Voor de kracht van de jeugd
Wandel in het licht van de Heiland
September 2024


Wandel in het licht van de Heiland

Als je tot Jezus Christus komt en je bekeert, zal zijn genezende en versterkende macht je uit de duisternis wegleiden.

Afbeelding
papieren vliegtuigje

Als piloot moest ik eens een lange vlucht maken. Ik steeg om 11.00 uur in Duitsland op en kwam om 13.00 uur in Californië (VS) aan. Als je de vertrek- en aankomsttijd naast elkaar legt, lijkt de vlucht over de Atlantische oceaan en het Noord-Amerikaanse continent maar twee uur te duren.

Een Boeing 747 is snel, maar niet zo snel! Zo’n vlucht van 9000 kilometer duurt, afhankelijk van de wind, ongeveer elf uur.

Omdat we richting het westen vlogen, ging de zon niet onder tijdens onze vlucht. Op de reis van Duitsland naar Californië hadden we de hele tijd stralend daglicht. Maar de terugreis naar Duitsland was een heel ander verhaal. Toen we naar het oosten vlogen, ging de zon sneller onder dan normaal. Voordat we het wisten, was het nacht.

Zelfs ’s nachts in het donker wist ik zeker dat ik op de zon kon blijven vertrouwen. Ik wist dat de zon uiteindelijk weer zou opkomen, en dat het heldere licht weer warmte en leven voor het einde van onze reis zou schenken.

Soms voelt alles om ons heen onzeker, onvoorspelbaar en donker. Wat ben ik dankbaar voor Jezus Christus! Hij is het licht en het leven van de wereld. Dankzij Hem kunnen we hoopvol naar de toekomst uitkijken, en hebben we toegang tot zijn goddelijk licht en de belofte van de uiteindelijke overwinning op zonde en de dood.

De liefde en macht van de Heiland

Jezus Christus heeft uit liefde voor ons zijn leven voor al Gods kinderen gegeven en de deur naar onsterfelijkheid en eeuwig leven geopend.

Wat Satan je ook wil wijsmaken, je valt niet buiten het vermogen van de Heiland om je te redden. ‘Voor eeuwig in de armen van zijn liefde gesloten’ zijn (2 Nephi 1:15) ligt nooit buiten jouw bereik.

Deze allergrootste gave komt voort uit de instaatstellende, verlossende macht van de verzoening van Jezus Christus. Omdat de Heiland in Gethsémané en op Golgotha heeft geleden, weet Hij hoe Hij je door al je moeilijkheden heen kan helpen (zie Alma 7:11–12).

Jezus Christus is jouw kracht!

Afbeelding
Jezus Christus omarmt een man

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Door voor de hele mensheid verzoening te doen, gaf de Heiland zijn volgelingen toegang tot zijn genezende, sterkende en verlossende kracht.’

Net als de zon staat die kracht ons altijd ter beschikking. Dat verandert nooit. Als we in de voetsporen van de Heiland treden, is het als het ware alsof we vanuit de schaduw in het zonlicht stappen, waar we met Gods licht, warmte en liefde gezegend kunnen worden.

Een stralend nieuw begin

In het Boek van Mormon staat dat de Nephieten na de kruisiging van de Heiland drie dagen in diepe duisternis leefden. De duisternis om hen heen stond symbool voor de geestelijke duisternis die we door onze zonden ervaren. Toen hoorden ze de stem van Christus, die hen uitnodigde om uit de duisternis in zijn licht te stappen:

‘Wilt u nu niet tot Mij terugkeren, en u van uw zonden bekeren en tot inkeer komen, opdat Ik u kan genezen?’ (3 Nephi 9:13.)

Breng ‘Mij als offer een gebroken hart en een verslagen geest’ (3 Nephi 9:20).

‘[Bekeer u] en [keer tot Mij terug] met een volmaakt voornemen des harten’ (3 Nephi 10:6).

De Heiland doet diezelfde uitnodiging aan jou wanneer jij in de duisternis verdwaald bent. Net zoals elke zonsopkomst aangeeft dat er een nieuwe dag is begonnen, krijg je iedere keer dat je je bekeert een nieuwe kans, een stralend nieuw begin.

Als je je oprecht bekeert, zal Jezus Christus ‘ervoor zorgen dat je schuldgevoel plaatsmaakt voor gemoedsrust en vreugde. Hij zal niet meer aan je zonden denken. Met zijn kracht zal je verlangen groeien om zijn geboden te onderhouden.’

Zodra je de eerste stap van bekering zet, begint de Heiland ‘je hart en leven [te] veranderen. Je zult stapje voor stapje groeien en meer zoals Hij worden’, en Hij ‘zal je meer toegang tot zijn macht geven’.

Blijvende genezing vinden

De Heiland is de Meestergeneesheer. Zijn bediening in het Boek van Mormon toont op prachtige wijze zijn genezingskracht:

‘Hebt u ook mensen onder u die ziek zijn?’ vroeg Hij. ‘Hebt u ook mensen onder u […] die op enigerlei wijze lijdende zijn? Breng hen hierheen en Ik zal hen genezen, want Ik heb medelijden met u. […]

‘En het geschiedde, toen Hij aldus had gesproken, dat de gehele menigte als één man toetrad; […] en Hij genas hen, ja, ieder van hen, zodra zij bij Hem werden gebracht’ (3 Nephi 17:7, 9).

Telkens als de Heiland iemand genas, zowel voor als na zijn opstanding, getuigde Hij van zijn ultieme macht om onze ziel te genezen. Met elke wonderbaarlijke genezing wees Hij op zijn belofte dat we bij de opstanding voor eeuwig lichamelijk en emotioneel genezen zullen zijn.

Soms worden je gebeden om genezing misschien niet verhoord zoals je had gehoopt, maar ze worden nooit genegeerd. Genezing komt uiteindelijk op de wijze en tijd van onze hemelse Vader, net zoals het duister van de nacht altijd plaatsmaakt voor een glorieuze zonsopgang.

Lieve vrienden, ik getuig dat Jezus Christus de Geneesheer is, zowel in dit leven als in de eeuwigheid. Zijn barmhartigheid is voldoende om je wonden te genezen, je van zonde te reinigen, je in beproevingen te sterken en je met hoop, wijsheid en vrede te zegenen. Zijn macht is er altijd en verandert nooit – zelfs als zijn liefde, licht en warmte een tijdje ver weg voelen.

Afbeelding
jongeman kijkt naar zonsondergang

Ik hoop dat je nooit het gevoel van ontzag en enorme dankbaarheid zult verliezen voor alles wat Jezus Christus voor je heeft gedaan. Weet dat Hij je volmaakt liefheeft. Denk aan je eeuwige beloften. ‘En God geve u […] dat uw lasten licht zullen zijn door de vreugde in zijn Zoon’, Jezus Christus (Alma 33:23).

Afdrukken