Til styrke for de unge
Hvilken by bor I i?
Juni 2024


»Hvilken by bor I i?«, Til styrke for de unge, juni 2024.

Kom og følg mig

Alma 5; 7

Hvilken by bor I i?

Alma viser os, at uanset hvor vi befinder os åndeligt, så giver Herren os de budskaber, vi har brug for.

Billede
byprospekt

Illustrationer: Albert Espi

I mere end otte år havde profeten Alma to jobs: Højpræst og overdommer. Men da han så, at mange af kirkens medlemmer var blevet ugudelige, opgav han sin stilling som overdommer, så han kunne bruge mere tid på at prædike for folket.

Den første by, han prædikede i, var Zarahemla (se Alma 5). Den anden var Gideon (se Alma 7).

Hans budskaber i disse to byer havde nogle ligheder, men de havde også store forskelle.

Folket i Zarahemla havde brug for at forstå, præcis hvor langt de var faldet åndeligt set, og hvor meget de havde brug for at omvende sig. Men Gideons folk var åndeligt forberedte på et andet slags budskab.

Vi kan lære af de forskellige budskaber, som Alma viderebragte til folk i disse to byer. Her er et par temaer, disse budskaber havde til fælles, og de forskellige måder, han videreformidlede dem på.

Husk

Zarahemla: Alma opfordrede folket til at se tilbage og huske »jeres fædres fangenskab [og Guds] barmhjertighed og langmodighed med dem« (Alma 5:6). Nærmere bestemt talte han om kong Noas ugudelige indflydelse på dem, hvordan den havde ført til trældom, og hvordan Herren på mirakuløs vis havde befriet dem, efter de omvendte sig. Derudover bad han dem om at tænke på deres egne tidligere åndelige oplevelser og overveje, om de kunne føle det samme nu (se Alma 5:26). Med dette i deres erindring bad han dem om at se fremad og forestille sig det øjeblik, hvor de ville stå foran Herren for at blive dømt (se Alma 5:15-24).

Gideon: Alma opfordrede folket til at se fremad og huske løftet om evigt liv til dem, der omvender sig, bliver døbt, indgår en pagt med Gud og holder Guds bud (se Alma 7:16).

Omvend jer

Zarahemla: Folket fik nogle svære sandheder at vide af Alma om nødvendigheden af at omvende sig. For eksempel: »Ja, ve også over alle jer, der begår misgerninger; omvend jer, omvend jer, for Gud Herren har talt det!« (Alma 5:32). Han gav dem en lang prædiken om deres specifikke synder og konsekvenserne af dem.

Gideon: De befandt sig ikke i den samme syndige tilstand som folket i Zarahemla. Alma lærte dem at omvende sig, som en måde at vise tro på Frelseren på, modtage hans styrke, forberede sig på hans komme og forberede sig på at indgå pagter (se Alma 7:9-16).

Vend jer mod Frelseren

Zarahemla: Alma fortalte om Jesus Kristus som »den gode hyrde [der] kalder jer … i sit eget navn« (Alma 5:38). Han fortalte også om Jesu Kristi komme »for at borttage verdens synder, ja, de synder, der er begået af enhver, som standhaftigt tror på hans navn« (Alma 5:48).

Gideon: Alma fokuserede på »ét, der er af større vigtighed« end alt andet: Frelseren Jesus Kristus og hans mission, der går på at forløse menneskeheden (Alma 7:7).

Alma fortalte om de mange ting, Frelseren ville lide for vores skyld: »Smerter, trængsler og fristelser«, »sygdomme«, »død« og »skrøbeligheder« (Alma 7:11-12). Og Alma fortalte, hvorfor Frelseren ville lide disse ting: »Så hans indre kan fyldes med barmhjertighed, hvad angår kødet, så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå [hjælpe eller give lindring til] sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder«, og »så han kan påtage sig sit folks synder, så han kan slette deres overtrædelser« (Alma 7:12-13).

Dette er en værdifuld lære. Frelseren led så mange ting, så han kunne opnå fuldkommen medfølelse med os og vide, hvordan han kan hjælpe os.

Billede
byprospekt

Vi kan glæde os

Vi kan relatere Almas forkyndelser i Zarahemla og Gideon til os selv. For eksempel:

  • Vi har måske behov for at høre forskellige budskaber under forskellige omstændigheder i vores liv.

  • Uanset hvor vi befinder os åndeligt set i dag, kan vi altid komme tættere på Frelseren, omvende os og finde glæde.

  • Hvis vi er åndeligt forberedte, kan vi modtage mere af Guds ord, herunder værdifulde sandheder, der hjælper os med at komme tættere på Frelseren.

I sidste ende fandt Alma glæde i begge grupper af mennesker. I Zarahemla »efter at have vadet gennem megen trængsel og sorg« (Alma 7:5) fandt han glæde, fordi de omvendte sig. I Gideon fandt han glæde, fordi han vidste, at de allerede havde troen på de ord, han forkyndte for dem om Frelseren (se Alma 7:17), og fordi de viste hans ord »overordentligt stor flid og agtpågivenhed« (Alma 7:26).

Næste gang Herrens tjenere taler til jer, så kan I måske overveje, hvilket slags budskab I har brug for og er parate til at modtage.

Note

  1. I øvrigt, da englen først viste sig for Alma og Mosijas sønner for at få dem til at omvende sig, så er det præcis, hvad han bad dem om at huske (se Mosi 27:16).

Udskriv