Instituutti
Oppiaihe 12: Ihmisten löytäminen opetettaviksi


12

Ihmisten löytäminen opetettaviksi

Johdanto

Lähetyssaarnaajat eivät voi viedä evankeliumia eteenpäin ennen kuin he löytävät jonkun, jota opettaa. Ihmisten löytäminen edellyttää uskon osoittamista – uskoa puhua Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, uskoa huomata opetustilaisuuksia ja uskoa siihen, että Jumala johdattaa heidät sellaisten ihmisten luokse, jotka ovat valmiita kuuntelemaan. Tehokkain tapa löytää ihmisiä opetettaviksi on löytää heitä kirkon jäsenten avulla. Kaikilla kirkon jäsenillä, mukaan lukien tulevat lähetyssaarnaajat, on henkilökohtainen vastuu auttaa löytämään ihmisiä, jotka ovat valmiita ottamaan vastaan palautetun evankeliumin. Nuoret voivat valmistautua kokoaikaiseen lähetystyöpalveluun jo nyt kertomalla ihmisille evankeliumista sekä kasvotusten että verkossa.

Ennakkovalmistelut

Opetusehdotuksia

Uskon vahvistaminen siihen, että löytää ihmisiä opetettaviksi

Selitä, että Wilford Woodruff palveli lähetyssaarnaajana Englannissa pian sen jälkeen, kun hänet oli asetettu apostoliksi. Laita näkyville seuraava kertomus ja pyydä oppilaita lukemaan se vuorotellen ääneen. Siinä kerrotaan, kuinka tärkeää on pyytää Herralta apua siihen, että löytää ihmisiä opetettaviksi. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä vanhin Woodruff teki löytääkseen ihmisiä opetettaviksi:

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

”Vanhin Woodruff etsi Herraa rukouksessa – – kysyen, minne hänen pitäisi mennä. Hän kertoi: ’Koska uskoin, että oli etuoikeuteni ja velvollisuuteni tietää Herran tahto asiasta, pyysin taivaallista Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä opettamaan minulle tahtonsa tässä asiassa, ja kun kysyin, Herra antoi [vastauksen] ja näytti minulle, että oli Hänen tahtonsa, että lähtisin välittömästi Etelä-Englantiin. Keskustelin tästä aiheesta veli William Benbow’n kanssa, joka oli asunut Herefordshiressä ja jolla oli yhä ystäviä siellä ja joka toivoi kovasti, että menisin sille alueelle maata, ja [hän] tarjoutui anteliaasti lähtemään kanssani veljensä taloon ja maksamaan matkani, mihin mielelläni suostuin.’

Maaliskuun 4. päivänä 1840 vanhin Woodruff ja William Benbow saapuivat Williamin veljen Johnin luo. ’Tunnin kuluttua siitä kun saavuin hänen taloonsa’, muisteli presidentti Woodruff, ’sain tietää, miksi Herra oli lähettänyt minut sinne. – – Löysin noin 600 ihmisen joukon miehiä ja naisia, jotka olivat liittyneet yhteen Yhdistyneet veljet -nimen alle ja pyrkivät palauttamaan muinaisen järjestyksen. He kaipasivat – kuten minä nuoruudessani – evankeliumia, jota profeetat ja apostolit olivat opettaneet.’

Tutkimalla ahkerasti Raamattua John Benbow ja hänen perheensä ja ystävänsä valmistautuivat ottamaan vastaan palautetun evankeliumin.

Benbow’n perhe otti viipymättä vastaan palautuksen sanoman, ja William palasi Staffordshireen ’saatuaan iloisen etuoikeuden nähdä veljensä John Benbow’n ja koko hänen perhekuntansa – – kastamisen uuteen ja ikuiseen liittoon’. Vanhin Woodruff jäi seudulle noin kahdeksaksi kuukaudeksi. Myöhemmin hän muisteli: ’Ensimmäisten 30 päivän kuluessa saapumisestani Herefordshireen kastoin 45 saarnaajaa ja muutamia satoja jäseniä. – – Me toimme noin kahdeksan kuukauden työllä kirkkoon kaksituhatta [jäsentä].’

Viitatessaan tähän kokemukseen presidentti Woodruff kirjoitti: ’Tämän Herefordshiren lähetystyön koko historia osoittaa sen, miten tärkeää on kuunnella Jumalan hiljaista vienoa ääntä ja Pyhän Hengen ilmoituksia. Herralla oli siellä kansa valmistettuna evankeliumin vastaanottamiseen. He rukoilivat valoa ja totuutta, ja Herra lähetti minut heidän luokseen.’” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 91–92.)

Kysy oppilailta:

  • Mitä vanhin Woodruff teki saadakseen selville, mistä hän löytäisi ihmisiä, jotka olivat valmiita ottamaan vastaan evankeliumin?

  • Millä tavalla Herra auttoi vanhin Woodruffia? (Voisit tähdentää oppilaille, että Herra ei ainoastaan innoittanut vanhin Woodruffia lähtemään Etelä-Englantiin vaan Hän myös avasi vanhin Woodruffille mahdollisuuden opettaa John Benbow’n maatilalla, jossa sadat miehet ja naiset olivat valmiita ottamaan vastaan palautetun evankeliumin.)

  • Mitä periaatetta ihmisten löytämisestä opetettaviksi vanhin Woodruffin kertomus havainnollistaa? (Oppilaiden vastaukset voidaan tiivistää kirjoittamalla taululle seuraava periaate: Herra voi auttaa meitä löytämään ihmisiä, jotka ovat valmiita ottamaan evankeliumin vastaan, kun pyydämme rukouksessa apua, kuuntelemme Henkeä ja toimimme sen jälkeen uskossa.)

Pyydä oppilaita ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivu 165. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen otsikon ”Uskon vahvistaminen siihen, että löytää” alla oleva ensimmäinen kappale. Kysy sen jälkeen:

  • Kuinka tieto siitä, että ”Herra valmistaa ihmisiä ottamaan vastaan sinut ja palautetun evankeliumin”, kannustaa teitä valmistautumaan lähetystyöpalveluun?

Pyydä oppilaita lukemaan seuraava kappale julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivuilta 165–166 alaotsikon ”Jumalan perhe” alta. Kysy sen jälkeen:

  • Millä tavalla oppi siitä, että kaikki miehet ja naiset kuuluvat Jumalan perheeseen, vaikuttaa teidän ajatuksiinne siitä, kuinka ihmisiä löydetään opetettaviksi?

  • Mitä Alma rukoili jakeissa Alma 31:34–35, kun hän valmistautui saarnaamaan soramilaisille?

  • Mitä me voimme oppia Alman rukouksesta?

Näytä video ”Developing the Faith to Find” [Uskon vahvistaminen siihen, että löytää] (2.55) ja pyydä oppilaita panemaan merkille näkemyksiä siitä, kuinka löytää ihmisiä opetettaviksi. Voisit kannustaa oppilaita tekemään muistiinpanoja oppimastaan.

Kysy:

  • Mitä näkemyksiä ihmisten löytämisestä opetettaviksi lähetyssaarnaajat esittivät tällä videolla? (Oppilailla voi olla seuraavan kaltaisia vastauksia: Lähetyssaarnaajien tulee rukoilla tilaisuuksia opettaa, heidän tulee rakastaa muita ja nähdä heidät sellaisina kuin Jumala heidät näkee, ja muistaa, että Herra valmistaa lapsiaan ottamaan evankeliumin vastaan ja johdattaa lähetyssaarnaajiaan löytämään heidät. Koska Jumala rakastaa lapsiaan, Hän haluaa, että kaikilla on mahdollisuus kuulla evankeliumi ja ottaa se vastaan.)

  • Miksi on tärkeää toimia niiden tuntemusten mukaan, jotka innoittavat meitä puhumaan ihmisille ja kehottamaan heitä kuulemaan evankeliumia?

Pyydä oppilaita lukemaan kolme kappaletta julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani kohdasta ”Etsikää ’niitä, jotka ottavat teidät vastaan’”, joka on sivulla 166. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä haasteita saatamme kohdata, kun yritämme löytää ihmisiä opetettaviksi? (Emme tavallisesti tiedä, kuka on valmis ottamaan evankeliumin vastaan. Ihmiset eivät ehkä heti tunnista meitä Herran palvelijoiksi. He eivät ehkä ymmärrä etsivänsä palautettua evankeliumia.)

  • Kuinka Herra auttaa meitä löytämään ihmisiä opetettaviksi? (Hän lähettää Pyhän Hengen opastamaan meitä.)

  • Mitähän Herra haluaisi lähetyssaarnaajien tekevän, kun he eivät näe heti tuloksia pyrkimyksistään löytää ihmisiä opetettaviksi?

Jos luokassa on oppilaita, jotka ovat käännynnäisiä kirkossa, voisit kehottaa yhtä tai useampaa heistä kertomaan, kuinka he tutustuivat kirkkoon ja kuinka he ymmärsivät lähetyssaarnaajien opettavan heille totuutta. Jos luokassa ei ole käännynnäisiä, kehota oppilaita ajattelemaan jotakuta hyvin tuntemaansa käännynnäistä omasta suvustaan tai seurakunnastaan. Voisit pyytää oppilaita kertomaan, kuinka tuo henkilö päätyi ottamaan evankeliumin vastaan.

Jäsenlähetystyön tärkeys

Laita näkyville presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Nyt on aika jäsenten ja lähetyssaarnaajien liittyä yhteen, toimia yhdessä, tehdä työtä Herran viinitarhassa tuodaksemme sieluja Hänen luokseen. Hän on valmistanut meille keinot kertoa evankeliumista moninaisin tavoin, ja Hän auttaa meitä ponnisteluissamme, jos toimimme uskossa Hänen työnsä toteuttamiseksi.” (”Uskoa pelastuksen työssä”, puhe maailmanlaajuisessa johtajien koulutuslähetyksessä nimeltä Pelastuksen työ, 23. kesäkuuta 2013.)

Voisit esittää oppilaille seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Miksi on tärkeää muistaa, että Jumalan profeetta on pyytänyt meitä osallistumaan jäsenlähetystyöhön? (Voisit viitata kohtaan OL 88:81, jossa tähdennetään, mitä Herra odottaa niiltä, jotka ovat ottaneet vastaan Hänen evankeliuminsa.)

  • Mistähän syystä presidentti Monson sanoi, että ”nyt on aika” jäsenten ja lähetyssaarnaajien toimia yhdessä?

Kehota sen jälkeen oppilaita ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivut 170–171. Pyydä kolmea oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen otsikon ”Jäsenten tärkeys” alla olevat kolme ensimmäistä kappaletta. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä siitä voi seurata, kun jäsenet ja lähetyssaarnaajat työskentelevät yhdessä saarnatakseen evankeliumia? (Oppilaiden vastauksiin voi sisältyä tämä periaate: Kun jäsenet kutsuvat muita opetettaviksi ja ovat läsnä opetustilanteessa, useampia ihmisiä kastetaan ja useammat heistä pysyvät aktiivisina kirkossa.)

Näytä video ”The Lord of the Harvest: The Adams Family” [Elonkorjuun Herra: Adamsin perhe] (4.41) ja pyydä oppilaita kiinnittämään huomiota siihen, mitä kirkon jäsenet tekivät auttaakseen Adamsin perhettä saamaan evankeliumin siunaukset.

Kysy:

  • Millaiset ponnistelut johtivat siihen, että Adamsin perhe otti vastaan evankeliumin siunaukset?

  • Mikä mielestänne kannusti videolla olevia jäseniä kertomaan evankeliumista Adamsin perheelle?

Anna oppilaille tehtäväksi lukea ääneen julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulta 181 kaksi kappaletta otsikon ”Työ ei mene milloinkaan hukkaan” alla. Voisit sen jälkeen esittää seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Vaikka ihmiset eivät ottaisikaan vastaan kutsua tutkia palautettua evankeliumia, miksi yksikään pyrkimys palvella ja opettaa ei mene hukkaan?

  • Kuinka lähetyssaarnaaja voi säilyttää järkevän asenteen silloinkin, kun ihmiset eivät halua tutkia evankeliumia?

Kehota oppilaita kertomaan, mitä he ovat aiemmin tehneet osallistuakseen jäsenlähetystyöhön. Pyydä heitä selittämään, miltä heistä on tuntunut, kun he ovat yrittäneet kertoa evankeliumista muille.

Jäsenlähetystyöhön osallistuminen

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja pyydä sitten kutakin oppilasta lukemaan itsekseen yksi kohdista ja panemaan merkille, mitä siunauksia luvataan niille, jotka päättävät osallistua lähetystyöhön.

OL 18:10, 14–16

OL 33:6–11

OL 100:5–6

Kun oppilailla on ollut hetki aikaa käydä läpi valitsemansa pyhien kirjoitusten kohta, pyydä heitä selittämään lukemiaan jakeita ja kertomaan, kuinka luvatut siunaukset voisivat kannustaa heitä etsimään ja löytämään ihmisiä, jotka ottaisivat evankeliumin sanoman vastaan. Kannusta kaikkia luokan jäseniä osallistumaan tähän keskusteluun. Voisit kirjoittaa oppilaiden vastaukset taululle asianomaisten pyhien kirjoitusten viitteiden viereen.

Voit halutessasi kirjoittaa taululle seuraavan periaatteen: Jäsenlähetyssaarnaajina voimme jo nyt alkaa etsiä ihmisiä, joita lähetyssaarnaajat voivat opettaa.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka he voivat osallistua jäsenlähetystyöhön, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan neuvoja siitä, kuinka he voivat saada luottamusta ja rohkeutta puhua ihmisille:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Veljet ja sisaret, pelon sijaan astuu usko ja luottamus, kun jäsenet ja kokoaikaiset lähetyssaarnaajat polvistuvat rukoukseen ja pyytävät Herraa siunaamaan heitä lähetystyömahdollisuuksilla. Sitten meidän täytyy osoittaa uskoamme ja panna merkille tilaisuuksia kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista taivaallisen Isämme lapsille, ja varmasti noita tilaisuuksia tulee. Nämä tilaisuudet eivät koskaan edellytä toimimista väkinäisesti tai teennäisesti. Ne koituvat luonnollisena tuloksena rakkaudestamme veljiämme ja sisariamme kohtaan. Olkaa vain myönteisiä, niin ne, joiden kanssa puhutte, tuntevat rakkautenne. He eivät koskaan unohda sitä tunnetta, vaikka hetki ei kenties olekaan oikea sille, että he ottaisivat evankeliumin vastaan. Sekin asia voi muuttua tulevaisuudessa, kun heidän olosuhteensa muuttuvat.

Kun teemme parhaamme ollessamme Herran työssä, meidän on mahdotonta epäonnistua. Vaikka lopputulos riippuu tahdonvapaudesta, meidän vastuunamme on kertoa evankeliumista.

Luottakaa Herraan. Hän on hyvä paimen. Hän tuntee lampaansa, ja Hänen lampaansa tuntevat Hänen äänensä. Ja tänään hyvän paimenen äänenä on teidän äänenne ja minun ääneni. Ja jos me emme osallistu, niin me kuljemme monien sellaisten ohi, jotka voisivat kuulla palautuksen sanoman. Yksinkertaisesti sanottuna meidän kohdallamme kyse on uskosta ja tekemisestä. Periaatteet ovat varsin yksinkertaiset – rukoilkaa henkilökohtaisesti ja perheenne kanssa lähetystyötilaisuuksia. – –

Teidän ei tarvitse olla seurallisia ihmisiä tai kaunopuheisia, vakuuttavia opettajia. Jos teillä on sisimmässänne kestävä rakkaus ja toivo, niin Herra on luvannut, että jos ’[korotatte] äänenne tälle kansalle [ja puhutte] ajatuksia, joita [Hän panee] teidän sydämeenne, niin ette joudu häpeään ihmisten edessä,

[ja] teille annetaan – – tuossa silmänräpäyksessä, mitä teidän tulee sanoa.’ (OL 100:5–6.)” (”Luottakaa Herraan”, Liahona, marraskuu 2013, s. 44.)

Kysy:

  • Mitä vanhin Ballard kehotti jäseniä tekemään, jotta he saisivat enemmän luottamusta evankeliumista kertomiseen?

  • Millä tavoin ihmisten etsiminen opetettaviksi on uskon asia?

Anna oppilaille tehtäväksi tutkia luetteloa ”Ideoita jäsenten auttamiseksi”, joka on julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulla 172. Pyydä heitä etsimään eri tapoja, joilla jäsenet voivat osallistua lähetystyöhön. Kehota oppilaita valitsemaan yksi tai kaksi ehdotusta, joita he voisivat käyttää jo nyt osallistuakseen jäsenlähetystyöhön. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä näistä ehdotuksista voisitte tehdä jo nyt kutsuaksenne muita kuuntelemaan evankeliumin sanomaa?

  • Miksihän jotkut kirkon jäsenet epäröivät puhua ihmisille luettelossa mainituilla tavoilla?

Kannusta oppilaita kirjoittamaan rauhassa paperille muutamia asioita, joita he aikovat tehdä löytääkseen ihmisiä, joita lähetyssaarnaajat voisivat opettaa. Ehdota oppilaille, että heidän suunnitelmansa voisivat toimia paremmin, jos he kirjoittaisivat muistiin niiden kirkkoon kuulumattomien ystäviensä ja sukulaistensa nimiä, joille he voisivat kertoa evankeliumin sanomasta. Voisit ehdottaa, että oppilaat sisällyttävät suunnitelmiinsa seuraavia asioita: rukoilevat säännöllisesti lähetystyötilaisuuksia, puhuvat ihmisille evankeliumiin liittyvistä aiheista, kutsuvat ihmisiä jumalanpalveluksiin tai muihin kirkon toimintoihin, pyytävät heitä kuuntelemaan lähetyssaarnaajien opetusta ja lukemaan Mormonin kirjan jne. Hengen ohjauksen mukaan voisit myös pyytää muutamaa oppilasta kertomaan suunnitelmistaan luokan jäsenille.

Käyttäkää kaikkia Jumalan valmistamia apuvälineitä

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin L. Tom Perryn (1922–2015) seuraavat sanat ja pyydä muita oppilaita kuuntelemaan, kuinka se, miten ihmisiä löydetään opetettaviksi, on muuttumassa:

Kuva
Vanhin L. Tom Perry

”Kun minä olin nuori lähetyssaarnaaja, me pystyimme puhumaan ihmisten kanssa kaduilla ja kolkuttamaan oveen kertoaksemme evankeliumista. Maailma on muuttunut niistä ajoista. Nykyään monet ihmiset ovat elämässään todella kiireisiä. He kiirehtivät sinne tänne eivätkä usein ole kovinkaan halukkaita antamaan aivan vieraiden ihmisten tulla kutsumatta kotiinsa kertomaan palautetun evankeliumin sanomasta. Heidän tärkein yhteydenpitotapansa muihin, jopa läheisiin ystäviin, on usein internet. Lähetystyönkin luonteen täytyy siis muuttua, jotta Herra voisi toteuttaa työnsä ja koota Israelin ’maan neljältä kulmalta’ (2. Nefi 21:12). Lähetyssaarnaajilla on nykyään lupa käyttää internetiä käännytystyöpyrkimyksissään. – –

Kun lähetyssaarnaajat astuvat tälle uudelle aikakaudelle, jolloin he voivat käyttää tietokoneita Herran työssä, me kehotamme sekä nuoria että vanhoja – aikuisia, nuoria aikuisia, nuoria ja lapsia kaikkialla liittymään joukkoomme – – ja [jakamaan] verkossa [alueellamme palvelevien lähetyssaarnaajien esittämää] evankeliumin sanomaa – –.

Aivan kuten lähetyssaarnaajien täytyy sopeutua muuttuvaan maailmaan, jäsentenkin täytyy muuttaa suhtautumistaan lähetystyöhön. Näin sanoessani haluan tehdä selväksi, että se, mitä meitä jäseniä pyydetään tekemään, ei ole muuttunut. Mutta sen tavan, jolla me toteutamme vastuullista tehtäväämme kertoa evankeliumista, täytyy mukautua muuttuvaan maailmaan.” (”Lähetystyö digitaaliaikakaudella”, puhe maailmanlaajuisessa johtajien koulutuslähetyksessä nimeltä Pelastuksen työ, 23. kesäkuuta 2013.)

Kysy:

  • Miksi vanhin Perryn mukaan jäsenten ja lähetyssaarnaajien täytyy nykyään kertoa evankeliumista myös verkossa? Mitä hyötyä saadaan tällaisten apuvälineiden käyttämisestä?

  • Mitä verkossa toimivia apuvälineitä tai palveluja te voisitte käyttää esittääksenne todistuksenne evankeliumista ja kutsuaksenne muita kuulemaan lisää?

  • Millä eri tavoilla voisitte käyttää näitä apuvälineitä evankeliumin sanoman eteenpäin viemiseksi? (Tämä keskustelu auttaa oppilaita huomaamaan sen periaatteen, että Jeesuksen Kristuksen seuraajat voivat käyttää nykyajan tekniikkaa kertoakseen evankeliumin sanomasta ihmisille kaikkialla maailmassa.)

Laita näkyville seuraavat ohjeet sivustolta lds.org ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäinen kappale. Pyydä sitten muita oppilaita lukemaan ääneen sosiaalisen median käyttöä koskevat ohjeet. Pyydä heitä etsimään tapoja, joilla nämä tiedot voivat auttaa heitä kertomaan evankeliumista tehokkaammin verkossa.

”Sosiaalisella medialla voi olla voimallinen vaikutus sitä käyttävien elämässä. Se voi tarjota tapoja ilmaista uskomme Jeesukseen Kristukseen ja vahvistaa ihmissuhteita. Kirkko kannustaa käyttämään sosiaalista mediaa, kunhan se tukee kirkon tehtävää, kehittää ihmissuhteita ja edistää ilmoitusta taivaallisen Isämme lasten parissa. Kirkon jäseniä kannustetaan olemaan esimerkkinä uskostaan kaikkina aikoina ja kaikkialla, myös sosiaalisen median välityksellä tapahtuvissa maailmanlaajuisissa keskusteluissa. – –

Seuraavassa on ehdotuksia siitä, kuinka voimme käyttää sosiaalista mediaa henkilökohtaisessa elämässämme: – –

Ole kohtelias kaikessa verkossa tapahtuvassa kanssakäymisessä muiden kanssa. Myöhempien aikojen pyhien opetukset edellyttävät jäseniltään, että he kohtelevat muita kunnioittavasti tilanteesta riippumatta.

Ilmaise henkilökohtainen todistuksesi palautetusta evankeliumista sen mukaan kuin Henki johdattaa. Sellaisten sanomien tulee olla henkilökohtaisia; älä anna sitä vaikutelmaa, että edustaisit koko kirkkoa, äläkä muodosta ryhmiä, jotka antavat sellaisen vaikutelman, että ryhmä edustaa virallisesti kirkkoa tai että kirkko tukee sitä.

Ole aina esimerkkinä Kristuksen seuraajasta, kun olet yhteydessä muihin sosiaalisessa mediassa. Myönteinen esimerkkisi voi vaikuttaa niihin, joiden kanssa olet tekemisissä. On viisasta lopettaa yhteydenpito sellaisten ihmisten kanssa, jotka pyrkivät jatkuvasti turmelemaan muita ja etenkin sellaisten kanssa, jotka julkaisevat sopimatonta aineistoa. – –

Käytä hyvää harkintaa julkaistessasi jotakin sosiaalisen median sivustolla. Internetissä ei ole ’poista’-toimintoa. Kuvat ja muut julkaistut asiat voivat pysyä verkossa vuosikausia, ja niistä voi olla paljon haittaa, kun haet työpaikkaa tai pyrit opiskelemaan. On myös muita tilanteita, jolloin internetin kautta saatavilla olevia tietojasi voidaan tarkastella. Pidä huoli siitä, että viestintäsi on sopusoinnussa sen kanssa, että olet luvannut ottaa Vapahtajan nimen päällesi.” (”Social Media Helps for Members” [Sosiaalista mediaa koskevia vinkkejä jäsenille], sivustolla lds.org.)

Pyydä oppilaita kertomaan luokan jäsenille ajatuksiaan siitä, miksi olisi tärkeä muistaa tässä luetellut ohjeet, kun he kertovat evankeliumista verkossa.

Jos aikaa on riittävästi, voisit pyytää yhtä oppilasta näyttämään luokassa, kuinka sosiaalisessa mediassa voi jakaa videoita tai muuta aineistoa, jota on sivustoilla lds.org tai mormon.org. Voit halutessasi pyytää toista oppilasta näyttämään, kuinka luoda oma profiili mormon.org-sivustolla.

Voisit näyttää videon ”Sharing Your Beliefs” [Kerro uskonkäsityksistäsi] (2.02), jotta voit auttaa oppilaita luottamaan kykyynsä hyödyntää tekniikkaa kertoessaan ajatuksiaan evankeliumista ja esittäessään todistuksensa siitä. Ennen videon näyttämistä kannusta oppilaita panemaan merkille, millainen vaikutus voi olla ihmisellä, joka hyödyntää tekniikkaa kertoessaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan evankeliumista.

Kysy videon jälkeen:

  • Kuinka tekniikka voi vahvistaa sellaisten jäsenten pyrkimyksiä, jotka haluavat kertoa evankeliumin sanomasta muille?

Kehota oppilaita kertomaan, kuinka he voisivat hyödyntää tekniikkaa esittäessään todistuksensa muille. Lausu lopuksi oma todistuksesi tässä oppiaiheessa opetetuista opinkohdista ja periaatteista.

Kutsu toimimaan

Auta oppilaita aloittamaan jo nyt sellaisten ihmisten etsiminen, jotka ovat valmiita kuulemaan evankeliumin sanomaa, pyytämällä heitä suorittamaan ainakin yksi seuraavista tehtävistä:

  • Tee tämän oppiaiheen kirjoitustehtävässä luettelemasi asiat löytääksesi ihmisiä, joita lähetyssaarnaajat voisivat opettaa.

  • Käy läpi matkapuhelimesi yhteystietoluetteloa ja etsi sieltä joku vähemmän aktiivinen jäsen tai kirkkoon kuulumaton henkilö. Soita hänelle tai lähetä tekstiviesti ja pyydä hänet kanssasi kirkkoon tulevana sunnuntaina.

  • Tutki mormon.org-sivustoa ja tutustu sivustolla olevaan aineistoon kuten videoihin, artikkeleihin ja kirkon jäsenten julkaisemiin profiileihin. Jaa jokin video, artikkeli tai muu sivu sosiaalisessa mediassa.

  • Luo oma profiilisi mormon.org-sivustolle. Julkaise profiilisi sosiaalisessa mediassa.

  • Jaa sosiaalisessa mediassa jokin Mormon Messages [Mormonisanomia] -video, ja kerro ajatuksiasi siitä.

Tulosta