2022
Vil I besvare Herrens kald?
Juni 2022


»Vil I besvare Herrens kald?«, Til styrke for de unge, juni 2022.

Kom og følg mig

1 Samuel 3:1-11

Vil I besvare Herrens kald?

Herren vil kalde jer til at gøre store ting nu og i fremtiden.

Billede
en ung mand

For tusinder af år siden blev en dreng ved navn Samuel oplært i sine pligter i templet af en præst, der hed Eli. En aften, hvor Samuel var ved at falde i søvn, hørte han en kalde på ham. Til at begynde med troede Samuel, at Eli havde kaldt på ham, så han løb hen til Eli og sagde: »Du kaldte på mig, her er jeg« (1 Sam 3:5). Eli havde ikke kaldt, og han sendte Samuel tilbage i seng.

Samuel hørte kaldet igen og gik yderligere to gange hen til Eli med samme resultat.

Da Samuel hørte kaldet og gik hen til Eli for tredje gang, forstod Eli, at Herren havde kaldt på Samuel. Eli bad Samuel gå tilbage i seng. Hvis Herren kaldte igen, bad Eli ham om at sige: »Tal, din tjener hører!« (1 Sam 3:9).

Herren kaldte igen, og Samuel adlød Elis råd. Herren åbenbarede derefter sin vilje for Samuel (se 1 Sam 3:11-14). Selvom Samuel var ung, kendte Herren ham og havde en opgave, han skulle udføre.

Ligesom Samuel har I mulighed for at lære, forstå og kende Herren og hans ord, så hans vilje kan blive åbenbaret for jer. Herren vil kalde jer til at gøre store ting nu og i fremtiden.

Vil I svare?

Billede
Samuel og Eli

Illustration: Robert Barrett

Vær villige til at handle

Inden den oplevelse var det sådan, at »Samuel kendte nemlig endnu ikke Herren, og Herrens ord var endnu ikke blevet åbenbaret for ham« (1 Sam 3:7; fremhævelse tilføjet).

Jeg elsker ordet endnu i dette vers. Samuel kendte måske ikke Herren, men da han først havde besvaret Herrens kald, »voksede [han] op, og Herren var med ham og lod ikke et eneste af sine ord falde til jorden« (1 Sam 3:19).

Jeg kan godt lide at forbinde Samuels historie med Lære og Pagter 107:99, hvor der står: »Lad nu derfor hver mand lære sin pligt og at handle med al flid i det embede, hvortil han er blevet udpeget« (fremhævelse tilføjet). Vi lærer og udvikler os ved at handle, ikke ved at stå på sidelinjen. Lad os lære, hvad Herren ønsker, at vi gør, og derpå handle!

Det er vigtigt at bede for at vide, hvad man skal gøre. I bør altid bede, men I bør også være villige til at stå på egne ben og gøre noget. Helligånden kan lettere hjælpe jer, når I er på farten.

Små ting forbereder jer

Da jeg var diakon, omdelte jeg nadveren og indsamlede fasteofre. Og jeg satte stole op til møderne og samlede dem sammen igen. Disse pligter virkede små for mig. Når jeg ser tilbage nu, kan jeg se, at de var begyndelsen på min tjeneste i Kirken. Disse små ting forberedte mig på den dag, hvor Herren ville kalde mig til at gøre mere.

Billede
ung kvinde

Nogle gange tænker vi, at åndelige oplevelser eller tilskyndelser må være forunderlige eller ske på en enorm, bemærkelsesværdig måde, som at have en drøm eller høre en stemme. Men det meste af tiden, i det mindste for mig, har oplevelser med Ånden været små tanker og ideer til at gøre noget eller række ud til nogen. Der vil komme flere oplevelser med Ånden, når I handler på disse tilskyndelser. Så hvis I får et lille skub til at gøre noget godt og positivt, så gør det! Herren vil ikke give jer store ting at gøre, før I kan lytte til og handle på de små ting.

Herren stoler på jer

Mens jeg tjente som biskop, så jeg en ung mand i min menighed udvikle sig som diakon, lærer og præst. Han forberedte sig derefter på at tage på mission. Han var genert og stille, og han kom fra en familie, der ikke var særligt aktiv i evangeliet.

Den søndag, hvor han skulle tale, inden han tog på mission, spurgte jeg, om hans tale var forberedt.

»Ja,« svarede han. Han åbnede et omslag og viste mig sin tale.

»Det er fantastisk,« sagde jeg. »Men jeg vil gerne lave et eksperiment. Vil du tale fra dit hjerte i stedet?«

»Hvad vil du have mig til at gøre?« sagde han.

»Jeg stoler på dig,« sagde jeg. »Du skal bare tale fra dit hjerte. Jeg ved, at du vil udføre store ting ved dette møde. Jeg er lige ved siden af dig, hvis du har brug for mig.«

Han holdt sin tale. Jeg vil aldrig glemme, hvor nervøs han var, da de andre talere talte før ham. Men da det blev tid til, at han skulle tale, rejste han sig og leverede et stærkt budskab. Hele forsamlingen blev tryllebundet af denne generte dreng, der var blevet talsmand for Herren.

Det virkelige mirakel kom efter mødet. Tre af hans venner, der tidligere havde fortalt mig, at de ikke ville på mission, kom op til mig med tårevædede øjne. Hver af dem sagde: »Jeg vil gerne på mission.« Denne unge mands vidnesbyrd overbeviste dem om, at de skulle tjene. De tjente alle tre som missionærer med stor succes. Denne unge mand er nu far og er stadig engageret i Jesu Kristi evangelium. Han har også hjulpet mange i sin familie med at vende tilbage til Kirken.

Denne oplevelse minder mig om, at Herren stoler på Kirkens unge. Herren har givet jer flere måder end nogensinde før til at bevise, at han stoler på jer. Jeg var ikke engang i nærheden af at være klar til de muligheder, I har, da jeg var på jeres alder! Men jeg ved, at I er klar til at hjælpe med at opbygge Kirken, hvor end I bor.

Billede
Jesus Kristus

Illustration: Ben Sowards

I kommer aldrig til at være alene.

Når I besvarer Herrens kald gennem livet, har I løftet om, at I aldrig kommer til at være alene. Herren vil vejlede jer. I har på samme måde som mig måske brug for at blive lidt ældre for at se, hvordan Herren har vejledt jer. Herren vejleder jer for eksempel gennem profeten og apostlene. Herrens røst er ikke fremmed for dem. Han vejleder jer også, når I læser i skrifterne.

I er blevet velsignet med gaver, talenter og evner til at gøre store ting. Det bør give jer selvtillid til at besvare Herrens kald og blive til det, som han ved, I kan blive.

Udskriv