2013
Bli en Predika mitt evangelium-missionär
Oktober 2013


Bli en Predika mitt evangelium-missionär

Från ett tal under ett andligt möte den 24 juni 2011 vid missionärsskolan i Provo.

Bild
Äldste David A. Bednar

Du kan göra det här! Herren som du representerar och tjänar vet att du kan göra det. Jag vet att du kan göra det.

En apostel är först och främst alltid en missionär. Av den anledningen är jag särskilt glad över att tala till er som medtjänare i detta underbara sista dagars heliga verk.

Bild
Elder missionaries teaching people outdoors.

Vad är en Predika mitt evangelium-missionär?

En Predika mitt evangelium-missionär är en Herrens tjänare, kallad genom profetia och bemyndigad genom handpåläggning, som förkunnar Frälsarens eviga och återställda evangelium på hans sätt (se L&F 50:13–14, 17–24; L&F 68:1).

En missionärs övergripande syfte som beskrivs i Predika mitt evangelium är ”att inbjuda andra att komma till Kristus genom att hjälpa dem ta emot det återställda evangeliet genom att tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Andens gåva och att hålla ut intill slutet”.1

Det heliga ansvaret att officiellt förkunna evangeliet och utföra de frälsande förrättningarna har funnits sedan Adam drevs ut ur Edens lustgård och kommer att fortsätta tills ”den store Jehova säger att verket är fullbordat”.2

Kraven för att bli Predika mitt evangelium-missionärer

Jag vill ta upp fem grundläggande krav för att bli Predika mitt evangelium-missionärer.

Krav nr 1: Predika mitt evangelium-missionärer förstår att de tjänar och representera Jesus Kristus.

Bild
Jesus Christ with His arm around the shoulder of the Apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in the background.

Predika mitt evangelium-missionärer vet och förstår vem de representerar, varför de verkar och vad de ska göra. Heltidsmissionärer kallas att tjäna och avskiljs på lämpligt sätt som tjänare och representanter för Herren Jesus Kristus. Vi vittnar om hans namn och om att Jesus Kristus är verklig och gudomlig, och om hans mission, för alla nationer, släkten, tungomål och folk (se L&F 133:37).

Vi älskar Herren. Vi tjänar honom. Vi följer honom. Vi representerar honom.

Hans mål måste vara våra mål. Hans intressen bör vara våra intressen. Hans verk bör vara vårt verk. Hans sätt bör vara vårt sätt. Hans vilja bör alltmer bli vår vilja.

Som representanter för Återlösaren predikar vi om de grundläggande lärdomarna och principerna i hans återställda evangelium på ett enkelt och tydligt sätt. Vi framför inte personliga åsikter eller spekulationer. Vi förkunnar och vittnar om enkla återställda sanningar på Herrens sätt och genom hans Andes kraft.

Predika mitt evangelium-missionärer förstår att ansvaret att representera Frälsaren och att vittna om honom aldrig upphör. Kom ihåg honom i allt som du tänker, i allt som du gör och i allt som du försöker bli, och representera honom på lämpligt sätt för alla vår himmelske Faders barn som du träffar nu och alltid.

Krav nr 2: Predika mitt evangelium-missionärer är värdiga.

Bild
A young man in Fiji praying.

En nödvändig förutsättning för att bli Predika mitt evangelium-missionärer är personlig värdighet inför Frälsaren.

Låt mig förklara några enkla sanningar så tydligt som jag kan.

  • Vi är bemyndigade representanter för världens Återlösare och Frälsare.

  • Vi är kallade att förkunna hans återställda och eviga evangelium.

  • Vi kan inte låta oss befläckas av världen och samtligt representera honom officiellt eller handla med kraft i hans namn.

  • Vi kan inte hjälpa andra att lösgöra sig från syndens slaveri om vi själva har blivit insnärjda i synd (se L&F 88:86).

  • Vi kan inte hjälpa andra lära sig att omvända sig om vi själva inte har lärt oss att omvända oss på rätt sätt och fullkomligt.

  • Vi kan bara förkunna och predika med kraft sådant som vi själva strävar efter att bli.

  • Vi hålls ansvariga inför Gud för våra rättfärdiga önskningar och vår värdighet att handla som hans förkämpar.

Det förväntas inte av oss att vi är fullkomliga nu. Men vi har befallts att vara rena och vandra rättrådigt inför Israels Återlösare. ”Var rena, ni som bär Herrens kärl” (L&F 38:42).

Omvändelse är en princip om hopp och helbrägdagörelse — inte om missmod och förtvivlan. Omvändelse är verkligen ödmjukande — men inte skrämmande. Omvändelse är på samma gång krävande, tröstande, allvarlig och mildrande. Omvändelse är en ovärderlig gåva som gjorts möjlig genom hans försoning som vi älskar, tjänar och följer.

Även om du begått allvarliga synder har du, genom Jesu Kristi försoning och uppriktig omvändelse, blivit eller kan du återigen bli ren och värdig.

Det finns ungdomar som ännu behöver omvända sig fullständigt. Nu är det dags. Snälla, snälla, ni, skjut inte upp omvändelsens dag.

Det finns ungdomar som har omvänt sig och fortsätter att omvända sig och som undrar om de har gjort allt som behövs för att accepteras av Herren (se L&F 97:8). Kom ihåg att Herren kräver att du är ren, men inte fullkomlig. När den Helige Anden återigen verkar i ditt liv är detta det säkraste tecknet på Herrens förlåtelse, för Herrens Ande bor [inte] i oheliga tempel” (Helaman 4:24). Och tänk på att uppmaningen att förlåta ”alla människor” (L&F 64:10) också innebär att du förlåter dig själv.

Predika mitt evangelium-missionärer är Herren Jesus Kristi lärjungar som hedrar sina förbund och lyder buden. Kom alltid ihåg honom och var ren och värdig att representera honom.

Krav nr 3: Predika mitt evangelium-missionärer samlar det eviga livets ord inom sig.

Bild
Young man reading the scriptures.

Jag uppmanar er att ständigt ”samla … livets ord i era sinnen” (L&F 84:85). Att samla det eviga livets ord är mer än att bara studera eller lära sig något utantill, precis som att mätta sig med Kristi ord (se 2 Nephi 31:20; se också 2 Nephi 32:3) är mer än att bara smaka på något eller småäta. För mig känns det som att ”samla” är att fokusera och arbeta, utforska och absorbera, begrunda och be, tillämpa och lära, värdera och uppskatta samt att glädjas och njuta.

Tänk på hur Mosiahs söner — fyra helt anmärkningsvärda missionärer som hette Ammon, Aron, Omner och Himni — ”hade blivit starka i kunskapen om sanningen, ty de var män med sunt förstånd, och de hade flitigt utforskat skrifterna” (Alma 17:2).

De här tappra missionärerna samlade verkligen hela tiden det eviga livets ord i sina sinnen. De försummade inte och tog inte lättvindigt på de enskilda skriftstudierna eller skriftstudierna med sin kamrat. Andlig kunskap och insikt trängde djupt ner i deras själar, och evangeliets lärdomar och principer bekräftades i deras hjärtan som sanna genom den Helige Andens kraft.

Som representanter för Frälsaren har du och jag det fortgående ansvaret att arbeta flitigt och i hjärta och sinne inplantera det återställda evangeliets grundläggande lärdomar och principer, särskilt ur Mormons bok. När vi gör det är den utlovade välsignelsen att den Helige Anden ska ”påminna [oss] om allt” (Joh. 14:26) och stärka oss när vi undervisar och vittnar. Men Anden kan bara arbeta med och genom oss om vi ger honom något att arbeta med. Han kan inte hjälpa oss komma ihåg sådant som vi inte har lärt oss (se Alma 31:5).

Predika mitt evangelium-missionärer samlar hela tiden det eviga livets ord i sinnet, de litar till kraften i ordet och de har den kraften inom sig. Kom alltid ihåg honom, var alltid värdig att representera honom och samla och lita till kraften i ordet.

Krav nr 4: Predika mitt evangelium-missionärer förstår att den Helige Anden är den yttersta och sanna läraren.

Bild
Sister missionaries reading scriptures.

Den Helige Anden är den tredje medlemmen i gudomen och han vittnar om all sanning och är den yttersta och sanna läraren. Det är meningen att lektionerna vi håller och vittnesbörden vi bär ska förbereda undersökaren att handla och lära av sig själv.

Som missionärer är en av våra viktigaste roller att inbjuda undersökare att utöva sin handlingsfrihet och handla efter Frälsarens lärdomar. Att ingå och hålla andliga åtaganden, till exempel att be om att ett vittnesbörd om sanningen, studera och be om Mormons bok, gå på möten och hålla buden, kräver att undersökaren utövar tro, handlar och förändras.

Hur uppriktigt vi än tjänar kan du och jag inte trycka eller tvinga in sanningen i undersökarnas hjärtan. Våra bästa ansträngningar kan bara föra sanningens budskap till ett hjärta (se 2 Nephi 33:1). Till sist måste en undersökare handla i rättfärdighet och därmed inbjuda sanningen i sitt hjärta. Det är bara på det sättet som uppriktiga sanningssökare och nyomvända kan utveckla den andliga förmågan att själva hitta svaren.

Eftersom vårt ansvar är att hjälpa undersökare lära genom tro och genom den Helige Andens kraft så handlar det här arbetet aldrig om mig eller om dig. Vi behöver göra allt i vår makt för att fullfölja vårt missionärsansvar och samtidigt ”dra oss undan” så att den Helige Anden kan utföra sin heliga funktion och verk. Faktum är att allting du eller jag gör som representanter för Frälsaren som medvetet och med avsikt drar uppmärksamheten till oss själva — i budskapen vi presenterar, i metoderna vi använder, eller i vårt personliga uppförande — är en form av prästvälde som hindrar den Helige Anden från att undervisa effektivt.

”Predikar han genom sanningens Ande eller på annat sätt? Och om det sker på något annat sätt är det inte av Gud” (L&F 50:17–18).

Kom alltid ihåg honom, var värdig att representera honom, samla hans ord i ditt sinne och låt den yttersta och sanna läraren, den Helige Anden, vittna om all sanning.

Krav nr 5: Predika mitt evangelium-missionärer förstår att undervisning är mycket mer än att prata och berätta.

Bild
Two elder missionaries visiting with a man in his home.

När Frälsaren satt på Oljeberget förkunnade han: ”Gör er inte bekymmer för vad ni skall säga. Vad som ges er i den stunden skall ni tala. Det är inte ni som då talar, utan den Helige Ande” (Mark. 13:11).

I början av den här tidsutdelningen uppmanade Frälsaren missionärerna: ”Öppna era munnar och de skall fyllas” (L&F 33:8, 10) och ”höj era röster för dessa människor, uttala de tankar som jag skall lägga i era hjärtan, och ni skall inte komma på skam inför människorna, ty det skall i samma stund, ja, i samma ögonblick, bli er givet vad ni skall säga” (L&F 100:5–6).

De här skriftställena belyser ett ytterst krävande och strikt mönster för att predika och hjälpa undersökare att lära sig om sanningen. Predika mitt evangelium-missionärer vet att vi inte håller lektioner; vi undervisar människor. Vi återger eller presenterar inte bara inlärda budskap om evangelieämnen. Vi inbjuder sanningssökare att uppleva en mäktig förändring i hjärtat. Vi förstår att undervisning är mer än att bara prata och berätta.

Att predika evangeliet på Herrens sätt innebär att man observerar och lyssnar och urskiljer innan man pratar. Ordningsföljden av de här fyra sammanvävda processerna är betydelsefull. Lägg märke till att aktiv observation och lyssnande föregår urskiljning och att observation och lyssnande och urskiljning kommer före pratandet. Om missionärerna använder det här mönstret kan de fastställa och anpassa sig till undersökarnas behov.

När vi observerar, lyssnar och urskiljer kan vi få oss givet ”i samma stund … den del som skall tilldelas var och en” (L&F 84:85) — vilka sanningar vi ska betona och vilka svar vi ska ge som uppfyller en viss undersökares speciella behov. Det är bara genom att observera, lyssna och urskilja som vi kan vägledas av Anden att säga och göra det som är till störst hjälp för dem vi tjänar.

En viktig förberedelse för att vi ska få urskiljningens andliga gåva är att observera. Att urskilja är att se med andliga ögon och känna med hjärtat — se och känna det falska i en tanke, någon annans godhet eller nästa princip som behövs för att hjälpa en undersökare. Att urskilja är att höra med andliga öron och känna med hjärtat — höra och känna den outtalade oron i en kommentar eller fråga, sanningen i ett vittnesbörd eller en lära, eller den försäkran och frid som kommer genom den Helige Anden.

Predika mitt evangelium-missionärer handlar i tro och vägleds av Anden för att hjälpa undersökarna förstå sanningen. Kom alltid ihåg honom. var värdig att representera honom, samla hans ord inom er, låt den Helige Anden vittna om all sanning och observera, lyssna och urskilj när du vittnar om Jesus Kristus för uppriktiga sanningssökare.

Du kan göra det här!

Bild
Two elder missionaries walking along a dirt road.

Du kanske läser mitt budskap och tror att alla andra ungdomar kan och kommer att göra det som jag har beskrivit. Men du kanske undrar om du kan göra det. Var snäll och lyssna. Du kan göra det här!

Om jag fick som jag ville skulle jag ta några minuter med var och en av er enskilt. Jag skulle skaka hand med er, dra er närmare, se er i ögonen och säga: ”Du kan göra det här! Herren som du representerar och tjänar vet att du kan göra det. Jag vet att du kan göra det. Och som hans tjänare lovar jag att du har hans hjälp. Kom alltid ihåg att med hans hjälp och med hans styrka kan du göra det!

Jag älskar er och ber att när ni strävar efter att bli den ni behöver bli, att ni då känner igen och handlar i tro för att följa Herrens röst och vägledning. Då blir ni verkligen kraftfulla och dugliga representanter för Herren Jesus Kristus.

FOTOILLUSTRATIONER PUBLISHING SERVICES DEPARTMENT; ÄLSKAR DU MIG MER ÄN DESSA? AV DAVID LINDSLEY

Slutnoter

  1. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 1.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 141.

Skriv ut