Til styrke for de unge
Når ondt rammer gode
Juni 2024


»Når ondt rammer gode«, Til styrke for de unge, juni 2024.

Kom og følg mig

Alma 8-14

Når ondt rammer gode

Er der noget, der er svært i jeres liv på det seneste? Hvis det er tilfældet, så er I i godt selskab.

Billede
ung mand går i regnen

Illustration: Camila Grey

To fanger i Mormons Bog blev behandlet så forfærdeligt, at man måske kunne forestille sig, at de – baseret på denne behandling – var de værst tænkelige forbrydere.

Disse fanger blev bundet. De blev slået dagligt af deres fangevogtere. Og som om det ikke var nok, så blev de endda klædt af til skindet og nægtet mad og vand. Hvad var deres forbrydelse?

Alma og Amulek havde simpelthen forsøgt at forkynde evangeliet (hvilket I vil lære om i denne måned i Kom og følg mig; hvor vi studerer Alma 8-14).

Stol på Gud

Skrifterne er fulde af eksempler på, at ondt rammer gode mennesker. Sådan er det selvfølgelig også i vore dage. Der er sikkert mennesker, I kender og holder af, som denne beskrivelse ville passe på.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum udtrykte det en gang på denne måde:

»For hver en mand, der straks bliver helbredt ved dammen Betesda, vil nogle andre skulle bruge 40 år i ørkenen i venten på at komme ind i det forjættede land. For hver en Nefi og Lehi, der bliver guddommeligt omgivet af ild på grund af deres tro, har vi en Abinadi, der bliver brændt på bålet for sin …

Pointen? Pointen er, at tro betyder, at man stoler på Gud i gode såvel som dårlige tider, selvom det indebærer en vis lidelse, indtil vi ser hans arm åbenbaret for os.«

Nogle gange skal vi bare holde ud lidt længere.

Find ligevægt

I denne specifikke beretning fra skrifterne endte det på mirakuløs vis godt for Alma og Amulek. De fik styrken til at bryde deres bånd og flygte med livet i behold, mens fængslet styrtede sammen og tilintetgjorde deres fangevogtere (se Alma 14:26-29).

Alligevel læste vi, kun et par kapitler før, om den retfærdige leder Gideon, som blev angrebet og dræbt for at forsvare troen (se Alma 1:7-9). Hvorfor så forskellige udfald? Tja, sandheden er, at det er noget, vi simpelthen ikke ved.

»Noget uretfærdighed kan ikke forklares, uforklarlig uretfærdighed er oprørende,« har ældste Dale G. Renlund fra De Tolvs Kvorum lært os. Alligevel er der altid håb. Ældste Renlund tilføjede: »Jesus Kristus overvandt verden og ›absorberede‹ al uretfærdighed. På grund af ham kan vi have fred på denne jord og være ved godt mod. Hvis vi lader ham, så vil Jesus Kristus vende uretfærdigheden til vores gavn.«

Uanset hvilken situation vi befinder os i, er Jesus Kristus styrken – og kilden til fred – for os alle.

Udskriv