2021
Till föräldrar: Sakramentet och musik
Mars 2021


Till föräldrar

Sakramentet och musik

Bild
Jesus Christ instituting the sacrament among the people in the Americas

Nattvardens instiftande, av Carl Heinrich Bloch; fotografi av ung kvinna som ber, av Angela Suitter; Bönen i Getsemane, av Del Parson; Att ni alltid kommer ihåg mig, av Gary L. Kapp, får ej kopieras

Kära föräldrar!

Kyrkans tidskrifter produceras med tanke på er och er familj. Den här månaden fokuserar tidningarna på teman som sakramentet, inspirerande musik, kvinnors roll i återställelsen, påsken och förberedelser för generalkonferensen. Se nedanstående förslag på hur du kan få ut så mycket som möjligt av den här månadens nummer för att stärka din familjs tro på Kristus såväl som din egen tro.

Samtal om evangeliet

Kyrkans tillkomst

Läs äldste De Hoyos artikel på sidan 36 och diskutera vilka välsignelser ni får genom att vara en del av Kristi kyrka, till exempel att kunna ha levande profeter, sann lära och prästadömsförrättningar.

Vikten av musik

Varför är musik så speciellt för Herren? Lyssna till, sjung eller spela det nya arrangemanget av sången ”Han sände sin Son” på sidan 34. Berätta sedan om dina tankar kring musiken eller texten. För mer om vikten av musik och dess välsignelser kan du läsa artikeln på sidan 30.

Kvinnornas roll i återställelsen

 Läs på sidan 25 hur Emma Smith ihärdigt skyddade Mormons bok. Hur har kvinnor varit till välsignelse för kyrkan och hur fortsätter de att vara det? Du kan också läsa president Ballards budskap på sidan 8 och tacka de rättfärdiga kvinnorna i ditt liv med ett handskrivet brev eller en vänlig gest.

Att göra sakramentet speciellt

Läs berättelsen om en familj i Vietnam på sidan 18 och fundera över hur din familj kan göra sakramentet mer speciellt. Det kan vara sådant som att lyssna på eller sjunga psalmer på väg till kyrkan, att komma ihåg skriftställen som beskriver Kristi personlighet medan du tänker på honom under sakramentet, eller att begrunda orden i sakramentsbönerna.

Du kan också använda sidan 6 till att undervisa dina barn om sakramentet.

Stöd för Kom och följ mig

Se sidan 26 för en familjevänlig åskådningsundervisning, en skriftställekedja och andra material som stödjer era studier i Kom och följ mig varje vecka.

Roliga familjestudier

Guds vackra skapelser

Läran och förbunden 20:17–19

Läs Läran och förbunden 20:17–19 om hur Gud skapade ”himmel och jord och allt som är i dem”.

  1. Ta en stund nu till att titta ut genom ett fönster eller gå på en promenad.

  2. Peka ut Guds skapelser som ni ser.

  3. I vers 18 får vi veta att Gud ”skapade människan, man och kvinna, till sin egen avbild och till att vara honom lika, så skapade han dem”. Vi är också några av Guds skapelser! Ta en stund till att beundra allt som kroppen kan göra. Vilka talanger har ni?

  4. I vers 19 befalls vi att ”älska och tjäna honom, den ende levande och sanne Guden”. Hur kan ni använda era talanger till att tjäna honom?

Diskussion: Hur kan vi dyrka Gud?

Före och efter

Läran och förbunden 20:11, 21–29 (februari)

I Läran och förbunden 20 läser vi om hur Gud inspirerade Joseph Smith att organisera Jesu Kristi kyrka på jorden. I Läran och förbunden 20:11 får vi veta att ”Gud inspirerar människor och kallar dem till sitt heliga verk i denna tidsålder och i detta släktled såväl som i forna släktled”.

  1. Visa en bild av Jesus Kristus.

  2. Dela upp familjen i en ”före”-grupp och en ”efter”-grupp.

  3. Familjemedlemmarna i varje grupp ska hitta ord från en profet som vittnade om Kristus antingen före eller efter hans liv på jorden.

  4. Turas om att berätta vad var och en hittade. De andra ska gissa om orden tillhör ”före”- eller ”efter”-gruppen.

  5. När alla har berättat ska de som är i ”före”-gruppen ställa sig till vänster om bilden på Kristus. De i ”efter”-gruppen ska ställa sig till höger om den.

  6. Förklara att båda grupperna är viktiga.

Diskussion: Läs Läran och förbunden 20:21–29. Hur gör det här nutida vittnesbördet om Kristus att vi känner oss närmare honom? Vilka andra vittnesbörd om Kristus finns det i kapitel 20–29 i Läran och förbunden?

Skriv ut