2021
Kvinners uunnværlige rolle
Mars 2021


Kvinners uunnværlige rolle

Fra en tale på en kvinnekonferanse ved Brigham Young University, “Women of Dedication, Faith, Determination, and Action”, holdt 1. mai 2015.

Guds rikes arbeid kan ikke nå sitt sanne mål uten å rulle frem hånd i hånd med Kirkens trofaste, fantastiske søstre.

Bilde
photos of women in various settings

Kvinner har bemerkelsesverdig innflytelse. Ingen andre kan bidra til å fremme evangeliets rike og gjøre verden til et bedre sted slik de kan.

Når dere søstre slutter dere til andre paktskvinner i enhet og harmoni, er det ingen grense for deres gode innflytelse. Jeg har vært vitne til deres betydelige og evige innflytelse på enkeltpersoner så vel som familier, og jeg har sett den i utallige kulturer og land over hele verden.

Jeg har sett hva dere kan oppnå i grener, menigheter, staver, misjoner, templer og oppdrag på generalplan i Kirken. Deres bidrag – i små og store bedrifter og veldedige organisasjoner, så vel som i samfunns-, skole-, helse- og idrettsorganisasjoner – er umåtelige.

Kvinner i råd

I mange år har jeg talt om styrken i rådsforsamlinger med trofaste kvinner som deltar. Deres innsikt og råd er helt avgjørende. I dag har Herren velsignet Kirken og verden rikelig fordi flere søstermisjonærer trofast virker i misjonslederstillinger og deltar i ledende råd i misjoner. Flere mottar sin begavelse tidligere, og dette øker antallet tempelpaktkvinner som utfører tjeneste i Kirken. Søsterlederne i generalpresidentskapene ber og taler på generalkonferansen.

Kvinner i Skriftene

Noen kvinner skulle ønske de kunne finne flere historier om kvinner i Skriftene og i Kirkens historie. Vi må utvikle evnen til å finne deres innflytelse, slik én ung søster gjorde. Hun sa: “Mormon må ha hatt en fantastisk hustru for å ha oppdratt en bemerkelsesverdig sønn som Moroni!”

Hvis du ser godt etter og med riktig innstilling, finner du lignende tilkjennegivelser av effektiv oppdragelse overalt i Skriftene.

I en årrekke nå har Kirken rettet oppmerksomheten mot de trofaste søstrene i Kirken og deres bidrag. Jeg oppfordrer dere for eksempel til å undersøke emnet “Women of Conviction” som finnes på history.ChurchofJesusChrist.org

Pionersøstrenes rolle var bemerkelsesverdig. Da han skrev om pionerene, sa en forfatter, som ikke var siste dagers hellig: “Kvinnene deres var fantastiske.”1

Når vi ser etter og finner kvinner i Skriftene og i historien vår, vil vi bedre se hvilken styrke og innflytelse kvinner har i familien, lokalsamfunnet, Kirken og verden.

Veie alternativer

Bilde
eye doctor examining a woman’s eyes

I min levetid har vi sett tallrike kvinner utnevnt og valgt til offentlige verv, besette stillinger som administrerende direktører for større selskaper og organisasjoner og i økende antall tatt opp på prestisjetunge fakulteter for bedriftsledelse, juss og medisin og helsevitenskap.

I 1842 sa Joseph Smith følgende til Hjelpeforeningen: “Jeg vrir nå om nøkkelen for dere i Guds navn, og denne forening skal fryde seg og kunnskap og intelligens skal strømme ned fra denne tid av – dette er begynnelsen til bedre tider for [kvinner].”2

Vi ser oppfyllelsen av denne profetiske forutsigelsen etter hvert som nye muligheter og fremskritt for kvinner utspiller seg som aldri før. Det kan være en utfordring å balansere alt blant alle tilgjengelige alternativer. Når alt kommer til alt må de fleste av oss velge mellom konkurrerende alternativer.

Vi har naturligvis et guddommelig mønster å følge som er forklart i “Familien – en erklæring til verden”, men vi vet at jordelivet kan være komplisert. Mange kvinner er enslige i lange perioder. Noen kvinner er gift. Andre blir enslige når en ektefelle dør eller når de skiller seg. Og noen kvinner gifter seg kanskje aldri.

Men hvis vi er trofaste og holder ut til enden, vil intet rettferdig ønske bli nektet oss, og alle velsignelser vil til syvende og sist bli mottatt. Hver av dere må finne ut hva Herren ønsker for dere, gitt valgene dere har foran dere.

Når du vet hva Herrens vilje er, kan du gå videre i tro for å oppfylle din personlige hensikt.

Velsignelser i vente

Hvis medlemmer av Kirken som tilber i tempelet, er på bølgelengde, vil de innse at Herren har fantastiske velsignelser i vente for sine trofaste døtre og sønner i all evighet.

Og hva er disse velsignelsene? Denne kontekstuelle innsikten fra president Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, forklarer dem: “Hensikten med jordelivet og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges misjon er å forberede Guds sønner og døtre til deres evige fremtid – å bli som våre himmelske foreldre.”3

Evangeliets historie er en slektshistorie – hverken mer eller mindre. Den begynner med himmelske foreldre, og den slutter med at barn finner veien gjennom jordelivets noen ganger oppkvikkende og noen ganger overveldende utfordringer og tilbake til sitt himmelske hjem, etter å ha mottatt alle de viktige ordinansene for evig opphøyelse.

Det er historien om vårt liv. Gud har gitt oss disposisjonen, men han overlater til oss å fylle ut detaljene ved våre valg og trofasthet. Det er en usedvanlig lykkelig slutt i vente for alle som ønsker det. Men før vi kan gjøre krav på den, må vi bli mer enn bare hans barn – vi må bli hans disipler.

Kvinner som Kristi disipler

Livet er fylt med distraksjoner som kan lede oss bort fra Kirkens grunnleggende læresetninger – ikke minst Jesu Kristi forsoning.

Profeten Joseph Smith sa: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette.”4

Jesu Kristi forsoning står sentralt i vårt budskap! Den er vår kjerneverdi. Den er vårt doktrinære sentrum. Den er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges hjerte og sjel.

Hvis dere ennå ikke har følt sannheten og kraften i Frelserens forsoning i deres liv, oppfordrer jeg dere til å fokusere på gjenopprettelsens sentrale budskap – et budskap som erklærer at vi kan bli “fullkommengjort gjennom Jesus, den nye pakts mellommann, som utførte denne fullkomne forsoning ved å utgyte sitt eget blod” (Lære og pakter 76:69).

Søstre, vær så snill og gjør alt som er nødvendig for å holde fokus på gjenopprettelsens enkle og sentrale budskap. Godta det. Forstå det. Ta det til dere. Elsk det. Del det med andre. Forsvar det.

Kvinner styrket ved pakter

Bilde
woman in wheelchair teaching a class

Jeg vil be dere gjøre det samme som profeten Joseph Smith ba Hjelpeforenings-søstrene gjøre. “Hjelpeforeningen … skal ikke bare hjelpe de fattige, men også frelse sjeler”, sa han.5

“Enhver søster i denne kirken som har inngått pakter med Herren, har et guddommelig påbud om å hjelpe til med å redde sjeler, å lede verdens kvinner, å styrke Sions hjem og bygge opp Guds rike.”6 Hjelp oss å holde Kirken i bevegelse fremover ved å bidra til å skape økt tro i våre enkeltmedlemmers liv.

Rettferdige og trofaste kvinner har alltid spilt en avgjørende rolle for å frelse sjeler og forsvare Guds rike. Dere kvinner i denne siste evangelieutdeling har imidlertid spesielt viktige roller og ansvarsoppgaver å fylle. Dere er kvinner med besluttsomhet, tro, hengivenhet og handling.

I likhet med trofaste søstre tidligere, må dere finne ut hvordan dere kan bruke den prestedømsmyndighet dere er blitt begavet med til å oppnå enhver evig velsignelse som vil bli deres.

Jeg ber vår himmelske Fader velsigne dere med fred og indre visshet om at det dere gjør i Kirken, er avgjørende for denne verdens vekst og forberedelse til den dag da vår Herre og Frelser vil si: “Det er nok”, og vil komme for å regjere og lede.

Guds rikes arbeid vil rulle frem, men det kan ikke nå sitt sanne mål uten å rulle frem hånd i hånd med dere Kirkens trofaste, fantastiske søstre.

Noter

  1. Wallace Stegner, The Gathering of Zion: The Story of the Mormon Trail (1964), 13.

  2. Joseph Smith, i Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2017), 14.

  3. Dallin H. Oaks, “Tiltrukket av samme kjønn,” Lys over Norge, mars 1996, 14.

  4. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 50–51.

  5. Læresetninger – Joseph Smith, 447.

  6. M. Russell Ballard, “Rettferdige kvinner”, Liahona, des. 2002, 39.

Skriv ut