2011
Den eneste sanne og levende kirke
August 2011


Den eneste sanne og levende kirke

Fra en tale som ble holdt på et seminar for nye misjonspresidenter 25. juni 2010.

Hva betyr det at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den eneste sanne kirke?

Bilde
Elder Dallin H. Oaks

Vårt første ansvar og vår første hensikt er å vitne om Jesus Kristus for en verden som trenger å vite om hans guddommelige misjon. På grunn av dette store ansvar vil jeg tale om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som den eneste sanne og levende kirke. Ved å gjøre dette vet jeg at jeg taler imot den mektige trenden som kalles «politisk korrekt».

Vår tids populære mening er at alle kirker er sanne. Ideen om at alle kirker er like sanne, er faktisk læren til antikrist, noe som illustreres av beretningen om Korihor i Mormons bok (se Alma 30). Den beretningen ble gitt for å gi oss en viktig lærdom i vår tid.

En åpenbaring gitt til profeten Joseph Smith i 1831, ikke lenge etter at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige var blitt organisert, handlet om de som hadde mottatt «kraft til å legge denne kirkes grunnvoll». Herren henviste deretter til Kirken som «den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate som jeg, Herren, har velbehag i» (L&p 1:30).

På grunn av denne Herrens erklæring omtaler vi denne, hans kirke – vår kirke – som den «eneste sanne kirke». Noen ganger gjør vi dette på en måte som i stor grad vekker anstøt hos folk som tilhører andre kirker eller som bekjenner seg til andre filosofier. Men Gud har ikke lært oss noe som skulle få oss til å føle oss bedre enn andre. Det er riktig at alle kirker og filosofier inneholder elementer av sannhet, noen mer enn andre. Gud elsker i sannhet alle sine barn. Og Hans evangelieplan er utvilsomt for alle hans barn, alle ifølge Hans egen timetabell.

Hva betyr det så at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den eneste sanne kirke?

Tre elementer – (1) en fullstendig lære, (2) prestedømmets myndighet og (3) vitnesbyrd om Jesus Kristus – forklarer hvorfor Gud har erklært og hvorfor vi som hans tjenere hevder at dette er den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate.

1. En fullstendig lære

Da Jesus Kristus var på jorden, underviste han i fylden av sin lære, som er den plan vår himmelske Fader har utarbeidet for evig fremgang for sine barn. Senere gikk mange av disse sannheter i evangeliet tapt ved at de ble utvannet av prinsipper eller filosofier som var fremherskende i den verden der kristendommen ble forkynt, og gjennom politiske lederes manipulering. Vi kaller dette tap av fylden av sannheten for Frafallet.

Mange kirkesamfunn eller filosofier i verden i dag innehar og inneholder i større eller mindre grad sannheter som Gud åpenbarte i tidligere tider, sammen med en blanding av menneskers filosofier eller manipulasjoner. Vi tror at de fleste religiøse ledere og tilhengere er oppriktig troende som elsker Gud og forstår og tjener ham etter beste evne. Vi står i gjeld til de menn og kvinner som beholdt troens og lærdommens lys levende gjennom århundrene ned til vår tid. Vi ønsker at alle fra andre kirker eller trosretninger som undersøker vår kirke, skal beholde alt de har som er godt, og komme og se hvordan vi kan tilføre noe til deres forståelse av sannhet og deres lykke når de følger dette.

Fordi så mye gikk tapt under frafallet, var det nødvendig at Herren gjenga fylden av sin lære. Dette ble innledet med det vi kaller Joseph Smiths første syn.

Fylden av Jesu Kristi evangelium begynner med forsikringen om at vi levde som ånder før vi kom til jorden. Den bekrefter at dette jordelivet har en hensikt. Den lærer oss at vårt største mål er å bli som våre himmelske foreldre. Vi kan bli dette ved å kvalifisere oss til den herliggjorte celestiale tilstand og de forhold som kalles opphøyelse eller evig liv, som vil gjøre oss i stand til å forevige våre familieforhold gjennom evigheten.

Jesu Kristi lære, når vi forstår den fullt ut, er den plan som gjør det mulig for oss å bli det Guds barn er ment å bli. Denne plettfrie og fullkomne tilstand vil finne sted etter en rekke av pakter, ordinanser og handlinger, en oppsamling av riktige valg og fortsatt omvendelse. «Dette liv er tiden til å forberede seg til å møte Gud» (Alma 34:32). Dette er gjort mulig gjennom Jesu Kristi forsoning og ved lydighet mot hans evangeliums lover og ordinanser.

Jesu Kristi gjengitte evangelium er omfattende, universelt, barmhjertig og sant. Etter jordelivets nødvendige erfaring vil alle Guds sønner og døtre oppstå og komme til et herlighetsrike som er mer fantastisk enn noe menneske på jorden kan fatte. Med bare få unntak vil også de svært ugudelige til syvende og sist gå til et strålende – men lavere – herlighetsrike. Alt dette vil finne sted takket være Guds store kjærlighet til sine barn, og alt er gjort mulig takket være Jesu Kristi forsoning og oppstandelse, «han som forherliger Faderen og frelser alle sine henders gjerninger» (L&p 76:43).

2. Prestedømmets kraft

Det andre og absolutt vesentlige kjennetegn på den «eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate» er prestedømsmyndighet.

Bibelen er klar på at prestedømsmyndighet er nødvendig og at denne myndigheten måtte overdras ved håndspåleggelse av personer som innehadde den. Man mottar ikke prestedømmets myndighet på grunn av et ønske om å tjene eller ved å lese Skriftene. Fordi denne prestedømsmyndigheten gikk tapt under frafallet, måtte den gjengis av oppstandne personer som hadde innehatt den på jorden, og som ble sendt for å overdra den. Dette fant sted som et ledd i evangeliets gjengivelse, og denne prestedømsmyndighet, sammen med nødvendige nøkler til å lede dens virksomhet, finnes i denne kirke og i ingen annen.

Fordi vi har prestedømmets myndighet, er lederne og de korrekt bemyndigede medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i stand til å utføre de nødvendige prestedømsordinanser som dåp, Den hellige ånds gave og forrettelse av nadverden.

Prestedømmets nøkler, som vår kjære profet, president Thomas S. Monson innehar, og enhver annen profet og president i Kirken, gjør ham berettiget til åpenbaring på vegne av hele Kirken. Denne kirken er «levende» fordi vi har profeter som fortsetter å gi oss Herrens ord som er nødvendig for vår tid.

3. Vitnesbyrd om Jesus Kristus

Den tredje grunn til at vi er den eneste sanne kirke, er at vi har den åpenbarte sannhet om Guds natur og vårt forhold til ham, og derfor har vi et unikt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Det er betydningsfullt at vår tro på Guds natur skiller oss fra de formelle trosbekjennelser til de fleste kristne trossamfunn.

Trosartiklene, vår eneste formelle troserklæring, begynner slik: «Vi tror på Gud den evige Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og på Den Hellige Ånd.» Vi har denne tro på Guddommen felles med resten av kristenheten, men for oss betyr den noe annet enn for de fleste. Vi hevder at disse tre medlemmer av Guddommen er tre adskilte og spesielle personer, og at Gud Faderen ikke er en ånd, men en herliggjort person med et fysisk legeme, og det samme er hans oppstandne Sønn, Jesus Kristus. Selv om de er adskilt i identitet, er de ett i hensikt.

Joseph Smiths første syn viste at de fremherskende oppfatninger av Guds og Guddommens natur var usanne og ikke kunne føre deres tilhengere til den fremtid som Gud ønsket for dem (se Joseph Smith – Historie 1:17-19). En etterfølgende utgytelse av nyere åpenbaring klargjorde betydningen av denne grunnleggende sannhet og ga oss Mormons bok. Denne nye bok med hellig skrift er et annet vitnesbyrd om Kristus. Den bekrefter de bibelske profetier og læresetninger om Kristi natur og misjon. Den forsterker vår forståelse av hans evangelium og hans læresetninger under hans virksomhet på jorden. Den inneholder også mange læresetninger som gjør at vi kan vite sannheten av disse ting.

Vi er ikke basert på verdens visdom eller menneskers filosofier – hvor tradisjonelle eller respekterte de enn måtte være. Vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus er basert på Guds åpenbaringer til sine profeter og til oss personlig. (Se 1 Korinterbrev 2:1–5; 2 Nephi 28:26.)

Hva får så vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus oss til å bekrefte?

Jesus Kristus er Gud den evige Faders enbårne Sønn. Han er denne verdens Skaper. Gjennom sin uforlignelige virksomhet på jorden er han vår lærer. På grunn av hans oppstandelse vil alle som noensinne har levet, oppstå fra de døde. Han er Frelseren, hvis sonoffer betalte for Adams synd og åpnet døren for oss til å bli tilgitt for våre personlige synder, slik at vi kan bli renset for å vende tilbake til Gud vår evige Faders nærhet. Dette er det sentrale budskap til profetene i alle tidsaldre.

Jeg bekrefter høytidelig mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangeliums sannhet. Han lever, og hans evangelium er sant. Han er verdens lys og liv (se L&p 34:2). Han er veien til udødelighet og evig liv (se Johannes 14:6). For meg er miraklet med Jesu Kristi forsoning ufattelig. Men Den hellige ånd har gitt meg et vitnesbyrd om dens sannhet, og jeg kan fryde meg over å kunne bruke mitt liv til å forkynne den.

Detalj fra Disse tolv sendte Jesus ut, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum

Gjengivelse av Det melkisedekske prestedømme, av Walter Rane © IRI; Mitt hjertes ønsker, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum

Skriv ut