2023
‘Onwankelbaar geloof’ in Jezus Christus en zijn profeten ontwikkelen
Maart 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

‘Onwankelbaar geloof’ in Jezus Christus en zijn profeten ontwikkelen

(2 Nephi 31:19)

Is het mogelijk om in roerige tijden gemoedsrust te vinden?

Afbeelding
een zendingsechtpaar in gebed

Foto geënsceneerd

In februari 2010 gaven mijn man en ik leiding aan het zendingsgebied Santiago-Oost (Chili). Met onze zendelingen en de Chileense bevolking maakten we toen de verschrikking van een aardbeving met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter mee.

Dat was een van de vreselijkste dingen die we ooit hebben meegemaakt. Ons huis schudde danig, maar ons geloof in Jezus Christus en zijn profeten wankelde niet. Onze overtuiging dat hedendaagse profeten ons op alles kunnen voorbereiden, werd juist versterkt.

Negen maanden eerder had de Heer ons bij monde van een van zijn uitverkoren profeten, ouderling Richard G. Scott, voorbereid. Toen hij ons als leidinggevenden voor het zendingsgebied aanstelde, gaf hij ons geïnspireerde raad. Hij zei dat de Geest ons tijdens onze zending vaak vroeg in de ochtend wakker zou maken. Hij spoorde ons aan om op te schrijven wat de Geest ons dan vertelde en daar naar te handelen. Hij beloofde ons dat we wonderen zouden meemaken als we dat deden.

Die woorden gingen in vervulling toen de Geest me twee weken voor de aardbeving wakker maakte en me openbaarde dat we onze zendelingen op een aardbeving moesten voorbereiden. We gaven gehoor aan die ingeving. Toen de aardbeving plaatsvond, ondervonden we de wonderen van gemoedsrust en veiligheid die ouderling Scott ons had beloofd.

Kies ervoor om de profeet te volgen

Die ervaring herinnerde ons eraan dat we gemoedsrust in een roerige wereld kunnen vinden als we ervoor kiezen de geïnspireerde raad van onze profeten op te volgen.

Denk na over de momenten waarop Nephi gemoedsrust vond toen hij ervoor koos om zijn vader, de profeet Lehi, te geloven:

  • Wanneer Lehi zegt dat God hem heeft geboden om met zijn gezin de steeds goddelozer wordende stad Jeruzalem te ontvluchten, kiest Nephi ervoor ‘onwankelbaar geloof’ te oefenen (2 Nephi 31:19) en ‘de Heer aan [te roepen]’ (1 Nephi 2:16). In antwoord op Nephi’s gebed verzacht de Heer Nephi’s hart. Maar Nephi moet nog steeds geloven dat God echt tot Lehi heeft gesproken. Nephi handelt in geloof en kan zijn profeet en vader met vrede in zijn hart de wildernis in volgen.

  • Wanneer Lehi aan Nephi en zijn broers uitlegt dat God wil dat ze naar Jeruzalem terugkeren om de koperen platen te halen, kiest Nephi er opnieuw gewillig voor te geloven dat zijn profeet en vader volgens de wil van God spreekt. Nephi herinnert zich het antwoord dat hij eerder heeft ontvangen. Hij uit zijn onwankelbare voornemen om te vertrouwen: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden’ (1 Nephi 3:7).

Als ik Nephi lees en overpeins, stel ik mezelf de vraag: ‘Heb ik voldoende onwankelbaar geloof om ervoor te kiezen de profeet te volgen, zelfs als Hij mij aanspoort om moeilijke dingen te doen? Wat voor geestelijk werk moet ik verzetten om onwankelbaar geloof te ontwikkelen?’

Kies ervoor om geestelijk werk te verzetten

Door drie geestelijke gewoonten heb ik meer geloof in God gekregen en meer vertrouwen dat Hij bij monde van zijn profeet tot ons spreekt:

  1. Ik bid. Ik ga naar een rustige plek, kniel neer en smeek God om meer begrip en geloof. Ik stel oprechte vragen en vraag hulp om mijn hart te verootmoedigen en te bedenken dat ik geen eeuwige kijk op mijn leven heb, zoals Hij dat heeft.

  2. Ik bestudeer de Schriften, vooral het Boek van Mormon, dat in het bijzonder de Heilige Geest uitnodigt. Ik zoek woorden en zinsneden op die te maken hebben met het onderwerp waarover ik vragen heb. Ik bestudeer de woorden van hedendaagse profeten. Ik lees mijn patriarchale zegen. Ik overdenk die. Ik leer uit het hoofd. Ik lees zelfs hardop.

  3. Ik luister. Ik neem afstand van de wereld door mijn telefoon, het internet en andere om aandacht schreeuwende geluiden uit te schakelen. Ik richt me op mijn gedachten en mijn hart, want zo spreekt de Heilige Geest tot mij (zie Leer en Verbonden 8:2–3).

Als ik het nodige geestelijke werk verzet, krijg ik altijd de vredige bevestiging dat de profeet waarheid verkondigt. Soms komt die bevestiging snel. Soms een tijd later. Maar ik getuig dat het antwoord altijd komt.

Na de dood van Nephi blijft zijn jongere broer Jakob ons aanmoedigen ervoor te kiezen het geestelijke werk te verzetten om onwankelbaar geloof in onze profeten te ontwikkelen.

Jakob belooft: ‘Daarom onderzoeken wij de profeten, en wij hebben vele openbaringen en de geest van profetie; en dankzij al deze getuigen verkrijgen wij hoop en wordt ons geloof onwankelbaar, zodat wij waarlijk kunnen gebieden in de naam van Jezus, en zelfs de bomen ons gehoorzamen, of de bergen, of de golven van de zee’ (Jakob 4:6; cursivering toegevoegd).

We kunnen ervoor kiezen om het benodigde geestelijke werk te verzetten, en zo onwankelbaar geloof in Jezus Christus en onze hedendaagse profeten ontwikkelen. Als we dat doen, kunnen we beloond worden met zoete, eeuwige zegeningen die het verbondspad van het discipelschap verlichten. Die verschaffen ons de nodige gemoedsrust en moed om turbulentie op welke schaal dan ook te doorstaan.

Afdrukken