Voor de kracht van de jeugd
Pluk jouw dagen
September 2024


Kom dan en volg Mij

Helaman 7

Pluk jouw dagen

Zou je willen dat je vroeger had geleefd? Doe dat maar niet.

Afbeelding
hand met een stralende bal

Illustratie, Alyssa Petersen

Heb je weleens gedacht dat je leven makkelijker of beter zou zijn als je in een andere tijd geboren was? Je bent niet alleen. Zelfs een profeet heeft zich weleens zo gevoeld.

De profeet Nephi (uit het boek Helaman) zag dat zijn volk koppig en goddeloos was, en riep uit: ‘O, had ik mijn dagen maar kunnen doorbrengen in de dagen dat mijn vader Nephi pas uit het land Jeruzalem was gekomen, […] dan had mijn ziel vreugde gevonden’ (Helaman 7:7–8).

Hij vond het moeilijk om in zijn tijd te leven. Uiteindelijk moest hij natuurlijk de realiteit onder ogen zien: ‘Mij zijn deze dagen toegewezen’ (Helaman 7:9).

Jouw dagen

Dit zijn jouw dagen. Ze brengen misschien moeilijkheden met zich mee, maar ze bieden ook mogelijkheden. In jouw dagen kun je bijvoorbeeld:

  • Israël aan beide kanten van de sluier helpen vergaderen. Dat ‘is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt’. Er zijn veel manieren om het evangelie te delen en mensen uit te nodigen om dichter tot Jezus Christus en zijn kerk te komen. Je kunt ze op geweldige manieren helpen hun voorouders te ontdekken, en je kunt overledenen tempelverordeningen helpen ontvangen.

  • Technologie op positieve manieren gebruiken. Jij bent in het bijzonder toegerust om de wereld te laten zien hoe moderne technologie ten goede kan worden gebruikt.

  • Weerstand bieden tegen haat, minachting en verdeeldheid. Terwijl onze wereld door deze vormen van het kwaad geplaagd wordt, kun jij laten zien hoe het beter kan: met vriendelijkheid, mededogen, vrede en liefde zoals de Heiland die toonde.

  • Onveranderlijk zijn in een veranderende wereld. Als je Jezus Christus, zijn evangelie en zijn kerk trouw bent, zal de Heer je zegenen en zullen anderen jou in de stormen van het leven als hun voorbeeld nemen.

Jouw wonderen

Ondanks dat het niet altijd makkelijk was voor Nephi, leefde hij op een plek (en in een tijd) waar de Heer hem nodig had. Hij was getrouw. Daardoor maakte hij wonderen mee en werd hij door de Heer gesteund. (Zie Helaman 7–16.)

Jij kunt jouw eigen wonderen meemaken als je in jouw dagen getrouw bent.

Noot

  1. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), Evangeliebibliotheek.

Afdrukken