2012
Spørgsmål og svar
Juni 2012


Spørgsmål og svar

»Jeg bliver ofte helt overvældet, når jeg tænker på alt det, jeg skal gøre for at efterleve evangeliet. Hvor skal jeg begynde?«

Livet kan være overvældende, når man prøver at gøre alt på én gang. I ville for eksempel føle jer helt overvældede, hvis I prøvede at gå til seminar, i skole, på arbejde, i templet og til GUF på én dag. Men hvis I prioriterer kirkeaktiviteterne og planlægger tid til dem, vil I have fremgang. Kirkeaktiviteter såsom seminar, bøn, Pligt mod Gud eller Personlig fremgang er nogle af de vigtigste ting, I som teenagere kan beskæftige jer med. De tager måske lidt ekstra tid, men I vil blive velsignet for de ofre, I yder for at være lydige.

For at lære, hvordan I kan finde tiden til disse aktiviteter, søg da inspiration gennem bøn og ved at tænke over, hvordan I bruger jeres tid. Søndag er en god dag til at planlægge både evangeliske og andre vigtige aktiviteter i den kommende uge. Det kan også være en hjælp at tale med jeres forældre og kirkeledere om dette spørgsmål.

Når I overvejer alt det, I skal, så husk på, at Kirkens klasser, programmer og aktiviteter er inspirerede – de er en hjælp til at styrke jeres vidnesbyrd, holde befalingerne, forberede jer til at tjene på mission og til at blive gift i templet.

Når I forsøger at være trofaste i evangeliet, vil Herren »berede en vej« (1 Ne 3:7), for at hjælpe jer med at holde befalingerne, selv når I føler jer overvældede. At holde befalingerne inviterer Ånden ind i jeres liv. Og det at føle Ånden viser jer, at I åndeligt er på rette vej.

Gør de små og enkle ting

Herren ser ikke efter, om vi er fuldkomne i alt, han ønsker dog, at vi gør så meget, som vi nu kan. Hvis det indebærer at begynde med de grundlæggende ting, såsom dagligt skriftstudium og bøn, vil han være tilfreds med vore anstrengelser. Når vi er villige til at efterleve evangeliet og gøre de små og enkle ting, der kræves af os, vil alle de overvældende ting, han beder os om at gøre, ikke synes så overvældende mere.

Hunter D., 17 år, Tennessee i USA

Efterlev evangeliet med din familie

Det er meget vigtigt at efterleve evangeliet sammen med vores familie. Vi kan begynde med at efterleve det sammen gennem familiebøn, familieskriftstudium, familieaften og ved at udføre slægtsforskning. Disse grundlæggende principper hjælper os til virkelig at forstå, hvad Jesu Kristi evangelium kan gøre i vores liv.

Cherry O., 19 år, Davao på Filippinerne

Gør jeres bedste

Jeg har erfaret, at når man prøver at gøre alt, bliver man stresset. Hvis man bare prøver at gøre sit bedste hver dag, så skal det nok gå godt. Hvis man lytter til Helligånden og holder sig tæt til Herren gennem bøn og skriftstudium, vil tingene falde på plads, og man vil snart blive den person, Herren mener, man kan være. Jeg prøvede at være næsten fuldkommen, og jeg bekymrede mig over ikke at være god nok, men det er ikke det, Herren ønsker. At føle sig utilstrækkelig og nedgøre sig selv kommer ikke fra Herren. Så giv ham blot jeres bedste, så vil I finde fred og glæde i jeres liv.

Zandi C., 16 år, Wyoming i USA

Søg Herrens hjælp

Læs i skrifterne og bed dagligt. Søg altid at være i harmoni med Helligånden. Vor himmelske Fader vil hjælpe jer med at efterleve evangeliet. Søg altid hans hjælp. Bed om hans vejledning, så I kan gøre det, han håber, I vil gøre. Med hvert rigtige valg, I træffer, vil I føle Helligåndens tilstedeværelse. Dette vil gøre, at I vil have et ønske om at træffe flere gode valg.

Thaís S., 15 år, Rio Grande do Sul i Brasilien

Stol på Herren

Evangeliet er til for at hjælpe os, ikke for at få os til at bekymre os. Hvis vi stoler på Herren, kan vi også stole på hans evangelium. Når I har tillid, vil det at efterleve evangeliet ikke synes så overvældende, fordi I forstår, hvorfor I efterlever det.

Charlotte R., 14 år, Utah i USA

Fokusér på opgaven foran jer

Tænk ikke på alt det, I skal nå i løbet af jeres liv, tænk på, hvad der skal gøres nu. Gør jeres bedste, så vil vor himmelske Fader få det til at fungere. Mens jeg var i gang med at forberede en seminarlektion om præsident Thomas S. Monson, spekulerede jeg fx på, hvordan jeg skulle få 7 unge (som alle var ældre end mig) til at lytte, lære og forblive interesserede. Jeg besluttede mig for at få dem til at deltage så meget som muligt. Det gik godt! Så gør blot det bedste med den opgave, I har foran jer.

Bethany F., 15 år, Kentucky i USA

Bliv bedre lidt efter lidt

Herren har sagt, at han vil give os »linje på linje, forskrift på forskrift, lidt her og lidt der« (2 Ne 28:30). Vi kan ikke forvente at forstå hele evangeliet på én gang, men når vi begynder med de grundlæggende principper – næstekærlighed, tro og håb – og når vi studerer skriften, anvender dem dagligt og har en bøn i hjertet, vil vi forbedre os lidt efter lidt og opdage, at vi er kommet Kristus endnu nærmere.

Riley C., 16 år, Utah i USA

Udskriv