2022
Kvinder af tro
Juni 2022


»Kvinder af tro«, Til styrke for de unge, juni 2022.

Kom og følg mig

Dommerbogen 4-5; Ruth 1-4

Kvinder af tro

Selvom de levede for længe siden, var kvinder fra Bibelen eksempler på tro, tjeneste og venskab, som også kan findes blandt unge kvinder i dag.

Debora
fra Bibelen

Billede
Debora

Da kana’anæerne undertrykte Israel, havde mange af israelitterne valgt ugudelige veje. Men Debora var en trofast kvinde. Hun var dommer og blev kaldt profetinde (se Dom 4-5), hvilket betyder, at hun havde et vidnesbyrd om Herren og åbenbaringens ånd (se Åb 19:10). Hun havde en stor indflydelse på israelitterne. Hun modtog inspiration fra Herren til at hjælpe med at udfri Israel fra kana’anæerne.

Deboras eksempel viser os de velsignelser, der kommer af at stole på Jesus Kristus.

Francisca
er fra Ghana og Idaho i USA

Billede
ung kvinde

Ligesom Debora sætter Francisca sin lid til Herren.

Francisca kommer fra Ghana. Hun blev medlem af Kirken, efter hun og hendes tvillingebror blev adopteret af en familie i Idaho. Hun elsker at tage til ungdomsaktiviteter, men nogle gange tager Francisca sig selv i at spørge Gud, om hun virkelig hører til.

»Jeg kæmper med at finde min plads i denne verden,« siger Francisca. »Men når jeg har mest brug for hjælp, er Jesus Kristus der for at hjælpe mig med at finde vej. Jesus Kristus har hjulpet mig igennem mine kampe og har hjulpet mig til at finde fred og trøst i mit liv. Jeg ved, at denne kirke er sand, og jeg elsker min Frelser, der døde for os.« 

Både Debora og Francisca er eksempler på standhaftighed i troen på Jesus Kristus.

Ruth
fra Bibelen

Billede
Ruth

Da Ruths mand døde, tilskyndede hendes svigermor, No’omi, hende til at vende tilbage til sin familie i sit fædreland, så de kunne tage sig af hende. Men Ruth ønskede at blive og tage sig af No’omi. Ruth var loyal og forpligtede sig til at tjene sin svigermor. Ruth tjente No’omi på mange måder, deriblandt at sørge for mad til hende (se Ruth 2:17-18).

Læs mere om Ruth og No’omi i dette nummer.

Daynalee
er fra Massachusetts i USA

Billede
ung kvinde

Ligesom Ruth har Daynalee lært vigtigheden af tjeneste.

Daynalee begyndte at arbejde som frivillig i et suppekøkken for tre år siden. Selvom det betyder, at hun giver afkald på noget af sin tid hver lørdag, ser hun det som en mulighed for at lære nye ting og hjælpe folk i nød.

Frivilligt arbejde i suppekøkkenet har hjulpet hende til at lære at være mere ansvarlig og kommunikere med forskellige mennesker, siger Daynalee. »Jeg føler mig meget rolig og glad over at vide, at jeg tjener andre,« siger hun. »Jeg ved, at vor himmelske Fader er glad, når jeg tjener, og det gør mig glad.«

Ruth og Daynalee benyttede begge muligheden for at tjene andre. Gud er glad, når vi vælger at tjene hans børn.

No’omi
fra Bibelen

Billede
No’omi

No’omi var Ruths svigermor. Ruth tjente ikke alene No’omi, men No’omi hjalp også Ruth. No’omi præsenterede Ruth for nye mennesker og hjalp med at tage sig af Ruths baby (se Ruth 4:16). De støttede hinanden og værdsatte deres venskab.

Eunice
fra Filippinerne

Billede
ung kvinde

Ligesom No’omi lærte Eunice vigtigheden af gode venner.

Inden Eunice tilsluttede sig Kirken, var hun meget genert. Da hun fik en kaldelse til at tjene som Unge Kvinders klassepræsident i sin menighed, tøvede hun med at acceptere kaldet. Men hun stolede på Herren og tog imod kaldelsen.

Selvom Eunice var genert, ventede hun ikke på, at andre kom til hende. Hun tog det første skridt for at blive venner med andre unge. Eunice siger: »Det er en af velsignelserne ved Jesu Kristi gengivne evangelium – at have evige venner, som vil holde ud sammen med jer på pagtens sti og hjælpe jer til at efterleve evangeliet.«

Gud sender venner for at hjælpe os i svære tider. Ligesom No’omi og Eunike kan I række ud til andre og tjene dem.

Udskriv