2010
Kan vi se Kristus?
Desember 2010


Budskap fra Det første presidentskap

Kan vi se Kristus?

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

En kveld leste en bestefar en fortelling for sitt fire år gamle barnebarn, da hun kikket opp og sa: «Bestefar, se på stjernene!» Den eldre mannen smilte vennlig og sa: «Vi er innendørs, vennen. Det er ingen stjerner her.» Men barnet insisterte: «Du har stjerner i rommet ditt! Se!»

Bestefaren kikket opp, og til hans forbauselse la han merke til at taket var overstrødd med et metallisk glitter. Det var usynlig mesteparten av tiden, men når lyset traff glitteret på en bestemt måte, så det virkelig ut som en stjernehimmel. Et barns øyne måtte til for å se dem, men der var de. Og fra det øyeblikk av, når bestefaren kom inn i dette rommet og så opp, kunne han se det han ikke før hadde vært i stand til å se.

Vi nærmer oss enda en vidunderlig jul fylt med musikk og lys, selskaper og gaver. Men av alle mennesker skulle vi som medlemmer av den kirke som bærer Frelserens navn, se bakenfor de ytre ting som hører julen til, og se denne tidens opphøyde sannhet og skjønnhet.

Jeg lurer på hvor mange av Betlehems innbyggere som visste at Frelseren var født like i nærheten. Guds Sønn, den etterlengtede og lovede Messias – Han var midt blant dem!

Husker du hva engelen sa til hyrdene? «I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren – i Davids stad.» Og de sa til hverandre: «La oss nå gå rett til Betlehem og se dette som har skjedd, det som Herren har kunngjort oss» (Lukas 2:11, 15).

I likhet med hyrdene i gammel tid, må vi si i vårt hjerte: «La oss se dette som har skjedd.» Vi må ønske det i vårt hjerte. La oss se Israels Hellige i krybben, i templet, på Oljeberget og på korset. La oss, i likhet med hyrdene, forherlige og prise Gud for dette gledens budskap!

Noen ganger kan det være aller vanskeligst for oss å se det som har vært rett foran oss hele tiden. I likhet med bestefaren som ikke kunne se stjernene i taket, har vi noen ganger vanskelig for å se det som er i fullt åsyn.

Vi som har hørt det strålende budskapet om Guds Sønns komme, vi som har påtatt oss hans navn og har inngått pakt om å gå på hans veier som hans disipler – vi må ikke unnlate å åpne vårt hjerte og vår forstand så vi virkelig kan se ham.

Julen er vidunderlig på mange måter. Det er en tid for gode gjerninger og broderlig kjærlighet. Det er en tid for å gå vårt eget liv nærmere etter i sømmene og tenke mer på våre velsignelser. Det er en tid for å tilgi og bli tilgitt. Det er en tid for å nyte musikken og lysene, selskapene og gavene. Men julens glitter skulle aldri gjøre vårt syn uklart og hindre oss i virkelig å se Fredsfyrsten i sitt velde.

La oss alle gjøre årets jul til en tid for glede og lovprisning, en tid hvor vi erkjenner det mirakel at vår allmektige Gud sendte sin enbårne Sønn Jesus Kristus for å forløse verden! ◼

Fotoillustrasjon: David Stucki; illustrasjon: Joe Flores

T.v.: Illustrasjon: Paul Mann; illustration av pynt: Joe Flores; Kristus oppreiser Jairus’ datter, av Greg Olsen © 1990; Jesus som gutt i templet, av Grant Romney Clawson © IRI; Korsfestelsen, av Harry Anderson © IRI; illustration: Paul Mann; Den tomme graven, av Del Parson; Tre vise menn, av Paul Mann

Skriv ut