Voor de kracht van de jeugd
Luister jij?
September 2024


Kom dan en volg Mij

Helaman 13–16; 3 Nephi 1

Luister jij?

De leiding van de profeet kan ons beschermen, zegenen en helpen – als wij dat toelaten.

Afbeelding
jongeman in menigte kijkt naar muur waar Samuel de Lamaniet op staat

Illustratie, Alyssa Tallent

‘We staan op het punt te worden vernietigd!’

Dat is een sombere boodschap voor de ontvanger. Maar stel je voor dat je geroepen bent om die over te brengen!

Samuel de Lamaniet werd door de Heer geroepen om de Nephieten voor hun goddeloosheid te waarschuwen. Samuel stond op een muur en verkondigde dat er op een dag volkomen vernietiging zou komen, tenzij ze zich bekeerden (zie Helaman 13:10).

Samuel profeteerde ook dat er binnen vijf jaar een nacht zonder duisternis zou zijn en dat er als teken van de geboorte van de Heiland een nieuwe ster aan de hemel zou verschijnen (zie Helaman 14:2–5).

Hoe reageerden de Nephieten op de boodschap van Samuel?

Ze wilden niet luisteren. ‘Zij wierpen stenen naar’ Samuel en ‘ook schoten velen pijlen op hem af terwijl hij op de muur stond’ (Helaman 16:2). Gelukkig werpen mensen tegenwoordig geen stenen en schieten ze geen pijlen op de profeet af, maar velen verwerpen en bespotten zijn woorden wanneer hij de eeuwige waarheden van het evangelie van de Heiland verkondigt.

Hoe reageer jij als de profeet spreekt? Luister jij?

Hier volgen drie manieren waarop we gezegend kunnen worden doordat we een profeet op aarde hebben en als we naar hem luisteren.

De profeet houdt van ons en bidt voor ons

President Russell M. Nelson heeft vaak tijdens de conferentie gezegd:

‘Ik heb u lief.’ ‘Ik [heb] veel aan u gedacht en veel voor u gebeden.’

Wat is het een zegen om te weten dat de profeet van ons houdt en voor ons bidt!

Bijna vijf jaar na de profetieën van Samuel de Lamaniet zeiden sommige Nephieten dat de tijd was verstreken waarin zijn woorden in vervulling hadden moeten gaan. Ze bespotten de gelovigen en kozen zelfs een dag uit waarop ze de gelovigen zouden doden als de tekenen van de geboorte van de Heiland niet waren verschenen (zie 3 Nephi 1:6–9). In deze bange tijd bad de profeet Nephi de hele dag ‘ten behoeve van zijn volk, […] van hen die op het punt stonden te worden vernietigd wegens hun geloof’ (3 Nephi 1:11).

Tegenwoordig doen de gebeden van de profeet meer voor ons dan we beseffen. De geestelijke leiding die hij door gebed ontvangt, is de hele wereld tot zegen.

De profeet leidt ons naar de Heiland

‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed’, zei de Heer tegen Nephi. ‘De tijd is gekomen, en deze nacht wordt het teken gegeven, en morgen kom Ik in de wereld’ (3 Nephi 1:13).

De zon ging onder, maar het werd niet donker. Het teken was verschenen! (Zie 3 Nephi 1:15.) De volgende ochtend wist iedereen dat het de dag was waarop de Heiland geboren zou worden, en er verscheen een nieuwe ster (zie 3 Nephi 1:19, 21). Alles wat de Heer door Samuel over de geboorte van de Heiland had geprofeteerd, was in vervulling gegaan, net zoals de Heer had gezegd.

De komst van de Heiland bracht de gelovigen redding. Maar die redde niet alleen hen. Jezus Christus is gekomen om ons allemaal te redden van zonde en de dood, kracht te geven in moeilijke tijden, en ons door middel van zijn verzoening hoop en vreugde te brengen. Dat is de belangrijkste boodschap van elke profeet ‘die vanaf het begin van de wereld [heeft] geprofeteerd’ (Mosiah 13:33). Profeten leiden ons naar de Heiland, die ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’ is (Johannes 14:6).

De profeet verkondigt de waarheid

Ik las het Boek van Mormon voor het eerst toen ik op de middelbare school zat, en er waren een paar woorden van Samuel de Lamaniet die me opvielen. Hij zei tegen de Nephieten dat als ze hun bekering bleven uitstellen, er uiteindelijk een moment zou komen waarop ‘het voor eeuwig te laat’ was. Hij zei: ‘U hebt alle dagen van uw leven gezocht naar hetgeen u niet kon verkrijgen; en u hebt het geluk gezocht in het bedrijven van ongerechtigheid’, wat in strijd is met de aard van onze hemelse Vader (Helaman 13:38).

In onze tijd heeft president Nelson in die lijn gezegd:

‘Hoewel de wereld erop aandringt dat status, bezittingen, populariteit en lichamelijk genot geluk brengen, doen ze dat niet! Dat kunnen ze niet! […]

‘Het is veel vermoeiender om geluk te zoeken in oorden waar u het nooit zult aantreffen! [Jezus Christus], en Hij alleen, [zal] zijn macht aanwenden om u boven de invloed van deze wereld uit te tillen.’

Sommige Nephieten besloten naar de woorden van Samuel te luisteren en erin te geloven; vele anderen deden dat niet (zie Helaman 16:1–8). In veel opzichten is dat tegenwoordig niet heel anders.

Wat ga jij kiezen? Ga jij naar de profeet luisteren?

President Nelson heeft gezegd:

‘[Profeten, zieners en openbaarders] vertellen de mensen soms niet wat ze willen horen. Profeten zijn zelden populair. Maar we verkondigen wel altijd de waarheid!’

Als je naar de profeet luistert en naar zijn woorden handelt, zul je merken dat zijn profetische leiding je altijd zal beschermen, tot zegen zal zijn en zal helpen.

Afdrukken