Mormon 9:21]. Doe het geestelijke werk dat voor wonderen vereist is. Vraag God in gebed om hulp, zodat u dat soort geloof kunt oefenen.ā€™

Er gebeuren elke dag wonderen om ons heen. Ouderling Ronald A. Rasband heeft uitgelegd: ā€˜Velen van u hebben wonderen gezien, meer dan u beseft. Ze lijken misschien onbeduidend, vergeleken met de doden die Jezus tot leven wekte. Maar de omvang bepaalt niet het wonder, alleen dat het van God komt.ā€™

Om over na te denken

  • Denk na over de raad van president Nelson. Wat houdt het in om wonderen in je leven te ā€˜zoekenā€™? Wat is het ā€˜geestelijke werkā€™ dat je moet doen om wonderen te zoeken? Hoe kan het je tot zegen zijn als je let op manieren waarop God in je leven werkt?

  • Lees Mormon 9:7ā€“21. Wat betekent het voor jou dat God onveranderlijk is en in tijden van weleer visioenen, zegeningen en openbaringen aan zijn kinderen schonk? Wie ken je die baat kan hebben bij een beter begrip van het feit dat ā€˜God niet [is] opgehouden een God van wonderen te zijnā€™? (Mormon 9:15.)

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat de groepsleden eventueel vertellen over een ervaring waarbij ze de hand van God een zegening of wonder in hun eigen leven hebben zien verrichten. Bespreek de verschillende manieren waarop deze wonderen plaatsvonden en wat het nut ervan was.

Meer weten

Afdrukken