2013
Herrens röst
Januari 2013


Budskap från första presidentskapet

Herrensröst

Bild
President Henry B. Eyring

Läran och förbunden inbjuder alla människor överallt att lyssna på Herren Jesu Kristi röst (se L&F 1:2, 4, 11, 34; 25:16). Den är fylld av hans budskap, varningar och uppmuntrande uppmaningar som givits genom uppenbarelse till utvalda profeter. I dessa uppenbarelser kan vi se hur Gud kan besvara vår tros böner med budskap innehållande undervisning, frid och varningar.

I våra böner söker vi få veta vad Gud vill att vi ska göra, vad vi bör göra för att finna frid och lycka i det här livet och nästa, och vad som ligger framför oss. Läran och förbunden är fylld med svar på sådana frågor som ställts av vanliga människor och av profeter i ödmjuk bön. Den kan vara en dyrbar guide som lär oss hur vi tar emot svar på frågor om vår timliga välfärd och eviga frälsning.

Nyckeln är ödmjukhet och tro på Herren Jesus Kristus. Oliver Cowdery fick ett svar av Herren om sin önskan att hjälpa till med översättningen av Mormons bok: ”Kom ihåg att utan tro kan du ingenting göra. Be därför i tro. Lek inte med detta. Be inte om sådant som du inte bör be om” (L&F 8:10).

Om och om igen i Läran och förbunden kräver Herren tro och ödmjukhet innan han ger hjälp. En anledning till detta är att hans svar kanske inte kommer på det sätt vi förväntar oss. Inte heller är de alltid lätta att acceptera.

Kyrkans historia och våra förfäders upplevelser illustrerar detta. Min gammelfarfar Henry Eyring bad ivrigt för att få veta vad han skulle göra när han hörde det återställda evangeliet predikas 1855. Svaret kom i en dröm.

Han drömde att han satt vid ett bord tillsammans med äldste Erastus Snow i de tolv apostlarnas kvorum och en äldste som hette William Brown. Äldste Snow undervisade om evangeliets principer i vad som kändes som en timme. Sedan sade äldste Snow: ”I Jesu Kristi namn befaller jag dig att döpas, och denne man [äldste Brown] … skall döpa dig.”1 Min familj är tacksam över att Henry Eyring hade tro och ödmjukhet nog till att döpas klockan halv åtta på morgonen i en bassäng med regnvatten i S:t Louis i Missouri, USA, av äldste Brown.

Svaret på hans bön kom inte som en hörbar röst från Herren. Det kom i en syn och en dröm om natten, liksom fallet var för Lehi (se 1 Nephi 8:2).

Herren har sagt att svar också kan komma som känslor. I Läran och förbunden sade han till Oliver Cowdery: ”Se, jag skall tala till ditt förstånd och till ditt hjärta genom den Helige Anden, som skall komma över dig och som skall bo i ditt hjärta” (L&F 8:2).

Och han uppmuntrade Oliver på detta sätt: ”Talade jag inte frid till ditt sinne om detta? Vilket större vittnesbörd kan du få än det som kommer från Gud?” (L&F 6:23).

Läran och förbunden, kyrkans historia och historieuppteckningen som fördes av Henry Eyring som missionär precis efter hans dop har lärt mig att svar kan kännas som varningar likaväl som en känsla av frid.

I april 1857 deltog äldste Parley P. Pratt i de tolv apostlarnas kvorum vid en konferens i vad som nu är Oklahoma i USA. Henry Eyring skrev att äldste Pratts ”sinne var fyllt av dystra föraningar … Han kunde inte se framtiden eller någon flyktväg.”2 Henry nedtecknade den sorgliga nyheten omedelbart därefter om apostelns martyrdöd. Äldste Pratt hade fortsatt på sin resa trots föraningar om fara, precis som profeten Joseph när han begav sig till Carthage.

Det är mitt vittnesbörd att Herren alltid besvarar en ödmjuk och trosstark bön. Läran och förbunden och våra personliga upplevelser lär oss hur vi ska känna igen dessa svar och acceptera dem i tro, oavsett om det gäller vägledning, bekräftelser om sanning eller en varning. Jag ber att vi alltid ska lyssna efter och känna igen Herrens kärleksfulla röst.

Slutnoter

  1. ”The Journal of Henry Eyring: 1835–1902” (opublicerat manuskript i författarens ägo).

  2. ”The Journal of Henry Eyring: 1835–1902.”

Undervisa från det här budskapet

1. Ni kan tillsammans läsa styckena som handlar om bön i det här budskapet. Medan ni läser kan du be familjemedlemmarna att lyssna noga efter hur Gud besvarar böner. Du kan vittna om bönens betydelse.

2. Läran och förbunden är fylld med svar på frågor som ställs av människor i bön. Tänk om svaren på deras frågor (uppenbarelserna) aldrig hade nedtecknats! Uppmuntra familjen att lära sig känna igen och följa Andens maningar. De vill kanske skriva ner sina tankar om bön i sin dagbok.

Till vänster: I sin dagbok nedtecknade Henry Eyring (fotografi till vänster) händelserna efter äldste Parley P. Pratts martyrdöd (fotografi under Henry Eyrings). På dagbokssidan till vänster nämns martyrdöden. Under dagboken ligger en utgåva av Läran och förbunden från 1890.

Fotografi av Parley P. Pratt med tillstånd av kyrkans historiska bibliotek; dagbok och fotografi av Henry Eyring med tillstånd av University of Utah Marriott Library Special Collections; fotografi av föremål, David Stoker

Skriv ut