2020
Hur Herren förberedde världen för återställelsen
Januari 2020


Hur Herren förberedde världen för återställelsen

På oräkneliga sätt förberedde Herren världen för återställelsen av sitt evangelium till välsignelse för enskilda, familjer, samhällen, nationer och världen.

Bild
Joseph kneeling

Ljusets och mörkrets kraft, av Warren Luch, med tillstånd av kyrkans historiska museum.

Herren förberedde världen för återställelsen av Jesu Kristi evangelium långt innan Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith år 1820. Faktum är att Herrens förberedelser inför återställelsen av sitt evangeliums fullhet i den sista tiden påbörjades innan jorden skapades.

I en uppenbarelse till president Joseph F. Smith (1838–1918) i oktober 1918, känd som Läran och förbunden kapitel 138, får vi veta att de första ledarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och många ”andra utvalda andar … hölls i beredskap för att komma fram i tidernas fullbordan för att delta i grundläggningen av de sista dagarnas stora verk” (L&F 138:53; betoning tillagd).

President Smith såg att de även ”befann sig bland de ädla och stora som i begynnelsen utvaldes att vara styresmän i Guds kyrka” (L&F 138:55). Han tillade att ”de, tillika med många andra, [fick] sin första undervisning i andarnas värld och förbereddes på att komma fram i Herrens rätta tid för att arbeta i hans vingård för människosjälarnas frälsning” (L&F 138:56; betoning tillagd).

Alltsedan jordens skapelse har forntida profeter pratat, sjungit, drömt och profeterat om ”de tider … då allt … återupprättas” (Apg. 3:21; se även Luk. 1:67–75).

President Brigham Young (1801–1877) hade speciellt återställelsens första profet i åtanke när han sa: ”Herren hade ögonen på [Joseph Smith], och på hans far, och på hans fars far, och på deras förfäder ända tillbaka till Abraham, och från Abraham till floden, från floden till Enok, och från Enok till Adam. Han har följt denna släkt och detta blod då det har flutit från sitt ursprung till födelsen av denne man. [Joseph Smith] förutordinerades i evigheten till att presidera över denna sista evangelieutdelning.”1

När vi firar 200-årsminnet av den första synen i år kan det vara på sin plats att tänka på alla de kvinnor och män som under århundradenas lopp inspirerades av Herren när han förberedde världen för återställelsen, vilken inleddes när Fadern och Sonen uppenbarade sig för den unge Joseph Smith som 1820 sökte förlåtelse och vägledning.

När vi ser tillbaka på historien upptäcker vi att många revolutioner svepte över världen och förberedde människorna för Herrens kyrkas återställelse i den sista tiden.2

Manuskriptrevolutionen

Ett av de mest betydelsefulla sätten varigenom Herren förberedde världen för återställelsen av sitt evangelium var en manuskriptrevolution som kom sig av uppfinningen och bruket av papyrus och pergament.3

Pergament, som är gjort av djurskinn, användes i forna tider och i tidig modern tid som skrivmaterial.4 De första kända exemplaren av den hebreiska Bibeln (Gamla testamentet) och många viktiga senare exemplar av Bibeln nedtecknades på pergament.5

Papyrus, som tillverkades av stråmärgen i papyrusväxten, är ett annat material som användes i forna tider som skrivmaterial. De första exemplaren av Nya testamentets böcker är nedtecknade på papyrus.

De här typerna av skrivmaterial gjorde det lätt, i jämförelse med att skriva på plattor av sten eller lera, för skrivarna att nedteckna Guds ord som tagits emot av inspirerade profeter och apostlar. På de här typerna av skrivmaterial kopierade, överförde och bevarade oräkneliga och okända skrivare flitigt heliga skrifter i flera exemplar för att trons flamma aldrig skulle slockna.

Jag fick till exempel nyligen veta att ”det finns över hundra manuskript av Matteus evangelium på grekiska”, och många andra bibliska manuskript som nedtecknades på pergament under medeltiden.6

Bild
printing house

Illustration av tryckeri på 1500-talet, från Getty Images

Tryckerirevolutionen

Som jag ofta har sagt gav Herren inspiration till ett annat monumentalt steg i att förbereda världen för återställelsen av hans frälsande evangelium när den tyske guldsmeden Johannes Gutenberg anpassade trycktekniken som först uppfanns i Kina till att tillverka tryckpressen 1439 eller 1440.7

Gutenberg var ett verktyg i Herrens händer för att öka kunskap, förståelse och religiös tro i världen.8 Hans uppfinning startade en tryckerirevolution som förändrade världen för gott genom att underlätta spridandet av tankar och information som blev ”förändringsagenter”.9

Forskare beräknar att det fanns omkring 30 000 böcker i Europa när Gutenberg tryckte Bibeln på sin tryckpress. Inom femtio år efter hans uppfinning fanns det över 12 miljoner böcker i Europa.

Den protestantiska reformationen drog nytta av Gutenbergs uppfinning för att sprida sina tankar och för att ge vanliga människor tillgång till Bibeln på sätt som ingen i tidigare generationer någonsin hade kunnat föreställa sig.

läs- och skrivkunnighetsrevolutionen och översättningen av bibeln

Tryckerirevolutionen gav näring åt och närdes av den ökande läs- och skrivkunnigheten och en tilltagande törst bland borgare och bönder i Europa efter att läsa skriftens heliga ord på sitt eget språk.

Den latinska Bibeln, som översattes från grekiska och hebreiska på 400-talet e.Kr., hade varit den officiella Bibeln i den västkatolska kyrkan i över 1000 år.10 I århundraden fick många européer bara lära sig om Bibeln genom predikningar som präster gav.

Men under 1400- och 1500-talen skapade religiösa reformatorer nya bibelöversättningar på de vanliga språken i Europa: tyska, italienska, engelska, spanska och franska. De här översättningarna var vanligtvis baserade på de ursprungliga hebreiska och grekiska texterna – inte på den latinska Bibeln. De gjorde det möjligt för tiotusentals läsare att uppleva Bibelns berättelser och lärdomar på sitt eget språk.

Martin Luther, född 1483, var ledande i att publicera Bibeln på sin tids språk. Hans tyska översättning publicerades 1534 – ett avgörande år i den västliga kristendomens historia.11 Luthers tro på skriftens kraft hjälpte till att underblåsa reformationen. Andra reformatorer förespråkade allmän utbildning så att alla skulle få möjlighet at läsa skrifterna själva.

En del religiösa ledare var rädda att om Bibeln lästes av många så skulle det leda till irrläror, att kyrkans auktoritet försvagades och till och med civil oro. De svarade med att fängsla, tortera och till och med döda många som blev upptäckta när de översatte Bibeln till det vanliga språket på den tiden eller ägde översättningar av skrifterna på det språket.

William Tyndale, född omkring 1494, dök upp på scenen under Martin Luthers tappra arbete på den tyska översättningen av Bibeln.12 När Tyndale fortfarande var ung fick han idén att göra en ny och bättre engelsk version av Bibeln baserad på de ursprungliga språken hebreiska och grekiska.

Omkring 1523 sökte han hjälp och uppmuntran hos den katolske biskopen i London för att producera just en sådan version men blev skarpt avfärdad. Eftersom ett förbud mot att översätta Bibeln hade utfärdats av rådsförsamlingen vid Oxford 1408 behövde Tyndale ett officiellt tillstånd för att kunna fortsätta utan hinder.

Hängiven uppgiften att översätta Bibeln till engelska påbörjade Tyndale i hemlighet sitt arbete och färdigställde översättningen av Nya testamentet 1525. Tyndales översättning trycktes i Köln i Tyskland och smugglades in i England där den såldes i början av 1526.

Liksom många andra män och kvinnor som dödades för att de ville ge folket tillgång till skrifterna på sitt eget språk stryptes Tyndale, bunden vid en påle, i början av oktober 1536.13 Icke desto mindre levde hans engelska översättning vidare i och med att ord och fraser och hela stycken från hans översättning införlivades i King James Version.14

King James Version, som publicerades 1611, togs officiellt i bruk av Church of England och influerade senare återställelsen av Jesu Kristi evangelium på flera betydelsefulla sätt.15 Det var den mest lästa engelska Bibeln vid tiden för Joseph Smiths födelse 1805. Vid det laget hade de flesta familjer, även Joseph och Lucy Mack Smiths, en bibel i sin ägo och läste i den regelbundet. Faktum är att många lärde sig att läsa genom att höra den läsas hemma och genom att studera den själva.

Bild
Joseph reading the Bible

Den politiska och den kommunikativa revolutionen

Tryckeri-, översättnings- och läskunnighetsrevolutionen beredde vägen för den politiska och den tekniska revolutionen som svepte över Europa och Nordamerika mellan 1600- och 1800-talet. Det föränderliga politiska klimatet i Europa och Amerika gav folket större frihet att välja sin egen religiösa väg. Religionsfrihet var en av följderna av de politiska revolutioner som inträffade under den här perioden.

Herren började också utgjuta sin Ande ”över allt kött” (se Joel 2:28; JS–H 1:41) – även över dem som var redo att drömma om ny transport- och kommunikationsteknik som skulle föra hans återställelse framåt på dramatiska sätt.

När Herren uppreste sin profet inspirerade han män och kvinnor att uppfinna sådan teknik som kanaler, telegrafer, järnvägar och ångmaskiner så att evangeliet kunde spridas över hela världen.

Herren förberedde världen för återställelsen av sitt evangelium på otaliga andra sätt för att välsigna enskilda, familjer, samhällen, nationer och världen.

Vägleder familjen Smith

När vi tänker på hur Herren förberedde världen för återställelsen måste vi alltid komma ihåg att mycket av det han åstadkom gjordes genom enskilda personer – vanliga män och kvinnor som i vissa falla åstadkom utomordentliga saker.

Många enskilda och familjer i länder runtom i världen var redo att ta emot återställelsens budskap. Bland dessa fanns profetens föräldrar Joseph och Lucy Mack Smith, två djupt andliga personer som hade vuxit upp i en kultur som lärde dem att älska Jesus Kristus och studera Bibeln.

Under ett flertal år drabbades Joseph och Lucy av ekonomiska, hälsomässiga och andra bakslag i New England i nordöstra hörnet av USA. År 1816, när de hade gått miste om sin skörd på grund av den världsomfattande klimatförändringen som orsakades av vulkanen Tamboras utbrott i Indonesien, hade Joseph och Lucy inget annat val än att ge upp New England och fatta det djärva beslutet att lämna tryggheten hos familjen, vännerna och samhället.

Som det står i volym 1 av kyrkans nya historia: ”Joseph sr älskade sin fru och sina barn innerligt, men hade aldrig kunnat ge dem särskilt mycket stabilitet i livet. Otur och misslyckade investeringar hade hållit familjen fattig och rotlös. Kanske skulle det bli annorlunda i delstaten New York.”16

Familjen Smiths misslyckanden i New England drev dem på många sätt till västra New York där den religiösa upphetsningen ökade alltmer och inspirerade Joseph Smith jr att vända sig till Herren i sitt sökande efter förlåtelse och vägledning. Det var också där guldplåtarna låg nedgrävda i väntan på att han skulle hitta, översätta och publicera dem.

Bild
family reading scriptures

Fotografi av familj, Wendy Gibbs Keeler

Hur vi känner igen Herrens hand i våra liv

Liksom fallet var med familjen Smith kan Herren också göra oss starka, lära oss mer och förbereda oss genom misslyckanden och bakslag för en helt annan framtid än vad vi kan föreställa oss.

När vi betänker hur Herrens hand var uppenbar i familjen Smiths liv behöver vi förstå att hans hand också är uppenbar i våra egna liv. Att se Herrens hand i våra liv kräver andlig lyhördhet och i många fall tid och perspektiv. Lyckligtvis kan patriarkaliska välsignelser, dagböcker och personliga livshistorier utgöra en lins varigenom vi ser att Herrens hand är uppenbar i våra liv.

I en uppenbarelse som gavs 1831 förkunnade Herren för världen: ”Och i intet förtörnar människan Gud, eller mot ingen är hans vrede upptänd, utom mot dem som inte erkänner hans hand i allt och inte lyder hans befallningar” (L&F 59:21).

Vår villighet att hålla Herren Jesu Kristi bud, särskilt de två största buden att älska Gud och vår nästa som oss själva, ökar när vi tittar efter och erkänner Herrens hand i våra liv, och hans hand i att förbereda världen för återställelsen av Jesu Kristi kyrka. Det är ”ett underbart och förunderligt verk” (2 Ne. 25:17).

Herren förbereder nu världen för sin andra ankomst, precis som han förberedde världen för återställelsen av sitt eviga evangelium. Återigen är hans hand uppenbar, inte bara i förändringar av historisk betydelse utan också i enskilda människors liv.

När Joseph Smith gick till lunden som vi nu kallar helig sökte han förlåtelse och vägledning i sitt liv.17 I viss bemärkelse var det en reaktion på Herrens inspirerade uppmaning i Matteus evangelium:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt” (Matt. 11:28–30).

Jag vittnar om att Herrens hand i begynnelsen förberedde världen för återställelsen av ”Jesu Kristi sanna, rena och enkla evangelium … Kristi frälsande lärosatser” som är tillgängliga för alla Guds barn.18 Jag vittnar också om att Herrens hand finns i våra enskilda liv och uppmanar oss att följa honom, tjäna andra och älska honom under det att han förbereder världen för sin härliga andra ankomst.

Slutnoter

  1. Se Brigham Young, i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 538; se även Brigham Young, ”Remarks”, Deseret News, 26 okt. 1859, s. 266.

  2. Framsteg inom transport- och kommunikationsmedel, ingenjörskonst och medicin utgör en betydande del av Herrens förberedelser för återställelsen av sitt evangelium och sin kyrka.

  3. Se L. D. Reynolds och N. G. Wilson, Scribes and Scholars: A Guide to the Transmission of Greek and Latin Literature, 4:e uppl. (2013).

  4. Till exempel USA:s självständighetsförklaring, brittiska parlamentets officiella akter, torarullar som används i judiska synagogor och diplom från vissa universitet.

  5. Se Timothy H. Lim och John J. Collins, The Oxford Handbook of the Dead Sea Scrolls (2010) och Bruce M. Metzger och Bart D. Ehrman, The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption, and Restoration, 4:e uppl. (2005).

  6. Thomas A. Wayment, The New Testament: A Translation for Latter-day Saints, A Study Bible (2019), s. 2.

  7. Se Diana Childress, Johannes Gutenberg and the Printing Press (2008).

  8. Se till exempel M. Russell Ballard, ”Bibelns underverk”, Liahona, maj 2007, s. 80–82.

  9. Se Elizabeth L. Eisenstein, The Printing Press as an Agent of Change (1980), s. 703.

  10. Se James Carleton Paget och Joachim Schaper, red., The New Cambridge History of the Bible, Vol. 1, From the Beginnings to 600 (2013); se även vol. 2–4.

  11. Den här latinska översättningen från 300-talet blev katolska kyrkans officiella version; se Richard Marius, Martin Luther: The Christian between God and Death (1999).

  12. Se David Daniell, William Tyndale: A Biography (1994).

  13. Tyndales döda kropp brändes sedan vid pålen.

  14. William Tyndales engelska översättning är inte officiellt erkänd, men den är bevarad i King James Bible från 1611.

  15. Se David Norton, The King James Bible: A Short History from Tyndale to Today (2011).

  16. Se De heliga, volym 1: Sanningens baner, 1815–1846: Berättelsen om Jesu Kristi kyrka i de sista dagarna (2018), kapitel 1; se även ”Be i tro”, Liahona, feb. 2018, s. 34.

  17. Se ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  18. Se Joseph F. Smith, i M. Russell Ballard, ”Jesu Kristi sanna, rena och enkla evangelium”, Liahona, maj 2019, s. 29.

Skriv ut