2022
Titel van het artikel
April 2022


‘Met vertrouwen in de Heer verdergaan’, Voor de kracht van de jeugd, april 2022.

Kom dan en volg Mij

Exodus

Met vertrouwen in de Heer verdergaan

Als je je vertrouwen in de Heer stelt, kun je elke dag van zijn hulp genieten.

Afbeelding
jongevrouw gaat op droge grond door zee

Stel je voor dat je bij Mozes was toen hij de kinderen van Israël uit Egypte en uit slavernij leidde. Terwijl je bij de Schelfzee kampeert, zie je het Egyptische leger met strijdwagens op je afkomen. De farao heeft ze achter je aan gestuurd.

Vóór je ligt de Schelfzee. Achter je zit het Egyptische leger. Je kunt geen kant op!

De mensen om je heen worden bang. Ze zeggen dat het beter was geweest om in Egypte te blijven dan in de woestijn te sterven. Mozes zegt tegen iedereen dat ze vertrouwen moeten hebben, want ‘de Heere zal voor u strijden’ (Exodus 14:14).

Dan pakt Mozes zijn staf in zijn hand. Hij strekt zijn hand uit over de Schelfzee. Plotseling begint het water zich te scheiden, zodat jij en alle andere kinderen van Israël uiteindelijk op het droge naar de overkant kunnen (zie Exodus 14:16–22). De Heer heeft voor een uitweg gezorgd.

Het scheiden van het water van de Schelfzee is een van de spectaculairste wonderen in de Bijbel. Mozes was in staat om dat wonder te verrichten omdat hij zijn vertrouwen in de Heer stelde. Stel je eens voor wat jij zou kunnen bereiken als je dat ook deed!

De macht van vertrouwen

Er wordt van ons niet verwacht dat wij hetzelfde doorstaan als Mozes, maar we hebben allemaal onze eigen problemen. De oplossing voor onze problemen is dezelfde als bij Mozes: vertrouw op de Heer.

Mozes wist dat de Heer de enige was die de kinderen van Israël kon redden. Hij wist dat omdat hij eerder in zijn leven had geleerd om op de Heer te vertrouwen (zie Exodus 1:12; 3:2–10; 7–11).

Denk na over je eigen ervaringen of die van mensen die je kent, waardoor je weet dat je op de Heer kunt vertrouwen. Die ervaringen kunnen je helpen om nu geloof in Hem te oefenen. Hieronder staan een paar dingen die je in het dagelijks leven kunt doen om je vertrouwen in de Heer te stellen.

Vertrouw erop dat alles goed zal komen

Het kan moeilijk zijn om je vertrouwen in de Heer te stellen, vooral als je door de bomen het bos niet kunt zien. Voor dergelijke momenten krijgen we de raad: ‘Zoek ijverig, bid altijd en wees gelovig, en alle dingen zullen voor uw welzijn samenwerken’ (Leer en Verbonden 90:24). Ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd dat dit waar is omdat onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, ‘weten hoe alle dingen kunnen samenwerken, en Zij weten wat goed voor ons is’. 1

Vertrouw op openbaring

Hoe wist Mozes wat hij moest doen toen hij met de Israëlieten geen kant meer op kon? In de Schriften staat dat het door de ‘geest van openbaring’ was (Leer en Verbonden 8:3). Net als Mozes kunnen we vertrouwen op de ingevingen en inspiratie die de Heer ons door de Heilige Geest geeft.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘We kunnen […] leiding ontvangen, gewaarschuwd worden voor gevaren en afleiding, en het vermogen krijgen om dingen te doen die we alleen gewoon niet zouden kunnen.’ 2

Zet de eerste stap

Mozes en de kinderen van Israël toonden hun vertrouwen in de Heer door hun eerste stappen te zetten op het droge waar de zee was geweest.

We tonen ons vertrouwen in de Heer als we de moed hebben om te doen wat de Heer van ons vraagt. Soms wil dat zeggen dat ‘je moet leren naar de rand van het licht te lopen, en daarna een paar stappen het duister te zetten; dan zul je merken dat het licht verschijnt en voor je uit gaat schijnen’. 3

Denk aan de machtige hand van de Heer

Na hun ervaring met de Schelfzee zag het volk van Israël ‘de machtige hand [van] de Heere en geloofde in de Heere en in Mozes, Zijn dienaar’ (Exodus 14:31). Helaas waren ze dat na een tijdje vergeten. Het is niet genoeg om de hand van de Heer in ons leven te zien; we moeten ook onthouden wat Hij voor ons heeft gedaan. Doen we dat, dan hebben we het geloof om weer ons vertrouwen in Hem te stellen.

Noten

  1. Gerrit W. Gong, ‘Be Not Afraid – Believe Our Lord Jesus Christ’, New Era, juli 2019, 4.

  2. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, algemene aprilconferentie 2018 (Liahona, mei 2018, 94).

  3. Harold B. Lee, aangehaald door Boyd K. Packer in ‘The Edge of the Light’, BYU Today, maart 1991, 23.

Afdrukken