2021
Volgelingen van Jezus Christus op het pad van het discipelschap
April 2021


‘Volgelingen van Jezus Christus op het pad van het discipelschap’, Voor de kracht van de jeugd, april 2021, 2–5.

Kom dan en volg Mij

Volgelingen van Jezus Christus op het pad van het discipelschap

Naar de toespraak ‘Wij volgen Jezus Christus’, gehouden tijdens de algemene aprilconferentie van 2010.

De Heiland heeft het voor ieder van ons mogelijk gemaakt om verlost en verhoogd te worden. Maar we moeten het pad volgen dat Hij ons heeft gewezen om veilig te zijn en vrede te hebben.

Afbeelding
Jezus Christus

Foto, Tyler Rickenbach

Op paaszondag vieren we dat onze Heer en Heiland, Jezus Christus, de dood heeft overwonnen. We koesteren onze kennis van, en diepe dankbaarheid voor, het zoenoffer dat de Heiland bereidwillig voor ons heeft gebracht. Het is de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid.

Omdat Christus zijn heilige opdracht als Heiland en Verlosser heeft volbracht, zullen wij opstaan uit de dood en zal onze geest met ons lichaam herenigd worden. Op basis van onze getrouwheid wordt ons, door zijn genade, de heerlijke mogelijkheid geboden om in de tegenwoordigheid van God terug te keren.

Onze boodschap aan de wereld

De profeet Joseph Smith heeft over die paasgebeurtenissen gezegd: ‘De fundamentele beginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis van de apostelen en profeten aangaande Jezus Christus – dat Hij stierf, werd begraven, ten derden dage is verrezen en ten hemel is opgevaren. Al het andere dat verband houdt met onze godsdienst is hier slechts een aanhangsel van.’1

Hoewel we ons verheugen in de eeuwige betekenis van Gethsémané en Golgotha, zijn we ons altijd op de herrezen Heiland blijven richten. Onze boodschap aan de wereld is dat Hij leeft! Voor heiligen der laatste dagen is het symbool van Christus te vinden in de betekenisvolle expressie van onze godsdienst en de wijze waarop we zijn evangelie naleven.2

Laten we overdenken wat het tegenwoordig betekent om een christen te zijn, en wat het pad van het discipelschap van ons vergt. Ik stel voor dat we overpeinzen wat de Heiland in die laatste twee dagen van zijn aardse leven heeft gedaan, en dat we dat op gepaste wijze navolgen.

Denk aan het avondmaal en eerbiedig het

De Heiland introduceerde bij het laatste avondmaal de avondmaalsverordening. Hij nam brood, brak het, sprak een gebed uit, gaf het aan zijn discipelen, en zei: ‘Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis’ (Lukas 22:19). Zo stelde Hij het avondmaal in. Als we zijn discipelen en toegewijde leden van zijn kerk willen zijn, moeten we aan het avondmaal denken, en het eerbiedigen.

Het avondmaal stelt ieder van ons in staat om met een gebroken hart en verslagen geest te laten zien dat we bereid zijn de Heiland te volgen, ons te bekeren, en door de verzoening van Christus een heilige te worden (zie Mosiah 3:19). Tijdens het avondmaal kunnen we God door het hernieuwen van ons doopverbond betuigen dat we aan zijn Zoon zullen denken en zijn geboden zullen onderhouden (zie Mosiah 18:8–10; Leer en Verbonden 20:37, 77–79). Daardoor nemen onze liefde en waardering voor zowel de Vader als de Zoon toe.

Afbeelding
jongevrouw neemt deel aan het avondmaal

Houd van elkander

De Heiland heeft ook gezegd: ‘Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt’ (zie Johannes 13:34–35). In het licht van de verzoening die Hij kort daarna met eeuwige gevolgen teweeg zou brengen, vergt zo’n gebod onze gehoorzaamheid. We tonen onze liefde voor God als we zijn geboden onderhouden en zijn kinderen dienen. We begrijpen de verzoening nog niet helemaal, maar we kunnen wel proberen om liefdevoller en vriendelijker te worden, wat voor moeilijkheden we ook doormaken.

Een van de belangrijkste leringen van de Heiland was zijn opdracht aan zijn apostelen, en aan alle discipelen die na hen kwamen, om elkaar lief te hebben. Uit onze omgang met elkaar blijkt hoe gewillig we zijn om Jezus Christus te volgen.

Afbeelding
jongemannen met wit overhemd en stropdas

Leef zo dat je ingevingen van de Heilige Geest kunt krijgen

De Heiland beloofde de apostelen dat Hij de Heilige Geest, het derde lid van de Godheid, zou sturen. De Heilige Geest is een persoon van geest, de Trooster die getuigt van de Vader en de Zoon, die alle waarheid openbaart en die alle mensen heiligt die zich hebben bekeerd en zich laten dopen.

We leven in een luidruchtige, ruzieachtige wereld waarin we vrijwel elk uur van de dag informatie, muziek of zelfs pure onzin kunnen bekijken of beluisteren. Als we de inspiratie van de Heilige Geest wensen, moeten we de tijd voor wat rust nemen, nadenken, bidden, en zo leven dat we zijn ingevingen kunnen ontvangen en ernaar handelen. We zullen grote fouten voorkomen als we naar zijn waarschuwingen luisteren. Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebben wij het voorrecht om zo veel kennis en licht van Hem te krijgen dat het als een klaarlichte dag is (zie Leer en Verbonden 50:24).

Volg het pad van de Heiland

In deze paastijd verheugen we ons in alles wat de Heiland voor ons heeft gedaan. Hij heeft het ieder van ons mogelijk gemaakt om verlost en verhoogd te worden. Maar we moeten het pad volgen dat Hij ons heeft gewezen om veilig te zijn en vrede te hebben.

Een van de manieren om dat te doen, is de leringen van onze levende profeet opvolgen. Hij is een uitstekend voorbeeld van iemand die de Heiland volgt. Een andere manier is om onze toevlucht in de eeuwige bescherming van de tempel te zoeken.

Ik geef mijn apostolische getuigenis dat Jezus Christus leeft, en dat Hij de Heiland en Verlosser van de wereld is. Hij heeft het pad naar waar geluk bereid.

Afdrukken