2008
Kysymys ja vastaus
December 2008


Kysymys ja vastaus

”Mitä voin tehdä, jotta rukoukseni eivät niin kovasti toistaisi itseään vaan olisivat merkityksellisempiä?”

Pyhissä kirjoituksissa selvennetään, että ongelmana on tyhjän hokeminen (ks. Matt. 6:7). Joskus sinun pitää rukouksessasi toistaa tärkeitä asioita. Mutta jos toistat sanoja ajattelematta, et ole todella yhteydessä taivaalliseen Isään. Tyhjän hokemista välttääksesi opettele rukoilemaan ”vakain aikein” (ks. 2. Nefi 31:13; Moroni 7:9; 10:4) eli rukoilemaan vilpittömästi ja aikomuksenasi toimia uskossa.

Kolmannessa Nefissä Vapahtajan opetuslapset rukoilivat ”lakkaamatta”, mutta he eivät ”toistelleet monia sanoja, sillä heille annettiin, mitä heidän tuli rukoilla” (3. Nefi 19:24). Pyhä Henki voi ohjata rukouksiasi ja tehdä niistä merkityksellisempiä (ks. Room. 8:26). Sinun kannattaa myös varata aikaa rukoilemiseen jossakin rauhallisessa paikassa silloin kun ei ole kiire.

Lopuksi mieti monia eri asioita, joita voit rukoilla. Nautit joka päivä monista siunauksista ja tarvitset taivaallista apua monissa tilanteissa. Kiitä taivaallista Isää siunauksistasi ja rukoile sitä, mitä tarvitset. Voit rukoilla anteeksiantoa, apua koettelemuksiin, lujempaa todistusta ja varjelusta kiusauksia vastaan.

Epäitsekkäät rukoukset

Minusta tuntuu, että joskus me olemme rukoillessamme itsekkäitä – ajattelemme vain itseämme ja sitä, mitä me haluamme. Ajattele muitakin ja heidän tarpeitaan. Huomaa kaikki siunauksesi ja kiitä niistä taivaallista Isää. Rukous ei ole vain sitä, että taivaallinen Isä kuuntelee toiveitamme ja valituksiamme, vaan myös sitä, että me kuuntelemme Häntä. Kuinka me voisimme saada ilmoitusta, jos vain sanomme nopeasti, mitä haluamme, ja hyppäämme sitten sänkyyn? Kysy Häneltä, mitä Hän haluaisi sinun tekevän. Sinusta tulee parempi ihminen.

Rebecah W., 16, Idaho, USA

Anna Pyhän Hengen ohjata sinua

Pohdi rauhassa, mistä asioista olet kiitollisin ja mitä tarvitset eniten elämässäsi. Henki ohjaa sinua ja antaa sinulle vastauksia ja ehdotuksia, jotka tulevat ideoina, ajatuksina, kehotuksina. Voisit myös pitää päiväkirjaa, johon voit merkitä näitä ajatuksia ja ideoita tulevaisuuden varalle.

Vanhin Sebo, 21, Houstonin lähetyskenttä, Texas, USA

Mietiskele päivääsi

Kun minä rukoilen illalla, ajattelen sitä, mitä luen pyhistä kirjoituksista. Yritän muistaa, mitä kykenin tekemään oikein ja missä minun on toimittava paremmin. Voin pyytää taivaallista Isää auttamaan minua sen päivän vaikeuksissa. Pyydän Häntä aina auttamaan minua muistamaan Hänen neuvonsa ja antamaan minulle voimaa noudattaa niitä. Koska jokainen päivä on erilainen, vaikka elämässämme onkin tietty rutiini, erilaisia asioita tapahtuu aina. Tästä syystä kun mietimme päiväämme, meillä on aina eri asioita, joita voimme pyytää ja joista voimme olla kiitollisia.

Kétia F., 20, Palmas, Brasilia

Rukoile ääneen

Etsi jokin hetki ja paikka, jossa voit olla yksin ja rukoilla ääneen. Kun rukoilet ääneen, se tuntuu hyvin paljon henkilökohtaisemmalta ja merkityksellisemmältä. On helpompaa välttää tyhjän hokemista ja estää ajatuksiaan harhailemasta. Se on todellista keskustelua taivaallisen Isän kanssa.

Vanhin Marra, 20, Colorado Springsin lähetyskenttä, Colorado, USA

Rukoile ja sitten kuuntele

Kun tunnet tarvetta luottaa Herraan ja parantaa suhdettasi Häneen, ajattele, mitä haluat, ja polvistu rukoukseen. Kuvittele taivaallinen Isä mielessäsi ja puhu Hänelle kuin Isällesi, joka Hän on. Kerro Hänelle kaikki, miltä sinusta tuntuu. Käy vilpitöntä keskustelua puhumalla sydämesi pohjasta. Turvaudu Häneen, kiitä Häntä, pyydä Häneltä anteeksi, nauti Hänen seurastaan, ilmaise Hänelle rakkautesi ja kuuntele sitten tarkoin vastauksia.

Raúl A., 20, México, Meksiko

Rukoile yksityiskohtaisesti

Etukäteen suunnitteleminen, vaikkapa vain muutaman minuutin kestävä ajatustesi ja vilpittömimpien toiveidesi kokoaminen, varmistaa sen, että keskityt enemmän sanoihin, jotka sanot taivaalliselle Isällesi. Ajattele perhettäsi, sukulaisiasi ja muita, jotka kenties tarvitsevat rukouksiasi. On niin paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat apua, opastusta ja varjelusta.

Keskittyminen erityisiin siunauksiin ja rukoileminen yksityiskohtaisesti voi muuttaa tavanomaisen ”siunaa minua niin, että päivä sujuu hyvin” -rukouksen muotoon ”ohjaa minua päätöksissäni näyttää muille myönteistä esimerkkiä”. Ne ovat rukouksia, joita vaalit sydämessäsi, koska ne ovat enemmän Kristuksen kaltaisia – sellaisia kuin niiden pitäisi olla.

Hannah T., 14, Maryland, USA

Valokuva presidentti Monsonista Busath Photography

Tulosta