2009
Sømmelighet – et tidløst prinsipp for alle
Juli 2009


Sømmelighet – et tidløst prinsipp for alle

Måten vi kler oss på viser hvor godt vi forstår Jesu Kristi evangelium.

Bilde
Silvia H. Allred

En av utfordringene medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har i dag, er å rette seg etter prinsipper for sømmelighet i en stadig mer usømmelig verden. Så vanskelig det enn kan være, kan vi vise at vi er vår Frelser Jesu Kristi disipler ved å adlyde Kirkens normer for sømmelighet. Sømmelighet omfatter påkledning, språk, tanke og personlig adferd, men her vil jeg gjerne fokusere på påkledning.

Opprinnelig var klærnes hovedformål å dekke kroppen og beskytte den mot elementene. Dette gjelder fortsatt, men klærne har nå også mer sammensatte hensikter. I dag kan klær være et uttrykk for mange ting, som rikdom, sosial status, personlighet eller tilhørighet. Men klær viser også våre holdninger og verdinormer. For siste-dagers-hellige viser måten vi kler oss på, vår forståelse av og hengivenhet overfor Jesu Kristi evangelium.

I en verden som stadig prøver å svekke vår forståelse av hvem vi er og hva vi kan bli, kan det å overholde prinsippet sømmelighet styrke vår selvtillit. Ved å etterleve og undervise om dette prinsippet kan vi bidra til å innpode slik selvtillit i neste generasjon.

Hva er sømmelighet?

Brosjyren Til styrke for ungdom inneholder grunnleggende retningslinjer for sømmelighet. Heftet er verdifullt for både unge og voksne: «Uanstendig påkledning er korte shorts og skjørt, tettsittende klær, overdeler som ikke dekker maven, og andre avslørende antrekk … Kvinner skulle bruke klær som dekker skuldrene, og unngå klær med dyp utringning foran eller bak, eller som på en hvilken som helst annen måte virker avslørende … Menn skulle også være anstendige i sin fremtreden. Alle skulle unngå ekstrem påkledning, fremtreden og frisyre. Kle deg alltid i ordentlige og rene klær, og unngå å fremstå uflidd eller upassende når det gjelder påkledning, personlig pleie og manerer. Spør deg selv: ”Ville jeg føle meg vel med mitt utseende hvis jeg var i Herrens nærhet?”»1

Søk Åndens veiledning når du velger sømmelig klesdrakt. Når du overveier prinsippene forbundet med sømmelighet, kan du dessuten også ha nytte av å stille deg selv konkrete spørsmål som disse:

  • Avdekker jeg for mye av kroppen når jeg setter meg, bøyer meg frem, strekker meg eller går i trapper?

  • Vekker jeg oppmerksomhet ved å bruke klær som er avslørende eller provoserende?

  • Trenger jeg å justere, brette inn eller ordne på tempelkledningen for å bruke et spesielt plagg?

Hvorfor sømmelighet?

Når vi forstår bedre læren bak prinsippet sømmelighet, innser vi at sømmelighet er den dyd som styrer og kontrollerer våre handlinger.

Læren bak sømmelighet begynner med vår kunnskap om at vi er Guds barn, skapt i hans bilde (se Moses 2:27). Vårt legeme er en hellig gave fra vår himmelske Fader og har spesielle oppgaver som han har planlagt. Som takknemlige mottakere takker vi for denne gaven ved å behandle vårt legeme slik han har bedt oss gjøre (se L&p 88:33). Vi lærer å trene, kontrollere og holde legemet og dets fysiske bruk i tømme for å bli vår himmelske Fader lik.

Fra begynnelsen av har Herren bedt sine barn dekke sitt legeme. Etter at Adam og Eva hadde spist av den forbudte frukt, ble deres øyne åpnet, og de ble klar over at de var nakne. Adam og Eva prøvde å dekke seg med enkle forklær av fikenblad. Men forklærne var ikke nok, så Herren laget mer sømmelige klær av skinn til dem. (Se 1. Mosebok 3:7, 21.)

Gud hadde en høyere norm da, akkurat slik han har nå. Hans normer er ikke verdens normer. Han sier i Jesaja 55:8-9:

«For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren.

For som himmelen er høyere enn jorden, slik er mine veier høyere enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker.»

Et tidløst prinsipp

Fordi sømmelighet er en av Herrens «høyere veier» og ikke en flyktig trend, har det blitt undervist om den gjennom alle tidsaldre. Overvei disse andre eksemplene fra Skriftene om påkledning og hva de lærer oss om sømmelighet.

Sømmelighet viser ydmykhet. Profeten Jakob i Mormons bok fordømte stolthet og kjærlighet til rikdom. Han formante sitt folk til å hindre deres stolte hjerte i å ødelegge deres sjel. En av måtene deres overdrevne stolthet kom til uttrykk på, var i klærne. Jakob sa til dem: «Fordi noen av dere har fått i større overflod enn deres brødre, er dere oppblåste av stolthet i deres hjerter og kneiser med nakken og bærer hodet høyt på grunn av deres kostbare klær og forfølger deres brødre fordi dere synes dere er bedre enn dem» (Jakobs bok 2:13).

Ydmykhet i vår påkledning blir videre omhandlet i Lære og pakter 42:40: «Du skal ikke være stolt i ditt hjerte, la alle dine klær være enkle.» Betyr dette at vi ikke kan kle oss stilig? Nei, vi skulle kle oss slik som det passer til anledningen, men vi skulle ikke være for opptatt av merkenavn eller med alltid å følge siste mote. Det er bedre å bruke våre økonomiske midler til mer varige og meningsfylte formål.

Måten vi kler oss på til vår gudstjeneste, viser vår ærbødighet overfor Herren. Herren ba Moses lage hellige klær som ville være verdige til bruk i hans hellige hus (se 2. Mosebok 28:2). Denne befalingen viser klart at Herren følte at hverdagsklær ikke var passende for et slikt formål. Viser vi, i likhet med Moses, vår kjærlighet til vår himmelske Fader ved å kle oss passende for tilbedelse?

Som disse eksemplene viser, har «Guds profeter … alltid rådet Guds barn til å kle seg anstendig».2 I vår egen tid har vi blitt minnet på at «Måten du kler deg på viser hvordan du er i ditt indre. Din påkledning og personlige pleie sender ut budskap om deg til andre og påvirker både din og andres handlinger. Når du er velstelt og anstendig kledd, innbyr du Ånden til å være hos deg, og da kan du øve god innflytelse på dem du er sammen med.»3

Velsignelser forbundet med sømmelighet

En av de største velsignelser forbundet med sømmelighet er større selvtillit. En søster forteller om en venninne som lærte – og ble velsignet ved – prinsippet sømmelighet mens hun lærte om evangeliet:

«For noen somre siden var en kollega med meg i kirken. Hun kom hjem til meg i god tid kledd slik det er vanlig i vårt varme klima – en ermeløs solkjole. Jeg satte pris på at hun følte at hun skulle ha på seg kjole i kirken, og vi dro avgårde. Andre medlemmer i menigheten ønsket henne velkommen, og hun kom tilbake flere ganger i ukene som fulgte. Hun begynte også å komme til møtene for hjem, familie og personlig berikelse, og tok med seg noen barn til Primær og ungdomsaktiviteter. Til disse aktivitetene på varme sommerdager midt i uken hadde hun vanligvis på seg en ermeløs bluse og shorts som gikk til midt på låret. Hun var ikke kledd vulgært, men det var tydelig at hun ennå ikke forsto siste-dagers-helliges normer.

Etter noen uker spurte jeg om hun var interessert i å lære mer om Kirken av misjonærene. Hun fortalte at hun var sjenert og ikke følte seg vel med å snakke med mennesker hun ikke kjente. Hun ønsket bare ganske enkelt å fortsette å delta i menighetens møter og aktiviteter, og forsikret meg om at hvis hun hadde noen spørsmål, ville hun spørre meg eller andre i menigheten som hun allerede kjente.

Jeg syntes det var interessant å merke at etter hvert som hun fortsatte å komme til kirken og kirkens aktiviteter, begynte hun å bruke lengre skjørt, lengre shorts og bluser med ermer. Til å begynne med trodde jeg det var fordi det gikk mot høst, men snart forsto jeg at hun rett og slett la merke til hvordan hennes siste-dagers-hellige venner kledde seg.

Jeg vet ikke om forandringen i påkledningen helt og holdent ga støtet til den større selvtilliten jeg begynte å merke hos henne, men jeg tror den var det delvis. Etter hvert som hun fortsatte å lære om evangeliets prinsipper, som hennes guddommelige arv som en Guds datter, syntes det som hennes selvbilde økte betraktelig. Hennes selvtillit økte da hun begynte å forstå bedre grunnene til noe av det vi gjør. Og etter hvert som hennes selvtillit ble større, ble hun ivrig etter å lære mer om evangeliet – innbefattet misjonærdiskusjonene, noe som tidligere hadde gjort henne nervøs.

Hennes påkledning var bare én side ved det at hun ble kjent med og forsto evangeliets prinsipper og normer, men da hun oppdaget at hun var i stand til å tilrettelegge dette aspektet ved livet, så hun at hun kunne foreta viktigere forandringer også. Til slutt førte disse forandringene til at hun ble omvendt til Jesu Kristi evangelium og sluttet seg til Kirken. Senere mottok hun sin begavelse i templet, og hennes garderobe krevde ingen forandringer fordi hun allerede hadde praktisert prinsippene for sømmelighet.»4

Når sømmelighet blir den egenskap som regulerer og styrer vårt liv, vil også vårt selvbilde vokse. Husk løftet i Lære og pakter 121:45-46:

«La alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn, og prestedømmets lærdommer skal falle på din sjel som himmelens dugg.

Den Hellige Ånd skal stadig være din ledsager og ditt septer, et rettferdighetens og sannhetens uforanderlige septer.»

Måtte vi alle strebe etter å bli verdige disse velsignelser.

Noter

  1. Til styrke for ungdom (hefte, 2002), 15-16.

  2. Til styrke for ungdom, 14.

  3. Til styrke for ungdom, 14-15.

  4. Privat korrespondanse.

Ikke vær utstillingsfigur

En mannekeng har på seg det verden selger. Dine normer er høyere enn som så.

Krymper dine normer?

Hvis det er for stramt, for kort eller for avslørende, svarer det ikke til Kirkens normer. Ikke strekk dine normer for at de skal tilpasses verdens. (Se Til styrke for ungdom, 14-16.)

Ikke bedra deg selv

Måten du kler deg på, viser dine normer. Send riktig budskap. (Se Til styrke for ungdom, 15.)

Normer

Du vil aldri vokse fra dem. (Se Johannes 14:15.)

Kle deg for å lykkes

Kle deg passende. La ikke et dårlig valg få deg til å snuble. (Se Til styrke for ungdom, 14-16.)

Streb etter noe høyere

Herren innbyr deg til å forberede deg til å komme inn i hans hus. Der finnes stor fred og strålende velsignelser. (Se L&p 88:119.)

Fra v.: Foto: Busath Photography. Foto: John Luke. Foto: Christina Smith

T.v.: Foto: Craig Dimond. T.h.: Foto: Emily Leishman Beus

Fra v.: Fotografier: Christina Smith og Craig Dimond

Skriv ut