UV – ukentlig
Kan jeg føle tilhørighet hjemme når familien min ikke tar imot evangeliet?
Mars 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Kan jeg føle tilhørighet hjemme når familien min ikke tar imot evangeliet?

Hvordan kan jeg høre til hjemme i en familie som er imot Kirken?

Bilde
hender som holder sammen

Jeg vet hvordan det er å ha familiemedlemmer med et negativt syn på Jesu Kristi evangelium. Det føles ensomt. Anspent. Anstrengt. Det kan få deg til å lure på om du er elsket.

Mange i familien min tror ikke på evangeliet, og én bror snakker åpent imot det. Selv om jeg har strevd med å føle tilhørighet i mitt eget hjem, har jeg fortsatt funnet glede i vår himmelske Faders plan for familien.

Her er noe av det jeg har lært:

Ikke: Skyve bort

Til å begynne med tenkte jeg at den eneste måten å unngå de vanskelige følelsene av å ikke høre til, var å kutte båndene til den familien jeg er glad i.

IKKE SANT.

Vår himmelske Fader minnet meg om at familien er avgjørende for hans plan. Han ville at jeg skulle fortsette å være glad i dem. Når det er sagt, vil han ikke at vi skal bli hvis våre omstendigheter blir krenkende.

Men det kan være vanskelig å holde seg nær med så mange følelser.

I stedet: Kjærlighet

Noen ganger føler vi oss utstøtt blant dem som er negative til det vi tror på.

Den dagen broren min fortalte meg at han hatet meg fordi jeg trodde på evangeliet, var en av mine vanskeligste dager. Vi har kanskje familiemedlemmer som ikke kan være glad i oss. Men vi kan finne trøst i Peters ord om at “om dere blir spottet for Kristi navn, er dere salige, for herlighetens og Guds ånd hviler over dere” (1 Peter 4:14).

Frelseren har bedt oss velge kjærlighet (se Johannes 15:17), selv om “verden hater dere … fordi dere ikke er av verden” (Johannes 15:18–19). Å fokusere på å elske disse familiemedlemmene kan redusere følelsen av ensomhet.

Det kan være fristende å gi opp, men husk at tålmodighet og tillit til Gud kan forandre forhold. Han kan utføre mirakler gjennom deg.

Det tok lang tid, men da jeg stolte på Gud og tålmodig viste min bror kjærlighet, begynte han å se forbi sitt hat til Kirken. Forholdet vårt er ikke perfekt, men mine bønner blir besvart ett skritt om gangen når jeg setter kjærligheten først.

Isteden: Vær en fredsstifter

Selv om vi ikke ønsker å skyve familien vekk, skulle vi trekke oss tilbake ved tegn på stridigheter. Når stridigheten er over, kan vi prøve igjen. Kristus reagerte ofte på strid med stillhet (se Mosiah 14:7). Men, som eldste Robert D. Hales (1932–2017) i De tolv apostlers quorum underviste: “En Kristus-lignende reaksjon kan ikke være nedskrevet eller bygge på en formel. Frelseren reagerte forskjellig i alle situasjoner.”1 Så følg Åndens veiledning.

Å tie som Frelseren viser din villighet til å lytte. Du kan prøve å forstå andres synspunkt mens du er trofast mot dine normer.

Når du har lyttet, kan du prøve å beskrive noen av følelsene dine. Da jeg fortalte familien min at det de sier gjør meg opprørt, reagerte de med kjærlighet. Vi drøftet hvordan vi kan respektere hverandre bedre og unngå stridigheter i fremtiden.

Som eldste Walter F. González sa da han var medlem av De sytti: “Kjærlig og klar kommunikasjon kan gjøre mye for å lette et spent forhold som kan oppstå.”2

Ikke: Fall fra

Du føler kanskje at den eneste måten å høre til i familien er å forlate Kirken.

IKKE SANT.

I stedet: Utøv tro

Noen som er uenige i evangeliet, kan prøve å få deg til å føle skyld for å tro. Da min bror forlot Kirken, følte familien at han ba oss velge mellom ham og Kirken. De fleste i familien min valgte ham og falt også fra.

Til tross for dette presset lærte jeg å si: “Men jeg skammer meg ikke ved det. For jeg vet hvem jeg tror på” (2 Timoteus 1:12).

Jeg vet hvem Gud er, og jeg velger å stole på ham. Denne troen har bidratt til å styrke meg.

Isteden: Finn brødre og søstre i Kristus

Som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum sa: “I Jesu Kristi Kirke vil du finne en familie bestående av personer som ikke er så annerledes enn deg.”3

Dine brødre og søstre i Kristus forstår din kjærlighet til evangeliet og kan oppmuntre deg til å komme nærmere ham. De kan gi deg den tilhørigheten du søker.

Gjør: Stol på din himmelske Fader og Jesus Kristus

Eldste González underviste også: “Til og med Frelseren hadde familiemedlemmer som ikke delte hans tro. Vi leser i Bibelen: ‘For heller ikke hans brødre trodde på ham’ (Johannes 7:5).”4

Jesus Kristus forstår dine vanskeligheter. Vend deg til ham for helbredelse. I Forkynn mitt evangelium lovet eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum at “alt som er urettferdig i livet kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning.”5 Til tross for vårt ønske om å høre til, er sannheten at vi ofte ikke vil passe inn sammen med andre når vi er Guds etterfølgere. Han har kalt oss sitt folk til eiendom av en grunn (se 1 Peter 2:9; 5 Mosebok 14:2). Men på grunn av vårt paktsforhold til ham, vil vi alltid tilhøre ham. Og det er det som virkelig betyr noe.

Skriv ut