2011
Hva kan jeg svare når mine venner sier at ikke noe menneske kan se Gud?
August 2011


Spørsmål og svar

«Hva kan jeg svare når mine venner sier at ikke noe menneske kan se Gud?»

Vennene dine har trolig lest de få versene i Bibelen som sier at ingen kan se Gud (se 2 Mosebok 33:20; Johannes 1:18; 1 Timoteus 6:14–16; 1 Johannes 4:12). Disse versene ser ut til å motsi andre vers i Bibelen som sier at menn – som Jakob, Abraham, Moses og Jesaja – har sett Gud (se 1 Mosebok 18:1; 32:30; 2 Mosebok 33:11; Jesaja 6:1).

Vi har heldigvis Joseph Smiths oversettelse av Bibelen, som klargjør de fire skriftstedene som sier at ingen kan se Gud. Profetens inspirerte revisjoner av disse versene forklarer at syndige mennesker ikke kan se Gud – bare de som tror. Og selv da må en rettferdig person bli forandret – forklaret – for å se Gud (se D&C 67:11). I beretningen i Den kostelige perle om Moses som ser Gud, forklarer Moses at det var hans åndelige, ikke naturlige, øyne som så Gud (se Moses 1:11).

Du kan la dine venner få vite at «vi tror at Bibelen er Guds ord så langt som den er riktig oversatt» (8.trosartikkel). Du kan også bære vitnesbyrd om Joseph Smith og om Skriftene i de siste dager, som hjelper oss å forstå at «de rene av hjertet … skal se Gud» (Matteus 5:8).

Se Ham åndelig

Alma forkynte at hele naturen vitner om en høyeste Skaper på grunn av naturens mangesidighet og harmoni (se Alma 30:44). Dette er en fin anledning for deg til å vitne for dine venner om at du kan føle Hans nærhet i ditt daglige liv gjennom Den hellige ånd. Du kan også forklare at vi virkelig trenger å se Gud for å tro at han er der. Det er derfor vi har tro. Hvis vi kunne se ham, trengtes det ikke stor innsats for å tro og følge ham gjennom livet. Det vil komme en tid da vi vil se ham på den andre side av sløret. Inntil da er din tro nok til åndelig å se hans hånd i ditt liv.

Janel E., 18 år, Washington, USA

Gud elsker meg

En jeg delte rom med på skolen spurte meg en gang om hvordan jeg kunne tro på noe jeg ikke kunne se. Jeg svarte at det var fordi jeg kan føle Den hellige ånd, som vitner om at Gud kjenner meg, og dette styrker min tro og gir min sjel fred. Jeg kan ikke se ham, men jeg vet at han elsker meg fordi jeg har tro og føler hans Ånd.

Samuel P., 18 år, Lara, Venezuela

Vi må åpne vårt hjerte

Få mennesker har noensinne sett Gud mens de var på jorden, men vi har alle blitt berørt. Vi ser alt han har skapt, alle velsignelsene han gir, og vi kan alle føle hans kjærlighet. Jeg føler det best nå jeg bærer vitnesbyrd. Så lenge vi åpner våre øyne og vårt hjerte, vil vi se Gud overalt rundt oss, så vel som i hverandre, hans barn.

Katelyn E., 16 år, California, USA

Vi vil stå for ham

Når mine skolevenner spør hvorfor jeg tror på Gud når jeg aldri har sett ham, forklarer jeg at vi ikke har sett Gud fordi det ikke er tiden for oss til å se ham. Når vi har oppstått, vil vi komme frem for ham for å bli dømt (se L&p 137:9). Deretter bærer jeg vitnesbyrd og forklarer at det å ha tro betyr å stole på og ha håp. Hvis de har tro, vil de se Gud slik jeg ser ham – med mitt hjertes øyne.

Daiana V., 18 år, Santa Cruz, Argentina

Han visste det var sant.

En dag underviste min ledsager og jeg et ektepar, og vi fortalte dem at Faderen og Sønnen hadde vist seg for Joseph Smith som svar på hans bønn. Mannen sa at ingen kunne se Gud. Akkurat da varslet uret mitt at vi måtte dra hjem. Vi dro fra dem den dagen uten å besvare uttalelsen.

Neste dag leste jeg et skriftsted i Bibelen som lyder: «Når det gjelder en profet som dere, så gir jeg, Herren, meg til kjenne for ham i syner» (4 Mosebok 12:6). Jeg visste at dette skriftstedet ville hjelpe denne broren å tro.

Neste gang vi besøkte dem igjen, snakket vi om profeter. Jeg viste ham dette skriftstedet, og hans ansiktsuttrykk forandret seg. Øynene ble fylt av tårer, og han sa: «Det er sant. Det er mennesker som er beredt til å se Gud.» Senere fortalte vi ham om profeter i Mormons bok som har sett Gud, og han visste at det var sant.

Eldste Diaz, 25 år, Mexico Mérida misjon

Tro på at Gud eksisterer

Normalt ser vi ikke Gud, men vi kan føle hans Ånd. Han ønsker at vi skal bli kjent med ham ved å lese Skriftene og ha tro på ham. Hvis vi har tro på ham, trenger vi ikke se ham for å vite hvem han er og at han eksisterer. Profeter, som Moses og Joseph Smith, som faktisk har sett Gud, måtte bli forklaret for å se ham.

Aaron F., 12 år, Oregon, USA

Bær vitnesbyrd

En venninne stilte meg en gang dette spørsmålet, og jeg spurte henne hvor hun hadde fått denne ideen fra. Hun fortalte meg at en mann hadde vist henne det i Bibelen. Da mintes jeg Johannes 1:18, hvor det står at ingen kan se Herren. Takket være Seminaret husket jeg andre skriftsteder i Bibelen som sier at menn som Moses og Jakob, som var fylt av Den hellige ånd, så Gud. Derfor kunne jeg trygt svare min venninne og bære vitnesbyrd.

Luis M., 17 år, Mato Grosso, Brasil

Skriv ut