2021
Jesus Kristus ba oss ta nadverden
Mars 2021


Evangeliets grunnprinsipper

Jesus Kristus ba oss ta nadverden

Vi blir renset og helbredet når vi minnes vår Frelser hver uke.

Bilde
Jesus with Apostles at Last Supper

The Last Supper [Det siste måltid], av Carl Heinrich Bloch; foto av en ung kvinne som ber: Angela Suitter; Prayer at Gethsemane [Bønnen i Getsemane], av Del Parson; That Ye Do Always Remember Me [At dere alltid husker meg], av Gary L. Kapp, kopiering ikke tillatt

Før han døde, spiste Jesus Kristus et siste måltid. På slutten av dette måltidet ga han nadverden til sine tilhengere for første gang. Han brøt brødet og velsignet det. “Gjør dette til minne om meg”, sa han (Lukas 22:19). Så velsignet han og delte et beger med vin.

En del av den ukentlige tilbedelsen

Da Jesu Kristi Kirke ble gjenopprettet på jorden, ble nadverden en del av den ukentlige tilbedelsen. I kirken blir nadverden velsignet og delt ut av dem som bærer prestedømmet. De ber ved hjelp av ord fra Skriftene (se Lære og pakter 20:75–79). Så spiser hver enkelt i forsamlingen brød og drikker vann for å minnes Jesus Kristus og hans offer for oss, slik han ba oss om.

Forbered deg til å delta

Bilde
people taking the sacrament

For å forberede oss til å ta nadverden skulle vi ærlig tenke på vårt liv og våre valg. Vi skulle omvende oss fra den siste ukens feiltrinn og synder, blant annet ved å be Gud om tilgivelse. Vi trenger ikke å være fullkomne for å ta nadverden, men vi skulle være ydmyke.

Mer enn brød og vann

Nadverden er en hellig stund. Nadverdsbønnene minner oss om at når vi tar brødet og vannet, minnes vi legemet og blodet Jesus Kristus ga oss. Vi lover å følge ham og leve et kristent liv. Vi lover å prøve å holde Guds bud. Til gjengjeld vil Den hellige ånd trøste, veilede og helbrede oss.

Fornyelse av pakter

Bilde
one man baptizing another in a baptismal font

Når de av oss som har blitt døpt, tar nadverden med et rent hjerte, fornyer vi pakten vi inngikk ved dåpen. Dette innbefatter å motta Den hellige ånd og bli renset for synd som om vi ble døpt igjen. Dette er det håp og den barmhjertighet Jesus gir hver enkelt av oss. Det er aldri for sent å omvende seg og få tilgivelse.

Hva sier Skriftene om nadverden?

Vi skulle ransake oss selv åndelig, og ærlig se innover før vi tar nadverden (se 1 Korinterbrev 11:28).

Etter at han sto opp fra de døde, viste Jesus sitt folk på det amerikanske kontinent hvordan de skulle ta nadverden (se 3 Nephi 18).

Profeter i vår tid har bedt oss bruke brød og vann til nadverden, men hva vi spiser eller drikker, spiller egentlig ingen rolle (se Lære og pakter 27:2). Noen ganger må de med allergi bruke noe annet som tilsvarer brødet.

Skriv ut