2010
Katse kohti temppeliä
Helmikuu 2010


Evankeliumin klassikoita

Katse kohti temppeliä

Kuva
Elder John A. Widtsoe

Temppeli on Herran huone eli koti. Jos Herra tulisi käymään maan päällä, Hän tulisi temppeliinsä. Me olemme Jumalan perhettä. Me olemme Hänen lapsiaan, jotka Hänellä oli jo aikaisemmassa [kuolevaisuutta edeltävässä] elämässämme. Näin ollen aivan kuten maallinen isä ja äiti ja heidän perheensä kokoontuvat perheen kotiin, samoin Herran perheen kelvolliset jäsenet voivat kokoontua Herran huoneeseen, kuten me teemme.

Temppeli on opetuksen paikka. Siellä tarkastellaan evankeliumin periaatteita ja valaistaan Jumalan valtakunnan syvällisiä totuuksia. Jos menemme temppeliin oikeassa hengessä ja olemme tarkkaavaisia, tulemme sieltä enemmän evankeliumin tietämystä ja viisautta saaneina.

Temppeli on rauhan paikka. Siellä me voimme jättää syrjään ulkopuolisen, melskeisen maailman huolet ja murheet. Siellä mielemme tulee keskittyä hengellisiin totuuksiin, koska siellä olemme tekemisissä vain sen kanssa, mikä on hengestä.

Temppeli on liittojen paikka, liittojen, jotka auttavat meitä elämään vanhurskaasti. Siellä me julistamme, että noudatamme Jumalan lakeja, ja lupaamme käyttää evankeliumin kallisarvoista tietämystä omaksi siunaukseksemme ja ihmisten hyväksi. Yksinkertaiset seremoniat auttavat meitä lähtemään temppelistä vakaasti päättäneinä elää evankeliumin lahjojen arvoisina.

Temppeli on siunauksen paikka. Meille annetaan ajasta iankaikkisuuteen ulottuvia lupauksia ainoastaan uskollisuutemme ehdoilla. Ne auttavat meitä ymmärtämään taivaallisten vanhempiemme läheisyyden. Pappeuden voimaa annetaan siten meille uusissa ja suuremmissa mitoissa.

Temppeli on paikka, jossa toimitetaan jumalisuuteen liittyviä seremonioita. Siellä selvitetään elämän suuret arvoitukset, kysymykset, joihin ihminen ei ole kyennyt vastaamaan: 1) Mistä minä olen tullut? 2) Miksi olen täällä? 3) Minne menen tämän elämän jälkeen? Siellä pidetään ensiarvoisen tärkeinä hengen tarpeita, joista kaikki muu elämässä lähtee.

Temppeli on ilmoituksen paikka. Siellä Herra voi antaa ilmoitusta, ja jokainen ihminen voi saada ilmoitusta avuksi elämäänsä. Kaikki tieto, kaikki apu tulee joko suoraan tai epäsuorasti Herralta. Vaikka Hän ei ehkä ole siellä henkilökohtaisesti, Hän on siellä Pyhän Henkensä välityksellä ja maallisten pappeudenhaltijoiden välityksellä. Tuolla Hengellä he ohjaavat Herran työtä täällä maan päällä. Jokainen ihminen, joka tulee tuohon pyhään paikkaan uskon ja rukouksen hengessä, saa apua elämän ongelmien ratkaisemiseen.

On hyvä olla temppelissä, Herran huoneessa, pappeuden opetuksen, rauhan, liittojen, siunausten ja ilmoituksen tyyssijassa. Sydämemme tulisi olla tulvillaan kiitollisuutta tästä etuoikeudesta ja innokasta halua saada osaksemme sen henki.

Temppeli on lahjoineen ja siunauksineen avoinna kaikille, jotka mukautuvat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin vaatimuksiin. Jokainen, joka on kelvollinen, voi pyytää piispaltaan suositusta päästä temppeliin.

Siellä suoritetut toimitukset ovat pyhiä. Ne eivät ole salamyhkäisiä. Kaikki, jotka ottavat evankeliumin vastaan ja elävät sen mukaan ja pitävät itsensä puhtaina, voivat osallistua niihin. Todellakin kaikkia uskollisia kirkon jäseniä kutsutaan ja kehotetaan hyödyntämään temppeliä ja nauttimaan sen etuoikeuksista. Se on pyhä paikka, jossa annetaan pyhiä toimituksia kaikille, jotka ovat osoittautuneet kelvollisiksi saamaan osakseen sen siunauksia.

Temppelissä voidaan tehdä kaikkea, mitä evankeliumi tarjoaa. Siellä suoritetaan kasteita [kuolleiden puolesta], pappeuteen asettamisia [kuolleiden puolesta], avioliittoon vihkimisiä ja sinetöimisiä ajaksi ja iankaikkisuudeksi eläville ja kuolleiden puolesta, endaumentteja eläville ja kuolleiden puolesta, – – annetaan evankeliumin opetusta, pidetään palvelutyöhön liittyvää neuvonpitoa ja suoritetaan kaikkea muuta evankeliumiin kuuluvaa. Temppelissä todellakin tiivistyy koko evankeliumi. – –

Ei pidä odottaa, että kun ihminen menee temppelin ”läpi” ensimmäisen kerran, hän pystyy ymmärtämään temppeliseremoniat kaikkine yksityiskohtineen. Siksi Herra on järjestänyt tapoja kerrata. Jokaisen ihmisen on ensin tehtävä temppelityö itsensä hyväksi, ja sitten hän voi tehdä sitä kuolleiden esivanhempiensa tai ystäviensä puolesta niin usein kuin olosuhteet sallivat. Tällainen palveleminen avaa pelastuksen ovet kuolleille ja auttaa myös juurruttamaan elävien mieleen endaumentin luonteen, tarkoituksen ja velvoitteet. Kun pidämme endaumentin tuoreena mielessä, kykenemme paremmin hoitamaan tehtävämme elämässä iankaikkisten siunausten vaikutuksessa.

Temppeliseremoniat on hahmoteltu kattavasti ilmoituksessa, joka tunnetaan Opin ja liittojen lukuna 124, jakeissa 39–41:

”Sen tähden, totisesti minä sanon teille, että teidän voitelunne ja teidän pesunne ja teidän kasteenne kuolleiden puolesta ja teidän juhlakokouksenne ja teidän muistouhrinne, jotka Leevin pojat uhraavat, ja teidän ilmoituksenne kaikkeinpyhimmissänne, joissa te saatte sanomanne, ja säädöksenne ja tuomionne Siionin ilmoitusten ja perustuksen aluksi ja sen kaikkien osien ylistykseksi ja kunniaksi ja endaumentiksi saatetaan voimaan toimituksella minun pyhässä huoneessani, joka kansaani aina käsketään rakentamaan minun pyhälle nimelleni.

Ja totisesti minä sanon teille: Tämä huone rakennettakoon minun nimelleni, jotta minä voin ilmoittaa toimitukseni siinä kansalleni,

sillä minä näen hyväksi ilmoittaa kirkolleni sellaista, mikä on pidetty kätkettynä jo ennen maailman perustamista, sellaista, mikä kuuluu aikojen täyttymisen taloudenhoitokauteen.”

Temppelissä kaikki ovat pukeutuneet yhtäläisesti valkoisiin. Valkoinen on puhtauden vertauskuva. Yhdelläkään epäpuhtaalla ihmisellä ei ole oikeutta astua Jumalan huoneeseen. Sen lisäksi yhdenmukainen pukeutuminen on vertauskuvana siitä, että Jumalan, taivaallisen Isämme, edessä kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia. Kerjäläinen ja pankkiiri, oppinut ja oppimaton, ruhtinas ja rutiköyhä istuvat rinnakkain temppelissä ja ovat aivan yhtä tärkeitä, jos he elävät vanhurskaasti Herran Jumalan, henkensä Isän, edessä. Temppelissä saa hengellistä elinvoimaa ja ymmärrystä. Kaikilla sellaisilla on yhdenveroinen sija Herran edessä. – –

Temppelin läpi meneminen on alusta loppuun suurenmoinen kokemus. Se kohottaa ja antaa tietoa. Se antaa rohkeutta. Temppelissä käyvä lähetetään matkaan mukanaan entistä enemmän ymmärrystä ja voimaa työhönsä.

Temppelin lait ja endaumentin liitot ovat kauniita, hyödyllisiä, yksinkertaisia ja helppoja ymmärtää. Niiden noudattaminen on yhtä yksinkertaista. On kuitenkin ihmeellistä, että profeetta Joseph Smith, joka ei ollut saanut opetusta maailman tavoista, saattoi asettaa ne oikeaan järjestykseen laskeakseen perustan ihmisen hengelliselle edistymiselle. Se yksin osoittaa oikeaksi uskomme siihen, että Joseph Smithiä ohjasivat kuolevaisia ihmisiä korkeammat voimat.

Niille, jotka menevät temppeliin palvelemaan uskossa, alistuen täysin Herran tahtoon, päivästä tulee suurenmoinen kokemus. He saavat valoa ja voimaa. – –

Kääntyypä ihminen Herran Jeesuksen Kristuksen ilmoitetun evankeliumin puoleen missä tahansa, ja varsinkin temppelissä, hänessä vahvistuu vakaumus siitä, että Jumalan työtä vakiinnutetaan jälleen myöhempinä aikoina Hänen erityisiä tarkoituksiaan varten. Temppelipalvelun tarkoituksena on auttaa meitä tulemaan kelvollisiksi tähän valtavaan työhön: ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttamiseen (ks. Moos. 1:39).

Valokuvakuvitus Craig Dimond

Valokuva Guayaquilin temppelistä Ecuadorissa Eduardo Ledeno Perez

Tulosta