2013
Gå i hans fotspår
Oktober 2013


Gå i hans fotspår

Att bli mer lik Frälsaren är en långsam, livslång process, och du kan börja genom att ta små steg varje dag.

Bild
Christ walking with sheep in the background.

Skrifterna uppmuntrar oss att bli mer lika Jesus Kristus och ”leva så som han levde” (1 Joh. 2:6). Men att ta det första steget kan vara svårt — särskilt när man inte vet var man ska börja.

Du får hjälp i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer. Du kanske tror att det bara är en handbok för heltidsmissionärer, men det är egentligen ett bra redskap som kan hjälpa dig börja arbeta på ditt mål att bli mer lik Frälsaren. Kapitel sex är till för att hjälpa dig förstå och tillämpa nio kristuslika egenskaper.

Här är några förslag på hur du kan använda Predika mitt evangelium och skrifterna när du försöker utvecklar kristuslika egenskaper:

  • För att börja går du till egenskapsutvecklingen i slutet av kapitel sex i Predika mitt evangelium (sidan 127). Den här aktiviteten kan hjälpa dig att bestämma dig för vilka egenskaper som just nu är dina andligt starka sidor och vilka du behöver arbeta på.

  • När du är klar med aktiviteten, välj då under bön en egenskap att fokusera på. Du kan läsa avsnittet i kapitel sex om den egenskapen.

  • Sätt detaljerade, mätbara mål som hjälper dig utveckla den här egenskapen. Ge dig själv en tidsram inom vilken du ska arbeta på ditt mål. Utvärdera sedan dina framsteg. Om du till exempel försöker bli mer medkännande kan du ha som mål att säga sådant som är positivt om din bror eller syster tre gånger om dagen i en vecka. I slutet av veckan utvärderar du hur det gick med målet och gör anpassningar som hjälper dig att fortsätta förbättras.

  • I Predika mitt evangelium finns det skriftställen som man kan studera för varje egenskap. Du kan studera skriftställena under bön och skriva ner intrycken du får medan du läser.

  • Be din himmelske Fader om hjälp med att utveckla en kristuslik egenskap. Var konkret när du ber om hjälp. Säg till exempel: ”Ge mig styrkan att kontrollera min ilska när mina syskon tar mina saker.” Ju mer konkreta dina böner är, desto lättare blir det för dig att känna igen Herrens svar.

Att bli mer lik Frälsaren, Jesus Kristus, är en långsam process och en livslång strävan. Ibland kan det kännas svårare än avancerad fysik. Men misströsta inte. Herren lovar oss: Frälsaren sade: ”Den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen” (L&F 50:24). När vi tar emot, studerar och tillämpar ljus och sanning och fortsätter att följa Gud varje dag, kan vi vara säkra på att vi blir mer lika vår Frälsare Jesus Kristus.

Söker efter en enda, av Liz Lemon Swindle, kopiering förbjuden; fotoillustration © Shayla Marie Fursov; bakgrund © iStock/Thinkstock; filigransarbete © Hemera/Thinkstock

Söndagslektioner

Månadens ämne: Bli mer Kristuslik

Skriv ut