Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 8: Joseph Smith, den levande Gudens profet


Kapitel 8

Joseph Smith, den levande Gudens profet

Varför är ett vittnesbörd om Joseph Smiths profetiska mission en nödvändig beståndsdel i ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium?

Inledning

President Harold B Lee hade ett starkt vittnesbörd om profeten Joseph Smith och använde sig ofta av profetens ord när han undervisade om evangeliets principer. Han visste att ett vittnesbörd om profeten Joseph Smiths mission är en nödvändig beståndsdel i ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Han träffade många människor som inte hade detta vittnesbörd om profeten. En av dem var en vän som hade läst Mormons bok och uttryckt “vördnad för dess lärdomar”. President Lee frågade honom: “Varför gör du inte någonting åt det? … Varför blir du inte medlem i kyrkan?” Mannen svarade tankfullt: “Jag antar att Joseph Smith är för nära i tiden. Om han hade levat för två tusen år sedan skulle jag förmodligen ha trott. Jag antar att jag inte kan acceptera det eftersom det inte var så länge sedan han levde.” President Lee sade följande om vännens svar: “Här säger en man: ‘Jag tror på döda profeter som levde för två tusen år sedan, men jag har mycket svårt att tro på en levande profet/ ”1

Vid ett annat tillfälle sade en kvinna: “Vet du, jag har alltid kurmat acceptera allting i kyrkan förutom en sak … jag har aldrig kunnat acceptera att Joseph Smith var en Guds profet.” President Lee anmärkte: “Hur man kan acceptera evangeliet utan att acceptera honom som var redskapet för dess återställelse, är något jag aldrig kommer att begripa.”2

President Lee förkunnade: “Vi måste ha en fast förvissning i själ och hjärta om att Jesus är Kristus, världens Frälsare. Vi måste veta att detta verkligen är Jesu Kristi kyrka, Guds rike på jorden i dessa sista dagar och slutligen måste vi ha ett vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet.”3

Harold B Lees lärdomar

Varför måste vi ha ett vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet?

Vad är det som kännetecknar en sann Guds profet? För det första är han ett språkrör för sin tid och det folk han betjänar. För det andra upprepar han de forntida sanningarna och försöker hålla folket fast vid evangeliets oföränderliga lagar. För det tredje får han ytterligare uppenbarelser från Herren för att bemöta de utmaningar som den fortlöpande planens utveckling ställer. Sådana nya sanningar från gudomen uppenbaras endast för den levande profeten. En sådan man var Joseph Smith, en profet i ordets rätta bemärkelse. Det är verkligen så som profeten Amos sade: “Sannerligen, Herren, Herren gör alls ingenting utan att ha uppenbarat sitt råd för sina tjänare profeterna” (Amos 3:7).4

Från djupet av min själv vet jag att Joseph Smith var en av den levande Gudens profeter. Jag vet att han levde och dog för att till denna generation ge de nödvändiga verktygen för frälsning. Jag vet att han innehar en hög position och att han har nycklarna till denna sista tidsutdelning. Jag vet att för dem som följer honom, lyssnar till hans lärdomar, tar emot honom som en sann Guds profet och tar emot hans uppenbarelser och lärdomar som Guds ord, kommer inte helvetets portar att bli övermäktiga (se L&F 21:4-6).5

Vi måste godta profeten Joseph Smiths gudomliga mission som det instrument varigenom evangeliets återställelse och organiserandet av Jesu Kristi kyrka genomfördes. Varje medlem i kyrkan måste, för att bereda sig för det tusenåriga riket, ta emot vittnesbördet, var och en för sig själv, om gudomligheten i det verk som upprättades av Joseph Smith. Detta lärdes tydligt ut av de heliga efter Frälsarens ankomst på jorden och en av våra ledare i vår tid har sagt det igen, troligen med hänvisning till Mästarens liknelse om de fem brudtärnorna (se Matteus 25:1-13): “Tiden kommer när ingen man eller kvinna ska kunna uthärda på lånat ljus. Var och en måste vägledas av ljuset inom sig” (Orson F Whitney, Life of Heber C. Kimball (1945), s 450).6

Ni som har forskat djupt i skrifterna, ni som har eftersträvat det Andens gudomliga vittnesbörd som var och en av er har rätt att få genom den Helige Anden, ni kan inom er få … ert livs mest gripande upplevelse när ni i ert hjärta kan säga: “Nu vet jag av hela min själ, mer än jag någonsin tidigare vetat, att Jesus är Herren, världens Frälsare, och att Joseph Smith, martyren, var den profet som Herren använde för att upprätta sin kyrka i denna tid.”7

Hur förbereddes Joseph Smith för sin kallelse som återställelsens profet?

Joseph Smith var den som Herren upphöjde från barndomen och förlänade gudomlig auktoritet. Han fick lära sig det som var nödvändigt för honom att veta, hur han skulle ta emot prästadömet och lägga grunden till Guds rike i dessa sista dagar.8

I ett historiskt perspektiv har profetledare valts ut bland den enklare delen av befolkningen och inte bland dem som utbildats på teologiska seminarier. Fundera över de profeter som har levat. Jag begagnar tillfället att göra en historisk återblick: Elisa var en framgångsrik bonde. Amos var herde i Judeen. Profeten Jesaja var invånare i Jerusalem. Mika var invånare i en by i Judeen. Jeremia tillhörde en gammal prästfamilj. Hesekiel var präst i templet. Petrus, Andreas och Johannes var fiskare. Jesus och hans far Josef var snickare. Detta förklarar kanske varför Herren valde [profeten Joseph Smith] som profet och ledare i denna tidsutdelning … Han valde någon som kunde göras vis i det som hör Gud till - i sådant som med största sannolikhet skulle ha betraktats som dåraktighet av dem som endast fått sin skolning i det som hör världen till.9

I pojkprofeten Joseph Smiths liv, innan han fick två av de största uppenbarelser som någonsin getts till en människa, föregicks båda dessa uppenbarelser av en demonstration av ondskans makt - i den heliga lunden och på kullen Cumorah. Det tycktes som om det vore nödvändigt att profeten förstod denna makts egenskaper och kraft för att framgångsrikt kunna bekämpa den.10

En profet blir inte en andlig ledare genom att studera böcker om religion, ej heller blir han det genom att gå på teologiska seminarier … Man blir profet eller religiös ledare genom verkliga andliga kontakter. Den sanne andlige experten får sålunda sitt diplom direkt från Gud.11

Vilka stora ting har Herren upprättat genom profeten Joseph Smith?

Profeten Joseph Smiths mission var känd … åtminstone 2400 år före hans födelse. Som ni minns skrevs profetiorna om Mose och Joseph på de mässingsplåtar som Lehis söner hämtade. Där fanns denna profetia som inte kunde syfta på någon annan än profeten Joseph Smith.

“Ja, Josef, [syftar otvivelaktigt på den Josef som såldes till Egypten] sade i sanning: Så säger Herren till mig: En utvald siare skall jag uppväcka av dina länders frukt… honom skall jag giva makt att frambära mitt ord till dina länders säd - och icke blott frambära mitt ord, säger Herren, utan övertyga dem om mitt ord, som redan har blivit spritt ibland dem … Se, den siaren skall Herren välsigna, och de som trakta efter att förgöra honom skola förgöras … Han skall kallas efter mig, och det skall vara efter hans faders namn. Han skall bliva mig lik, ty det som Herren genom hans hand skall låta komma i dagen, skall genom Herrens kraft bringa mitt folk frälsning” (2 Nephi 3:7,11,14-15).12

I denna tidsutdelning, på samma sätt som under alla tidigare evangelieutdelningar på jorden, gavs det genom vår tids profet, Joseph Smith, den sanna kunskapen om Gud och hans Son, vår Frälsare. Detta skedde då de som förhärligade, personliga varelser, vilka kunde tala med och ses av människor, samtalade med honom, som för att visa sin fysiska påtaglighet då tidernas fullhets utdelning inleddes, vilken ska förbereda Herrens andra ankomst, varefter han under tusenårsriket ska regera som herrarnas Herre och kungarnas Kung.13

Närhelst vår tro och kunskap har avtagit har Herren, i sin barmhärtighet, fört tillbaka en mer fullständig kunskap om Gud och hans Son, och när vi har ett utgjutande av gudomlig kunskap om Fadern och Sonen kallar vi det för en ny tidsutdelning. Så var det på Adams tid, på Abrahams tid, på Moses tid, när han kom till nephiterna, till Enoks folk, och så var det när Frälsaren kom till människorna för att undervisa dem om förhållandet mellan Gud och Guds Son …

Vad var det som betecknande nog inledde tidernas fullhets utdelning? Det var en uppenbarelse om Gud Faderns och Sonens väsen till pojkprofeten Joseph Smith.14

“Joseph Smith, Herrens profet och siare, har gjort mera - Jesus allena undantagen - “för människornas frälsning i denna världen än någon annan människa, som levat här” (L&F 135:3). En del tycker att detta är ett överdrivet uttalande, men [det är det inte] när vi betänker vad som gavs till oss genom denne enastående unge man som, under en kort tidrymd av två år, förde fram de storslagna skrifter som var ett andra vittne om Herrens mission, ja Mormons bok … Denne unge man, som inte hade gåvan att vara välutbildad, men som hade fått kraft av den Allsmäktige Guden, översatte denna uppteckning från ett okänt språk till det språk som vi har den skriven på idag, och i den finns det eviga evangeliets fullhet.15

Joseph Smith, den unge man som inte var skolad i den tidens teologiska synsätt, som inte var skolad i den tidens högre vetande … var mottaglig för Andens lärdomar och viskningar. Joseph Smith kunde inte ha upprättat denna kyrka. Han kunde inte ha fört fram Herrens verk, Mormons bok. De må håna profeten Joseph Smith som människa. De må ställa sig frågande till hur kyrkan fick sin början, men här har vi någonting som står som ett monument - Mormons bok själv. Joseph, människan, kunde inte ha gjort detta, men Joseph, påverkad av den Allsmäktiges kraft, kunde och utförde det mirakulösa tjänandet att föra fram riket ur dunklet genom Jesu Kristi återställda evangelium.16

[Moroni] tillkännagav för profeten … att tiden var inne då evangeliet i dess fullhet och med kraft skulle predikas för alla nationer. Detta var en uppfyllelse av Johannes löfte om en ängel som skulle flyga över himlens mitt, med ett “evigt evangelium [fullheten av evangeliet] att förkunna för jordens invånare” (Upp 14:6). Aterställelsen av denna evangeliets fullhet genomfördes när Mormons bok, som uppgavs vara en uppteckning innehållande evangeliets fullhet, återställdes till världen genom profeten Joseph Smith.17

Den 21 september 1823 [uppenbarade sig Moroni för Joseph Smith och förkunnade, bland annat,] “att förberedelsen inför Mes- sias andra ankomst snart skulle påbörjas, att tiden var inne för att evangeliet i all sin fullhet skulle predikas med makt till alla nationer så att ett folk skulle beredas för tusenårsriket”, det vill säga Herrens ankomst (History of the Church, del 4, s537). Det huvudsakliga syftet med evangeliets återställelse är med andra ord att förbereda ett folk att göra sig redo för att befinna sig i Herrens närhet när han kommer, annars … kan vi inte uthärda hans närvaro.18

Idag är Guds rikes verk på jorden ett monument över profeten Joseph Smiths namn. Miljontals människor har kommit till insikt om storheten i hans mission, såsom han förkunnade och ledde verket över hela jorden. Vi är arvtagare till denna ovärderliga, kostbara pärla, Jesu Kristi evangelium, vilket återställdes med honom som Guds redskap, för att hjälpa oss att leva, och att dö, om så är nödvändigt, för att vi när tiden inne ska vara förberedda för det tusenåriga riket. Detta är något vi aldrig ska glömma. Nu är tiden inne för oss, medan det fortfarande finns tid, att förbereda oss för att möta Gud,19

Förslag till studier och diskussion

  • Hur kan vi var och en stärka vårt vittnesbörd om profeten Joseph Smiths mission? Vad har stärkt ditt vittnesbörd om profeten?

  • Hur kan vi följa profeten Josephs exempel för att öka vår visdom och andlighet? Vilka kristuslika egenskaper ar påtagliga i profeten Joseph Smiths liv?

  • Nämn några väsentliga sanningar i evangeliet som uppenbarades genom profeten Joseph Smith.

  • Vad har Joseph Smith gjort för samtliga Guds barns frälsning? På vad sätt är ditt liv annorlunda genom de uppenbarelser som gavs till profeten Joseph Smith?

  • Hur kan du bära vittnesbörd om profeten Joseph Smith för andra människor?

Hänvisningar

  1. “The Place of the Living Prophet, Seer, and Revelator”, tal till lärarkåren för seminarium och institut, Brigham Young University, 8 jul 1964, Historiska avdelningens arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, s 2-3.

  2. “He Lived Great, Died Great in the Eyes of God and His People”, Church News, 10 dec 1955, s 4.

  3. The Teachings of Harold B, Lee, red av Clyde J Williams (1996), s 371.

  4. “He Lived Great”, s 13.

  5. The Teachings of Harold B. Lee, s 371.

  6. Conference Report, okt 1956, s 62.

  7. “Two Great Commemorations”, julbudskap för anställda vid kyrkans kontorsbyggnad, 14 dec 1972, Historiska avdelningens arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, s 6.

  8. Nordstjärnan, maj 1973, s 189.

  9. “A Man among Men - A Man of Inspiration”, tal hållet vid den fjärde årliga minnesdagen för David O McKay, 29 sep 1968, Historiska avdelningens arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, s 12.

  10. The Teachings of Harold B. Lee, s 372.

  11. “He Lived Great”, s 5.

  12. “He Lived Great”, s 5.

  13. Conference Report, apr 1969, s 132-133; eller Improvement Era, juni 1969, s 105.

  14. The Teachings of Harold B. Lee, s 373-374.

  15. The Teachings of Harold B. Lee, s 372.

  16. The Teachings of Harold B. Lee, s 372.

  17. The Teachings of Harold B. Lee, s 374.

  18. The Teachings of Harold B. Lee, s 375.

  19. Conference Report, områdeskonferens för Munchen 1973, s 7.

Skriv ut