2013
Jesu Kristi gudomliga mission: Skapare
Oktober 2013


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga mission: Skapare

Studera materialet under bön och begrunda vad du ska säga till systrarna du besöker. Hur stärks din tro på Frälsaren och hur välsignas de du vakar över av att förstå hans liv och mission? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Jesus Kristus ”skapade himlarna och jorden” (3 Nephi 9:15). Han gjorde det genom prästadömets kraft, under vår himmelske Faders ledning (se Mose 1:33).

”Hur tacksamma bör vi inte vara för att en vis Skapare format en jord och placerat oss här”, har president Thomas S. Monson sagt, ”… så att vi kan erfara en prövotid, en möjlighet att pröva oss själva och kvalificera oss för allt det som Gud har förberett för oss.”1 När vi använder vår handlingsfrihet till att lyda Guds bud och omvända oss, blir vi värdiga att återvända för att bo hos honom.

President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet har sagt:

”Det var för vår skull han skapade universum! …

Det här är människans paradox: Jämfört med Gud är människan intet, ändå betyder vi allt för Gud.”2 Vetskapen om att Jesus Kristus skapade jorden åt oss därför att vi betyder allt för vår himmelske Fader kan hjälpa oss att stärka vår kärlek till dem.

Från skrifterna

Johannes 1:3; Hebreerbrevet 1:1–2; Mosiah 3:8; Mose 1:30–33, 35–39; Abraham 3:24–25

Från vår historia

Vi har skapats i Guds avbild (se Mose 2:26–27) och vi har en gudomlig potential. Profeten Joseph Smith uppmanade systrarna i Hjälpföreningen att ”lev[a] upp till [sina] förmåner”.3 Med den uppmaningen som grund har systrarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fått lära sig att leva upp till sin gudomliga potential genom att fullfölja Guds syften för dem. ”När de lär sig förstå vilka de egentligen är — Guds döttrar, med en medfödd förmåga att älska och vårda — når de sin potential som heliga kvinnor.”4

Ni är nu i den ställningen att ni kan handla enligt de känslor som Gud har inplantat i er själ”, sade profeten Joseph Smith. ”Hur stort och härligt om ni lever upp till dessa principer! Om ni lever upp till era förmåner kan änglarna inte hindras från att vara i ert sällskap.”5

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Livets lopp”, Liahona, maj 2012, s. 91.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Herren bryr sig om dig”, Liahona, nov. 2011, s. 20.

  3. Joseph Smith i Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 171.

  4. Döttrar i mitt rike, s. 171.

  5. Joseph Smith, i Döttrar i mitt rike, s. 169.

Fotografi av Kristus, David Nystul; bakgrund, Hemera/Thinkstock

Skriv ut