2020
Som ensamstående blir jag påmind om hela Guds plan för mig
Juni 2020


Endast digitalt: Unga vuxna

Som ensamstående blir jag påmind om hela Guds plan för mig

Jag fann glädje när jag äntligen släppte taget och litade på hela min himmelske Faders plan.

När jag var 30 ställde min vän några frågor till mig som förändrade mitt liv. Han frågade: ”Vad skulle du göra om du hade alla pengar i världen?” Jag gav några enkla svar, som att köpa ett hus, ta hand om familjen, bli oberoende, och så vidare.

Sedan grävde han lite djupare och frågade: ”Men om du hade allt det där och alla pengar i världen, vad skulle du då göra?” Då insåg jag att oavsett mitt civilstånd hade jag mycket att ge världen. Jag tänkte på allt jag kunde lära mig och dela med mig av, och vilken skillnad och inverkan jag kunde göra och ha.

Mitt fokus ändrades

Min dröm som ung vuxen var att träffa en man och gifta mig i templet och starta en familj. Jag trodde att det var mitt enda syfte. Så när det inte hände, undrade jag: ”Om det viktigaste i mitt liv är att bli gift, varför har jag då inte fått den möjligheten?”

När min vän hade ställt de där frågorna förstod jag äntligen vad den verkliga meningen med livet är. Jag tror fortfarande att kärnan i vår himmelske Faders eviga plan för var och en av oss är att vi ska gifta oss och få barn, men jag har insett att det inte är hela planen.

Vi är här på jorden för att växa, sprida sanning, följa Jesus Kristus och slutligen återvända till vår himmelske Fader (se Alma 34:32).

Så med det i åtanke började jag be till Gud om hjälp att hitta mitt syfte och mina styrkor. Böner och mina egna ansträngningar att pröva på nya hobbyer och stärka min tro uppenbarade så småningom mitt syfte. Jag insåg att jag hade stor tro på Jesus Kristus. Och en del av mitt syfte och min plan på jorden är att hjälpa andra att utveckla och stärka sin tro på honom också. Den här sanningen har gett mig enorm vägledning i livet och hjälpt mig fokusera på att bli den han vill att jag ska vara.

Att inse mitt syfte

När jag var i 20-årsåldern handlade många av mina samtal om att vara ensamstående. Jag fokuserade bara på mina ”tråkiga” omständigheter. Nu har jag lärt mig att det är bra att sikta på äktenskap, men under tiden kan jag sträva efter andra syften och möjligheter.

Om du inte är säker på vad du ska göra just nu har president Russell M. Nelson gett en del råd om var man kan börja:

”Fråga din himmelske Fader i Jesu Kristi namn vad han anser om dig och din uppgift på jorden. Om du frågar med ärligt uppsåt, ska Anden med tiden viska denna livsavgörande sanning till dig. …

Jag lovar dig att när du börjar fånga ens en glimt av hur din himmelske Fader ser dig och vad han förväntar sig att du ska göra i hans arbete, blir ditt liv aldrig detsamma!” (”Stå som den sanna millenniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 49).

Det här är verkligen djupa ord.

Jag har en del idéer om vad jag vill ha ut av livet (som är toppen enligt mig!) men Gud vet mer än jag. Och hans plan tar mig längs mer enastående stigar för mig än vad jag kunde ha föreställt mig.

Vara öppen för nya förhoppningar

Först hade jag svårt att anpassa mig till min himmelske Faders plan för mig. Jag behövde öppna mig för nya tankar, nya visioner och nya förhoppningar. Det gjorde ont ibland när livet inte blev som jag hade planerat. I min patriarkaliska välsignelse finns det specifika löften som inte infriades. Men jag slutade oroa mig när jag äntligen släppte taget om mina egna idéer och bestämde mig för att lita på att alla mina utlovade välsignelser kommer att bli uppfyllda – för jag vet att de kommer att bli det enligt hans tidsplan.

Om vi litar och fokuserar på hela vår himmelske Faders plan för oss, får vi uppleva den eviga glädje som han lovar oss (se 2 Ne. 2:25). Vi hittar våra personliga uppgifter. Vi blir den som han vill att vi ska bli. Och samtidigt förbereder vi oss för alla våra eviga välsignelser – däribland äktenskap.

På grund av det här ändrade perspektivet har jag funnit sann glädje i livet. Jag vet inte alla svaren, men Herren fortsätter att kasta ljus över mitt liv, bit för bit.

Skriv ut