UV – ukentlig
Velsignet ved forsoningen
Mars 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Velsignet ved Jesu Kristi forsoning

Se hva profeter, apostler og andre ledere i Kirken har undervist på sosiale medier om Jesu Kristi forsoning.

Bilde
Kristus som ber i Getsemane hage

Christ Praying in the Garden of Gethsemane [Kristus ber i Getsemane hage], av Hermann Clementz

Alma 7:11–14 minner oss på at på grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli renset fra våre synder når vi omvender oss, og vi kan få styrke fra Jesus Kristus til å hjelpe oss å utholde våre smerter og sykdommer.

President Russell M. Nelson minnet oss på at det er gjennom Jesus Kristus selv at denne befrielse kommer: “Det er læremessig ufullstendig”, sa han, “å snakke om Herrens sonoffer ved forkortede uttrykk som for eksempel ‘forsoningen’ eller ‘forsoningens styrkende kraft’ eller ‘å anvende forsoningen’ eller ‘å bli styrket av forsoningen’. Disse utsagnene utgjør en reell fare for å lede vår tro på villspor ved å behandle hendelsen som om den hadde levende eksistens og evner uavhengig av vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus.

Ifølge Faderens store og evige plan var det Frelseren som led. Det var Frelseren som brøt dødens bånd. Det var Frelseren som betalte prisen for våre synder og overtredelser, og visker dem ut på betingelse av vår omvendelse. Det er Frelseren som befrir oss fra fysisk og åndelig død.

Det finnes ingen formløs enhet som kalles ‘forsoningen’ som vi kan søke hjelp, helbredelse, tilgivelse eller styrke fra. Jesus Kristus er kilden. Hellige begreper som forsoning og oppstandelse beskriver hva Frelseren gjorde ifølge Faderens plan, slik at vi kan leve med håp i dette liv og få evig liv i den kommende verden. Frelserens sonoffer – den sentrale handling i hele menneskehetens historie – forstås best og verdsettes mest når vi uttrykkelig og tydelig knytter den til ham.”1

Hvordan kan vi ellers bli velsignet ved Jesus Kristus og hans sonoffer? Se hva Kirkens ledere har delt om dette emnet på sosiale medier i sitatene nedenfor. Du kan også lese mer i generalkonferansetaler om Jesu Kristi forsoning.

Hva om jeg fortsetter å begå de samme syndene?

“Jeg ble nylig spurt av et ungt medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige hva Frelseren synes om oss når vi fortsetter å begå de samme syndene.

Jeg fortalte at jeg tror at Frelseren anser oss som typiske for alle vår himmelske Faders barn, og det reduserer ikke den kjærlighet han og vår himmelske Fader har til oss.

Vi kan bli renset fra våre synder ved omvendelse, og det er en glede, ikke en byrde. Når vi omvender oss, åpner vår kjærlige Frelser sine armer for å motta alle menn og kvinner for å nyte de største velsignelser Gud har for sine barn.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 20. juli 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vår natur må forandres

“Å følge Jesus Kristus betyr å få vår natur forandret gjennom Jesu Kristi forsoning. Dette er den eneste måten vi kan bygge på Hans sikre grunnvoll og stå fast gjennom fristelsens og prøvelsens stormer som ligger foran oss.

For å oppleve denne forandringen, må vi bli som et barn – et lite barn.

For noen vil ikke det være lett å akseptere. De fleste av oss ønsker å være sterke. Vi ser kanskje det å være som et barn, som å være svak. Men å være som et barn er ikke å være barnslig.

Det er å være lik Frelseren, som ba til sin Fader om styrke til å gjennomføre sin Faders vilje og sone for syndene til alle sin Faders barn, og deretter gjorde det. Vår natur må forandres til å bli som et barns for å oppnå den styrke vi må ha for å stå stødig i farlige tider.

Denne forandringen vil kvalifisere oss til å nyte gavene som kommer gjennom Den hellige ånd. Å ha Åndens ledsagelse vil trøste, veilede og styrke oss.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 14. juni 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Tenk på Getsemane på vanskelige dager

“Mist aldri Getsemane av syne. Hvis du har en vanskelig dag – og det vil du sannsynligvis ha – sette deg ned et øyeblikk og tenk på Getsemane. Tenk på Frelseren og hva han var villig til å gjøre for deg og for meg. Jeg lover at når du gjør det, vil dine byrder bli løftet, og du vil føle vår Herre Jesu Kristi innflytelse og kraft i ditt liv. Han har lovet å hjelpe deg.”

President M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 3. mai 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Vi kan reise oss igjen

Dette er en video av mitt oldebarn som lærer å gå. De av oss som en gang var i hennes stilling, snublet av og til og falt før vi også helt skjønte ting.

Men for mange av oss, da vi falt, var kjærlige foreldre der for å oppmuntre oss til å fortsette å lære fordi de ønsket at vi skulle vokse og bli de menneskene de visste at vi kunne bli. På samme måte vet vår barmhjertige Fader i himmelen at vi vil feile mer enn én gang.

Våre feil og svakheter vil noen ganger få oss til å angre eller ha smerte. Dette er en del av vår erfaring i jordelivet – ofte konsekvensene av våre valg. Men hvis vi nekter å la våre svakheter gjøre oss motløse, kan disse feilene være en god lærer. Å mislykkes i alltid å leve opp til den beste versjonen av oss selv er ikke et tegn på å være mangelfull – det er et tegn på å være en del av den menneskelige familie. Nederlag er prisen vi må betale for å bli bedre.

Ja, vi vil gjøre feil. Men når vi faller, kan vi reise oss igjen, for vi vet at Gud er der for å hjelpe oss, hvor som helst og når som helst det måtte være. Han er vår mentor, vår lærer, vår helbreder, vår styrke og vår Frelser.

Så uansett hvor du er i livet, ikke gi opp. Mist aldri håpet! Husk at du aldri er alene. Gud er med deg. Jesus Kristus er din styrke. Jeg lærte i mitt liv at det er mange nye begynnelser, til og med daglig nye begynnelser. Jesu Kristi evangelium, Jesu Kristi offer og vår villighet til å gå på omvendelsens og tilgivelsens vei, åpner dørene til disse nye begynnelsene.

På grunn av Jesu Kristi forsoning vil våre feiltrinn hjelpe oss å lære og vokse til bedre versjoner av oss selv.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 27. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Jesus Kristus er verdig vår ærefrykt og evige takknemlighet

“Som en Jesu Kristi disippel, bærer jeg vitnesbyrd om ham. Han er min Herre og Frelser. Han har overvunnet synd og død. Gjennom ham kan vi alle gjøre det samme.

Takknemlighet for Frelseren overveldet meg i dag da vi tenkte på hans offer på to spesielle steder. Vi besøkte graven i hagen – en grav fra fordums tid som kan sammenlignes med stedet hvor Kristi legeme ville ha blitt lagt etter korsfestelsen.

Vi besøkte også området som enkelte betraktet som Getsemane hage. Da vi gikk blant århundregamle oliventrær, lyttet vi til skriftsteder som beskrev Frelserens høytidelige offer på våre vegne i hagen og på korset.

Jesu Kristi pinefulle opplevelse i Getsemane og på korset fortjener vår fulle respekt og fullstendige ærbødighet. På samme måte fortjener de fantastiske hendelsene som fant sted på den tredje dagen etter korsfestelsen, å besitte et sted med ærefrykt og evig takknemlighet i vårt hjerte og sinn.

Som en Kristi disippel er jeg velsignet med å forkynne mitt vitnesbyrd om at han lever!

Ordene i salmen ‘Jesus Kristus er oppstanden’ kommer til tankene:

‘Jesus Kristus er oppstanden,

bring det ut med glede stor.

Bare han og ingen annen

kunne slette dødens spor.

Døden tapte, vi er fri,

Kristus kunne seier gi.’”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 23. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Overvei oljepressens symbolikk

“Vårt besøk i Getsemane nylig fikk meg til å grunne på Frelserens offer for hver enkelt av oss. Du vet kanskje allerede at på hebraisk betyr ‘geth’ ‘presse’ og ‘shemen’ betyr ‘olje’. Getsemane er bokstavelig talt stedet for oljepressen.

Denne beskrivelsen ble svært reell for meg da jeg fikk anledning til å være vitne til og betjene en gammel olivenpresse ved BYU Jerusalem-senteret.

I løpet av Frelserens liv ble olje laget ved først å rulle en stor stein oppå oliven. Olivenmosen ble deretter presset med tunge bjelker for å produsere en fin olje. For å sikre at hver minste oljedråpe ble presset ut, ble store steiner deretter lagt oppå bjelkene som knuste restene.

Tenk på symbolikken i denne prosessen når du overveier Jesu Kristi opplevelse i Getsemane, hvor ‘det [kom] blod fra hver pore’ (Mosiah 3:7) da Frelseren led ufattelig da han knelte ned i intens bønn og tilbød seg selv som løsepenge for våre synder.

Fordi han hadde fullkommen kjærlighet, ga han alt, slik at vi kan motta alt. Hans himmelske offer minner oss om den universelle takknemlighetsgjeld vi skylder Kristus for hans guddommelige gave.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 24. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Du trenger ikke vente

“Kanskje du allerede har kommet til kort med målene og planene du satte deg for det nye året. Husk at du ikke trenger å vente til 1. januar [neste år] for å prøve igjen. På grunn av Jesus Kristus kan du begynne på nytt i dag og hver dag.

Jeg er så takknemlig for omvendelsens gave som ble gitt oss gjennom Jesu Kristi forsoning.

Disippelskapets vei er enkel og direkte: Utøve tro på Frelseren, omvende seg, motta viktige pakter og ordinanser, forandre seg, strebe etter alltid å bevare en forlatelse for sine synder og streve trofast fremover på paktens sti.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 19. jan. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Se først hen til vår Forløser

“Omvendelse krever Forløseren. Å vende seg bort fra det onde bringer ikke åndelig helbredelse uten å vende seg til ham.

Ezra Taft Benson (1899–1994), president for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, underviste at omvendelse virkelig fører til endringer i holdninger og adferd, men bare å endre holdninger og adferd er ikke omvendelse.

President Benson sa: ‘Tro på vår Herre Jesus Kristus er grunnvollen som oppriktig og meningsfylt omvendelse må bygges på. Hvis vi virkelig ønsker å ta bort synden, må vi først se hen til ham som er opphav til vår frelse.’”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 8. sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

“Hensikt” og “Hjerte” er knyttet til omvendelse

“Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus: ‘Og videre, tro at dere må omvende dere fra deres synder og forsake dem og ydmyke dere for Gud, og be i hjertets oppriktighet om at han må tilgi dere. Og hvis dere tror alt dette, se til at dere gjør det’ (Mosiah 4:10).

Av dette skriftstedet og andre, lærer vi at ordene ‘hensikt’ og ‘hjerte’ er knyttet til omvendelsesprosessen. Når vi er avhengige av og vender oss til Herren, må vi være ærlige med oss selv. Og vi må ha ærlig hensikt og være ærlige med ham hvis tilgivelse vi søker. Oppriktig bekjennelse til Gud, og når det er nødvendig for prestedømsledere, må være hel og fullstendig.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 9. sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Vi kan bli fullkomne i Kristus

“Under vårt besøk i Stillehavsområdet tilbragte Kathy og jeg tid i den australske delstaten Tasmania. Mens vi var der besøkte vi en tidligere straffekoloni i Port Arthur, en bosetting som ble brukt til å huse fanger på 1800-tallet (mange fra Storbritannia). I dag er Port Arthur et historisk sted med mange besøkende. Det tidligere fengselsområdet har velstelte hager, frodige skoger og noe imponerende arkitektur.

Forskjellige former for straff og rehabilitering ble forsøkt i Port Arthur med større eller mindre suksess i løpet av sin nesten 50 år lange historie. Til sammenligning kunne jeg ikke annet enn å tenke på den uendelige og omfattende rekkevidden av Jesu Kristi forsoning. Kristi nåde kan forvandle oss. Med hans hjelp kan vi overvinne enhver hindring eller feil. Vi trenger ikke å bli fanget av død eller synd – snarere kan vi bli fullkommengjort i ham.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 11. juni 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Jesu Kristi sonoffer er gitt til alle

“Jeg vitner om at Jesus Kristus lever og at hans fullkomne kjærlighet, uttrykt gjennom hans sonoffer, gis til alle som ønsker å vandre med ham, og nyte hans fred i denne verden og i den kommende verden.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 8. apr. 2023, facebook.com/soares.u.

Jesus Kristus tilbyr lindring av våre byrder

“Vi opplever alle jordelivets byrder. Vi opplever sykdom, tap, hjertesorg, skuffelse og vanskeligheter – men når vi innretter vårt hjerte og sinn etter Jesus Kristus, vil han støtte oss. Han vil gi lindring.”

President Camille N. Johnson, Facebook, 2. juni 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Ingen er utenfor Kristi forløsende kraft

“En av mine favoritthistorier fra Skriftene er kvinnen ved brønnen. I Johannes 4:5–30 leser vi beretningen om da Jesus ga den første nedtegnede offentlige erklæringen om sin messianske gjerning til en samaritanske kvinne som … levde i synd. Men Jesus gikk til en brønn i Samaria og møtte denne kvinnen, visste alt om henne, og erklærte fremdeles sin messianske gjerning til henne og inviterte henne til å drikke av sitt levende vann. Denne kvinnen hadde en personlig opplevelse med Frelseren og ble et vitne om ham da hun løp inn i byen og ba alle som ville høre om å komme og se Kristus, noe mange gjorde.

Frelseren vil også komme til oss og vite alt om oss. Noen ganger tror vi at vi må være “verdige” for å be eller ha Frelserens kjærlighet. Men denne historien viser at han er villig til å komme til oss slik vi er. Han ønsker at vi skal ha en personlig erfaring med ham og føle hans kjærlighet, for denne kjærligheten er en mektig kraft som kan forandre vårt hjerte slik at vi kan vende oss til ham mer fullstendig. Vi kan bli et vitne om hans forvandlende kraft i vårt liv og innby andre til å ‘komme og se’ Kristus, akkurat slik den samaritanske kvinnen gjorde.

Jeg synes det er veldig lærerikt at det finnes malerier i templene som viser historien om kvinnen ved brønnen. På grunn av Frelseren og hans sonoffer er ingen utenfor hans forløsende kraft. Vi skulle ikke sette begrensninger på hvem vi tror han kan frelse, eller hvem vi skulle nå ut til i hans navn. Neste gang du ser et maleri av kvinnen ved brønnen, så husk at på grunn av ham er det håp for oss alle.”

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 28. feb. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Jesus Kristus gir ofte lindring gjennom andre

“Vi har alle gjennomgått eller går gjennom vanskelige livserfaringer. Du lurer kanskje på hvordan Jesus Kristus kan gi lindring i dine spesielle omstendigheter.

Jesus Kristus gir virkelig lindring til vår sjel. Hans sonoffer dekker og gjennomsyrer alle deler av vårt liv. Han kjenner detaljene i alle våre følelser, bekymringer, hjertesorg og lykke. Og han vet hvordan han personlig kan hjelpe og helbrede.

Vakkert gir han ofte denne lindring gjennom en annen! Det er derfor han har bedt oss om å ta vare på hverandre, å ‘sørge med dem som sørger’ og ‘trøste dem som trenger trøst’ (Mosiah 18:9).

Når vi sier ‘Hjelpeforeningen’, håper vi at dere kan føle og se Frelseren i ‘Hjelp’– for i Hjelpeforeningen viser vi hverandre veien til Frelseren, tilbyr hans kjærlighet og ønsker å være hans hender i å bringe den sårt tiltrengte åndelige og timelige lindring til alle Guds barn.”

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 2. apr. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Fokuser mer på Befrieren enn befrielsen

“Etter å ha bodd i forskjellige land i nesten tre generasjoner, var nephittene ett folk igjen. Limhis folk, Almas folk og Mosiahs folk – til og med Zarahemlas folk. Det første de gjorde da de var samlet, var å fortelle sine historier om befrielse. Spesielt underviste og vitnet de om Befrieren selv, Jesus Kristus. Vi lærer av disse beretningene at befrielse ikke alltid er umiddelbar, men at Guds godhet er det! (se Mosiah 25:10)

Av erfaring vet jeg at når jeg vender meg til Jesus Kristus, blir han umiddelbart en del av min historie. Derfor skulle mitt fokus være mindre på hvordan jeg blir befridd fra vår tids utfordringer og mer på Befrieren selv. Gud er umiddelbart god! Derfor kan jeg ikke bare stole på hans vilje, men også på hans tidsplan.”

Søster Amy A. Wright, Facebook, 14. mars 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Omvendelse er å vende tilbake

“Omvendelse er ikke bare handlingen å slutte å gjøre noe galt, men å vende om eller vende tilbake til det som er godt, rettferdig, gagnlig og i samsvar med Jesu Kristi læresetninger.

Bible Dictionary forklarer: ‘Omvendelse innebærer å overgi sitt hjerte og sin vilje til Gud, [så vel som] å gi avkall på synder vi har en naturlig tilbøyelighet til.’”

Søster Amy A. Wright, Facebook, 29. apr. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Torner kan bli et symbol på Guds herlighet

“Jeg hadde den fantastiske muligheten til å reise sammen med søster Becky Craven nylig og være sammen med de hellige i Republikken Kapp Verde, en øygruppe som ligger mellom Afrika og Portugal. Etter å ha møtt Kapp Verdes førstedame, gikk vi over presidentpalassets gårdsplass og kom til disse vakre blomstene. Vår Kapp Verde-ledsager fortalte gruppen vår at denne planten var kjent som ‘Kristi krone’ på øya. Hvilket bemerkelsesverdig symbol. Denne plantens tornerike stilker minner om den flettede tornekronen som ble plassert på Frelserens hode i et forsøk på å spotte ham i forkant av korsfestelsen på Golgata. Men som med alle ting, kan Jesus Kristus forvandle torner til herlighet. Akkurat som at på toppen av tornestilken er det en strålende fremtoning av vakre, tykke røde blomster.

Kristus lærer oss i Mormons bok: ‘Og min Fader sendte meg så jeg kunne bli løftet opp på korset, og etter at jeg hadde blitt løftet opp på korset, så jeg kunne trekke alle mennesker til meg” (3 Nephi 27:14).

Frelserens korsfestelse, ment av hans fiender å skulle gjøre ende på hans læresetninger, hans tjenestegjerning og hans tilhengere, var en del av hans evige forsoning. Den store prisen Jesus Kristus betalte for våre synder, slik at vi kunne bli kronet med evig liv hvis vi ville komme til ham.

Profeten Joseph Smith erklærte: ‘Og nå, etter de mange vitnesbyrd som er gitt om ham, er dette vitnesbyrd som vi gir om ham, det siste av dem alle: At han lever!’ (Lære og pakter 76:22).

Brødre og søstre, jeg tilføyer mitt vitnesbyrd til en elsket Guds profets. At Jesus Kristus lever gjennom oppstandelsen! I påsken og hver dag lever han og kaller oss til å komme og være bundet til ham, slik at vi også kan bli forvandlet. Slik at vårt livs torner, gjennom hans forsoning, kan bli et symbol på hans herlighet.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 9. apr. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut