2019
Kuinka voimme antaa tukemme johtajillemme?
Heinäkuu 2019


Kuinka voimme antaa tukemme johtajillemme?

Kuva
family watching conference and sustaining leaders

Niinä murheellisina päivinä, kun maastopalot olivat tuhonneet kokonaisia asuinalueita Kalifornian Sonoman piirikunnassa lokakuussa 2017, vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista matkusti tuhoista kärsineille paikkakunnille ollakseen myöhempien aikojen pyhien parissa.

Hän oli suorittamassa palvelutehtävää. Hän ja sisar Melanie Rasband lohduttivat maastopaloista kärsineitä jäseniä näiden seurakuntakeskuksissa ja tulipaloissa tuhoutuneiden kotien raunioilla.

Minne vanhin Rasband menikin, jäseniä tuli puristamaan hänen kättään. Se oli arvostuksen osoitus. Jäsenet kiittivät apostolia tämän antamasta tuesta. Mutta jokainen kädenpuristus välitti yhteisen tunteen: ”Tuen sinua.”

Uskon teko

Tukeminen on pyhä teko, joka yhdistää kirkon jäsenet kirkon johtajiin, sanoo vanhin Gary E. Stevenson. Koska Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa on yli 16 miljoonaa jäsentä, suhteellisen harvat kirkon jäsenet pääsevät koskaan puhumaan apostolin kanssa kasvoista kasvoihin tai puristamaan apostolin kättä. Mutta jokaisella jäsenellä on mahdollisuus saada henkilökohtainen yhteys näihin ja muihin kirkon johtajiin antamalla heille virallisen hyväksymisäänensä ja tukensa sekä tukemalla heitä päivittäin, sanoo presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista koorumin virkaa toimittava presidentti.

”Me annamme hyväksymisemme ja tukemme kohotetulla kädellämme mutta myös sydämellämme ja teoillamme”, sanoo vanhin Gerrit W. Gong. ”Me tuemme kirkon johtajia samalla tavoin kuin me tuemme toinen toistamme. Tiedämme, että meitä sitoo liitto.”

Apostolien puolesta rukoileminen on edelleen korvaamaton osa tukemista, sanoo vanhin Ulisses Soares. ”Olemme tavallisia ihmisiä, ja Herra on kutsunut meidät tehtävään, joka ylittää omat kykymme. Mutta tunnemme, että voimme yltää tarvittavalle tasolle, koska ihmiset rukoilevat meidän puolestamme.”

Usko edeltää ja seuraa tukemista, lisää vanhin Soares. ”Tukemalla apostoleja, te autatte Vapahtajaa tekemään työtään. Teidän uskonne auttaa Herraa toteuttamaan sen, mitä Hän puhuu profeettojensa ja ilmoituksensaajiensa välityksellä.”

”Rakastan kuvailmausta käsivarsi suoraan kulmaan sekä sen taustalla olevaa merkitystä”, sanoo vanhin Jeffrey R. Holland. Apostoleille kirkon jäsenten antama tuki on hengellisesti samanlaista kuin elämää antavan ravinnon saaminen, hän lisää. ”Jokaisen äänellä on merkitys, ja jokaisen auttava käsi huomioidaan. Kenenkään ei tarvitse palvella kirkossa yksin, olipa tehtävämme mikä tahansa.”

Pitkäaikainen käytäntö

Apostolien hyväksyminen ja heille tuen antaminen on myöhempien aikojen käytäntö, joka juontaa juurensa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautukseen. Ensimmäisestä päivästä lähtien varhaisia pyhiä kutsuttiin antamaan hyväksyntänsä kirkon johtajien kutsumiselle sekä tukemaan heitä siinä tehtävässä.

Huhtikuun 6. päivänä 1830 Joseph Smith ja hänen vasta kastetut seuraajansa kokoontuivat pieneen hirsimökkiin maatilalla, joka kuului Peter Whitmer vanhemmalle Fayettessa Senecan piirikunnassa New Yorkin osavaltiossa.

Joseph nousi seisomaan ja kysyi paikalla olevilta, halusivatko he, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko perustettaisiin.

Yhteisen suostumuksen periaatetta noudattaen uudet jäsenet kohottivat kätensä ja antoivat yksimielisen hyväksyntänsä. Seuraavaksi he suostuivat hyväksymään Joseph Smithin ja Oliver Cowderyn opettajikseen ja hengellisiksi neuvojikseen.

”Jäsenyys kirkossa on hyvin henkilökohtainen asia”, sanoo vanhin Holland. ”Jokainen on tärkeä. Siitä syystä meillä toimii yhteisen suostumuksen periaate. Haluamme, että jokaisella on mielipide, että jokainen ilmaisee itseään ja että olemme yhtä mennessämme eteenpäin.”

Teko, joka kohottaa meitä kaikkia

Kun kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ottavat vastaan kutsun apostolinvirkaan, heitä käsketään noudattamaan Herran tahtoa, sanoo vanhin Dale G. Renlund. Tehdessään valinnan tukea kahtatoista apostolia, jäsenet osoittavat luottavansa jokaisen apostolin lupaukseen olla kuuliaisia Vapahtajalle.

Myöhempien aikojen pyhät, jotka antavat hyväksymisäänensä yksittäiselle apostolille, antavat samanaikaisesti tukensa yhdistyneelle koorumille, sanoo vanhin Quentin L. Cook.

Tämä pyhä hyväksyvä ääni kohottaa ja siunaa apostoleja – mutta se kohottaa myös tukensa antavia, lisää vanhin Cook. ”Se antaa heille voimaa, siunaa heitä, ja antaa heille johdatusta.”

Tämä tarkoittaa sitä, että aivan kuten ne jäsenet, jotka kärsivät Santa Rosan maastopaloista, antoivat tukensa vanhin Rasbandille, jäsenet kaikkialla maailmassa voivat saada kohotusta samalla kun he kohottavat jokaista kahdentoista koorumin jäsentä.

Tulosta