2022
7 manieren waarop de Heer je kan bevrijden
April 2022


‘7 manieren waarop de Heer je kan bevrijden’, Voor de kracht van de jeugd, april 2022.

Kom dan en volg Mij

Exodus 7–20

7 manieren waarop de Heer je kan bevrijden

Hieronder staan zeven manieren waarop de Heer ons met onze dagelijkse beslommeringen kan helpen.

Afbeelding
jongevrouw

Wat doe je als je met een probleem geconfronteerd wordt waar geen oplossing voor lijkt te bestaan?

De Israëlieten vanouds hadden in Egypte met enorme ontbering te maken. Ze waren slaven. Ze moesten hard werken. Ze hadden geen hoop op een beter leven. Wat deden ze dus? Ze smeekten God om hulp (zie Exodus 2:23).

En de Heer antwoordde. Hij liet zijn verbondsvolk niet in de steek, en stuurde Mozes om hen te helpen bevrijden. Door middel van Mozes gaf de Heer tekens, bracht Hij wonderen teweeg, en stuurde Hij plagen. De farao bleef lange tijd koppig. Maar na een reeks verschrikkelijke plagen liet hij de Israëlieten eindelijk gaan (zie Exodus 2–12).

Maar zelfs nadat ze waren bevrijd, waren de problemen van de Israëlieten nog niet voorbij. Ze ondervonden de ene beproeving na de andere, het ene probleem na het andere.

Door alles heen probeerde de Heer hun keer op keer een eenvoudige les te leren: Als je op Mij vertrouwt, zal Ik je redden.

Verschillende soorten bevrijding

De Heer heeft de macht om ons van onze beproevingen en problemen te bevrijden. Maar Hij kan dat op veel verschillende manieren doen, en soms gebeurt er niet wat we hadden verwacht. In de Schriften staan enkele soorten bevrijding beschreven.

Hieronder staan zeven manieren waarop de Heer Mozes en zijn volk bevrijdde, en waarop Hij ook jou kan bevrijden.

1
Je hart verzachten

Het was voor de Israëlieten misschien niet makkelijk om te geloven dat Mozes door de Heer was gezonden. Maar als ze geloof oefenden, kon de Heer hun hart voor de boodschap van Mozes verzachten. (Dat lijkt op dat wat Hij voor Nephi deed zodat die de woorden van zijn vader zou geloven [zie 1 Nephi 2:16].)

Het kan soms moeilijk zijn om iets te geloven, begrijpen of aanvaarden wat de dienstknechten van de Heer hebben gezegd. Maar als je nederig en oprecht bent, kan de Heer je van verwarring, verbittering en frustratie bevrijden door je hart te verzachten.

2
Het hart van anderen verzachten

Na de geboorte van Mozes verklaarde de farao dat alle pasgeboren Israëlitische jongetjes gedood moesten worden. Maar Mozes bleef gespaard omdat zijn moeder hem in een mandje op een rivier liet wegdrijven. De dochter van de farao vond Mozes en had medelijden met hem, en dus besloot ze hem als haar eigen kind groot te brengen. Haar hart werd verzacht. (Zie Exodus 2:1–10.)

Soms stellen de mensen die je iets zouden kunnen aandoen hun hart net genoeg open om de stem van de Heer te horen, waardoor ze tot barmhartigheid worden bewogen. De Heer kan jou van moeilijkheden bevrijden door het hart van andere mensen te verzachten.

3
Je kracht geven

Toen Mozes de eerste keer aan de farao vroeg om de Israëlieten te laten gaan, reageerde de farao door het volk nog zwaardere lasten op te leggen. Veel Israëlieten klaagden, maar ze waren wel in staat om die lasten te dragen.

De Heer wil dat je je lasten op Hem werpt. Als je op Hem vertrouwt, kan Hij zelfs je lasten verlichten (zie Mosiah 24:13–15). Hij kan je van lichamelijk, psychisch of emotioneel lijden verlossen door je te sterken zodat je je lasten kunt dragen.

4
Je een uitweg geven

Na een reeks plagen liet de farao de Israëlieten eindelijk gaan. Maar toen ze nog niet lang vertrokken waren, bedacht de farao zich. Hij stuurde zijn leger achter hen aan. Bij de Schelfzee haalden de strijdwagens van de farao hen in, en de Heer zei dat Mozes het water moest scheiden. De Israëlieten staken de zee op droge grond over. (Zie Exodus 14.)

In moeilijke situaties kan de Heer je een uitweg geven. Dat geldt vooral voor verleiding. Hij zal je helpen als je tot Hem bidt. (Zie 1 Korinthe 10:13; Leer en Verbonden 95:1; Alma 13:28.)

5
Je inspireren om een oplossing te vinden

Terwijl de Israëlieten door de woestijn dwaalden, deden ze vaak een beroep op Mozes om hun problemen op te lossen. Maar soms wilde Mozes dat ze leerden om zelf inspiratie van de Heer te ontvangen (zie Numeri 11:29). Nephi geeft daarin het goede voorbeeld. Toen de Heer hem geen gedetailleerde instructies gaf om een probleem op te lossen, nam Nephi zelf het initiatief. Hij deed wat hij kon, zocht leiding van de Heer en vond daardoor geïnspireerde oplossingen (zie 1 Nephi 16:18–32).

De Heer kan je van je problemen verlossen door je met oplossingen te inspireren.

6
Anderen inspireren om je te helpen

Toen de Israëlieten uit Egypte waren weggegaan, had Mozes een gesprek met zijn schoonvader, Jethro. Jethro had gezien dat de mensen Mozes met al hun vragen en meningsverschillen lastigvielen. Hij zei dat Mozes uitgeput zou raken. Hij gaf Mozes de raad om een aantal taken aan andere mannen te delegeren. Mozes volgde zijn raad op en werd daarvoor gezegend. (Zie Exodus 18:13–24.)

De Heer inspireert familieleden, leerkrachten, leiders, profeten en apostelen of vriend(inn)en vaak om je met moeilijkheden te helpen. De Heer kan je van je problemen verlossen door anderen te inspireren om je te helpen. (En jij kunt inspiratie krijgen om andere mensen te helpen.)

7
Met wonderen in je behoeften voorzien

In de woestijn hadden de Israëlieten veel behoeften, waaronder voedsel en water. De Heer zorgde op wonderbaarlijke manieren voor hen. Hij gaf ze bijvoorbeeld manna te eten, dat elke ochtend verscheen (zie Exodus 16). Als ze water nodig hadden, gaf de Heer Mozes de macht om op wonderbaarlijke wijze voor water te zorgen. Hij liet zelfs water uit een rots komen! (Zie Exodus 15:23–26; 17:1–7.)

Als je op Hem vertrouwt, kan de Heer wonderen verrichten en je bezorgen wat je nodig hebt. Hij kan je door zijn wonderbaarlijke macht van onzekerheid, zorgen en angst verlossen.

Onze Bevrijder

De Heer heeft de macht om ons van dag tot dag van problemen en problemen te verlossen. Als we dagelijks zijn bevrijding ervaren, vergroten we ons geloof in zijn ultieme macht om ons van onze grootste moeilijkheden te verlossen: zonde en dood.

Als we de Heer en zijn bevrijding indachtig zijn, denkt Hij aan ons. Hij biedt ons verbonden die ons met Hem verbinden, en ons zegenen met nog meer hulp en kracht door zijn Geest. Hij is werkelijk onze Bevrijder.

Afdrukken