2012
Frågor och svar
Juni 2012


Frågor och svar

”Ibland blir jag överväldigad när jag tänker på allt jag behöver göra för att följa evangeliet. Var ska jag börja?”

Livet kan kännas överväldigande när man försöker göra för mycket på en gång. Om du till exempel försökte vara med på seminariet, gå i skolan, arbeta, åka till templet och vara med på veckoträffen på en och samma dag så skulle du känna dig överväldigad. Men om du prioriterar evangelieaktiviteter och planerar tid för dem så ordnar det sig. Sådana evangelieaktiviteter som seminariet, bön och Plikt mot Gud- eller Personlig tillväxtprogrammet är några av de viktigaste sakerna du kan ägna dig åt som tonåring. Ja, de kräver mer tid, men du välsignas för varje uppoffring du gör för att vara lydig.

För att lära dig hitta tid till dessa aktiviteter behöver du söka inspiration genom bön och genom att tänka på hur du använder din tid. Söndagar är bra dagar för planering av evangelieaktiviteter och andra viktiga aktiviteter under den kommande veckan. Det är också bra att prata om det här med dina föräldrar och kyrkans ledare.

Kom ihåg, när du funderar över allt du behöver göra, att kyrkans kurser, program och aktiviteter är inspirerade — de hjälper dig stärka ditt vittnesbörd, hålla buden och förbereda dig för att verka som missionär och gifta dig i templet.

När du försöker vara trofast mot evangeliet förbereder Herren vägen för dig (se 1 Nephi 3:7) för att hjälpa dig hålla hans bud, även om du känner dig överväldigad. När du håller buden inbjuder du Anden i ditt liv. Och när du känner Anden vet du att du är på rätt spår andligt sett.

Följ evangeliet tillsammans med din familj

Det är mycket viktigt att vi följer evangeliet tillsammans med vår familj. Vi kan börja genom att ha familjebön, läsa skrifterna tillsammans, ha hemaftnar och släktforska. Dessa grundläggande principer är till stor hjälp för att hjälpa oss bättre förstå vad Jesu Kristi evangelium kan göra i vårt liv.

Cherry O., 19 år, Davao, Filippinerna

Gör små och enkla saker

Herren förväntar sig inte att vi ska vara fullkomliga i allt än, men han vill att vi gör så gott vi kan. Om det innebär att börja med det grundläggande, som dagliga skriftstudier och bön, så är han nöjd med våra ansträngningar. När vi är villiga att följa evangeliet och göra det lilla och enkla som krävs av oss, kommer allt det till synes överväldigande som han ber oss göra inte att kännas så överväldigande längre.

Hunter D., 17 år , Tennessee, USA

Fokusera på uppgiften som du har framför dig

Tänk inte på allt som du ska få gjort under din livstid. Tänk på vad som behöver göras nu. Gör ditt bästa så hjälper vår himmelske Fader dig. När jag till exempel förberedde mig för att hålla en seminarielektion om president Thomas S. Monson undrade jag hur jag skulle kunna göra så att sju personer (alla äldre än mig) lyssnade, lärde sig något och var intresserade. Jag bestämde mig för att låta alla delta så mycket som möjligt. Det gick jättebra! Gör alltså bara ditt bästa med det som du har att göra just nu.

Bethany F., 15 år, Kentucky, USA

Gör ditt bästa

Jag har lärt mig att när man försöker göra allting så kan man bli stressad. Om du bara försöker göra ditt bästa varje dag så är det okej. Om du lyssnar på den Helige Anden och håller dig nära Herren genom bön och skriftstudier så faller saker och ting på plats och snart blir du den som Herren har för avsikt att du ska bli. Jag försökte vara perfekt och oroade mig för att inte vara tillräckligt bra, men det är inte det som Herren vill. Känslan av otillräcklighet och missmod kommer inte från Herren. Gör bara ditt bästa för Herren så får du uppleva frid och glädje i livet.

Zandi C., 16 år, Wyoming, USA

Lita på Herren

Evangeliet är här för att hjälpa oss, inte för att oroa oss. Om vi har tillit till Herren kan vi ha tillit till hans evangelium. När du har tillit känns det inte så överväldigande att följa evangeliet eftersom du förstår varför du gör det.

Charlotte R., 14 år, Utah, USA

Sök Herrens hjälp

Läs skrifterna och be varje dag. Försök att alltid vara i harmoni med den Helige Anden. Vår himmelske Fader hjälper dig att följa evangeliet. Sök alltid hans hjälp. Be honom om vägledning så att du kan göra det som han hoppas att du ska göra. Efter varje rätt val du gör får du känna Andens närvaro. Det gör att du får en önskan att göra fler bra val.

Thaís S., 15 år, Rio Grande do Sul, Brasilien

Förbättra dig gradvis

Herren har sagt att han ska ge oss läran ”rad på rad, bud på bud, lite här och lite där” (2 Nephi 28:30). Vi kan inte vänta oss att vi ska förstå evangeliet med en gång, men när vi börjar med det grundläggande — kärlek, tro och hopp — och när vi studerar skrifterna, tillämpar dem varje dag och alltid ber så förbättrar vi oss gradvis och kommer närmare Kristus.

Riley C., 16 år, Utah, USA

Skriv ut