2022
Jezus Christus is jouw Heiland
April 2022


‘Jezus Christus is jouw Heiland’, Voor de kracht van de jeugd, april 2022.

Jezus Christus is jouw Heiland

De verzoening van Jezus Christus is voor jou.

Afbeelding
verrezen Christus bij het graf

Hij leeft, Simon Dewey

‘Hij is hier niet, want Hij is opgewekt’ (Mattheüs 28:6).

Dit zijn enkele van de betekenisvolste woorden in de Schriften. Ze werden uitgesproken door engelen bij een leeg graf. Ze verklaarden dat de Heer Jezus Christus zonde en dood had overwonnen door zijn verzoening, met zijn glorierijke opstanding als hoogtepunt.

Ik wil dat je weet dat de verzoening van Jezus Christus voor jou is! Wat Hij heeft gedaan, heeft Hij voor jou gedaan! Zijn offerdood was voor jou! En zijn opstanding is voor jou! Soms hebben we maar al te makkelijk het gevoel dat Jezus Christus dat allemaal voor iemand anders heeft gedaan. Maar ik getuig dat Hij het voor jou heeft gedaan.

Dit is de boodschap van de eerste paasmorgen: God had de wereld zo lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft om ons te helpen. En zijn Zoon, Jezus Christus, heeft zijn leven voor ons gegeven.

Het offer van Jezus Christus heeft een uitwerking op de hele wereld – ook op jou.

Voorzegd en voorspeld

Vanaf het prille begin heeft God over de Heiland gesproken. Hij stuurde een engel met de volgende instructie naar Adam en Eva: ‘Daarom zult u alles wat u doet, in de naam van de Zoon doen, en u zult zich bekeren en God voor eeuwig aanroepen in de naam van de Zoon’ (Mozes 5:8). Vanaf die dag tot aan de tijd van Jezus Christus offerden mensen dieren om uit te kijken naar het offer dat de Zoon van God later zou brengen.

Bovendien was de verzoening van Jezus Christus al lang voor zijn geboorte in Bethlehem voorzegd. Profeten hadden er al generaties lang over geprofeteerd.

Zijn oneindige verzoening en opstanding

We kunnen niet echt begrijpen wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan. We kunnen niet bevatten hoe erg Hij heeft geleden, en hoe verstrekkend de gevolgen van zijn offer zijn. Maar jij kunt de gevolgen van zijn verzoening elke dag voelen.

In Gethsémané en aan het kruis ‘heeft Hij de pijn van alle mensen geleden, opdat alle mensen zich zouden kunnen bekeren en tot Hem komen’ (Leer en Verbonden 18:11). Hij heeft het gewicht van de zonden van alle mensen op Zich genomen. Die enorme last deed Hem uit iedere porie bloeden (zie Lukas 22:44; Leer en Verbonden 19:18).

Later werd Hij geslagen en gegeseld. Een kroon met scherpe dorens werd op zijn hoofd gezet. Toen werd Hij gedwongen zijn eigen kruis naar Golgotha te dragen, waar de kwelling van de verzoening tot een eind kwam toen Hij aan dat kruis werd genageld en ondraaglijke pijn moest lijden. Hij deed de wil van zijn Vader. Hij leed en gaf zijn leven op.

Afbeelding
Kruisiging

De kruisiging, Harry Anderson

Net zoals Hij en zijn profeten hadden voorzegd, stond Hij op de derde dag op uit het graf. Hij was de eerste die uit de dood opstond. Dankzij Hem ontvangen allen die ooit geleefd hebben de gave van de opstanding. Dankzij Hem wordt ieder lichaam hersteld tot zijn volmaakte gedaante.

De Heiland heeft de prijs voor onze zonden en overtredingen betaald. Dankzij Hem kunnen alle mensen van zonde worden verlost – als ze zich bekeren.

De verzoening van Jezus Christus was oneindig. Hij heeft de hele mensheid van een oneindige dood gered. Hij heeft intens geleden, meer dan een mens kan verdragen. Hij heeft geleden voor alle mensen in een oneindig aantal door Hem geschapen werelden (zie Leer en Verbonden 76:24; Mozes 1:33).

Jezus was de enige die een dergelijke oneindige verzoening kon bewerkstelligen, aangezien Hij geboren was uit een sterfelijke moeder en een onsterfelijke Vader. Daardoor was Jezus een oneindig Wezen – de enige die ervoor kon kiezen zijn leven af te leggen en het weer op te nemen (zie Johannes 10:14–18). Het volmaakte leven van de Heiland was ook een belangrijke voorwaarde waardoor Hij voor ons aan de eisen van de gerechtigheid kon voldoen (zie Alma 34:8–14).

Zijn aardse zending – en daarbij hoort zijn zoenoffer en zijn opstanding uit de doden – biedt ieder van ons de kans op verlossing van zonde en een glorierijke opstanding! Wij staan oneindig bij Hem in de schuld.

Zowel oneindig als persoonlijk

De verzoening van Jezus Christus is oneindig. Maar ze is ook persoonlijk. Naast de volmaakte liefde die Hij voor zijn Vader had, werd Hij ook gemotiveerd door zijn liefde voor alle kinderen van onze hemelse Vader. En zijn verzoening is ieder van ons op een heel persoonlijke manier tot zegen. Lees deze uitleg van de Heiland zorgvuldig door:

‘Want zie, Ik, God, heb deze dingen voor allen geleden, opdat zij niet behoeven te lijden als zij zich bekeren;

‘maar als zij zich niet bekeren, moeten zij lijden zoals Ik;

‘welk lijden Mij, ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden – en Ik wilde dat Ik de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen –

‘niettemin, ere zij de Vader, en Ik dronk en volbracht mijn voorbereidingen voor de mensenkinderen’ (Leer en Verbonden 19:16–19).

Jezus heeft intens geleden omdat Hij intens van jou houdt! Hij wil dat je je bekeert en tot inkeer komt, zodat Hij jou helemaal kan genezen.

De verzoening van Jezus Christus is voor jou. Hij heeft jouw zonden op Zich genomen. Hij heeft de prijs voor jouw zonden betaald, zodat jij je kunt bekeren. Hij schenkt jou de macht om elke berg die je ooit tegenkomt te verzetten. Jij verkrijgt die macht met je geloof, je vertrouwen en je bereidheid om Hem te volgen.

Als je doelgericht bidt en studeert, kun je te weten komen hoe zijn zending jou tot zegen is. En de Heilige Geest kan je onderwijzen en tot jou getuigen van het eeuwige belang van zijn verzoening.

Ik ben God dankbaar voor zijn Zoon, Jezus Christus. Hij is ‘de Opstanding en het Leven’ (Johannes 11:25). Hij leeft. Met heel mijn hart heb ik Hem lief en getuig ik van Hem. Ik getuig dat Hij de Zoon van de levende God is. Jezus is de Christus, onze Heiland en Verlosser.

Afdrukken