2021
La musikken stå sentralt i vår tilbedelse
Mars 2021


La musikken stå sentralt i vår tilbedelse

Musikk har alltid – og vil alltid – stå sentralt i vår tilbedelse, i kirken og i hjemmet.

Bilde
family gathered around piano

Ikke mange uker etter at Kirken ble organisert, befalte Herren Emma Smith å “foreta et utvalg av hellige salmer som er meg til behag … så de kan brukes i min kirke” (Lære og pakter 25:11). De hellige trengte måter å lære nylig åpenbarte sannheter i evangeliet og stå sammen om å prise Gud på. Og salmer skulle stå sentralt i deres tilbedelse og læring.

For mange år siden, da familien min ble medlem av Kirken, oppfordret mor og far oss til å lære vår nye tros musikk. Jeg har noen levende minner fra den tiden:

  • Å lære “Bønnen er sjelens dype trang” (Salmer, nr. 57) sammen med familien.

  • Å høre “O min Fader” (Salmer, nr. 150) og lære at jeg har en himmelsk Fader og Moder som jeg kan få se igjen en dag.

  • Å føle Guds kjærlighet mens jeg sang “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17) – selv om jeg bodde i en ørken og egentlig aldri hadde sett et syrintre [i den engelske teksten]!

Spol frem til et nadverdsmøte i slutten av februar 2020. Flere medlemmer av menigheten var rammet av kreft, og jeg følte dyp trøst da menighetskoret sang “Så sikker en grunnvoll” (Salmer, nr. 42). Noen uker senere fant en rekke urovekkende hendelser sted: karantene, avlysninger av Kirkens møter og en rekke jordskjelv og etterskjelv. Salmen begynte å spilles i tankene mine igjen:

Frykt ei, jeg er med deg. Vær kun ved godt mot!

For jeg er din Gud og vil være deg god.

Ja, styrke deg, hjelpe deg, gi deg min ånd,

oppholde deg ved min allmektige hånd.

Noen ganger virker det som om verdensomspennende og personlige utfordringer vokser nesten hver dag. Mer enn noensinne trenger vi åndelig næring i form av salmer, Primær-sanger og annen hellig musikk.

Ingen endring i formål eller betydning

Da vi gikk over til den to timer lange møteplanen for Kirkens møter, lurte imidlertid noen på om musikkens rolle har blitt redusert i vår tilbedelse. Svaret er nei.

  1. Hellige salmer er fremdeles en del av ethvert nadverdsmøte, blant annet for å bidra til å forberede vårt hjerte til nadverdens ordinans. Kor- og forsamlingssang og annen hellig musikk kan fremdeles planlegges for å berike møtet, akkurat som før. Under covid-19-pandemien var hellig musikk fremdeles en viktig del av de forkortede nadverdsmøtene, også når den bare var instrumental.

  2. Våre barn tilbringer nå halvparten av sin tid i Primær med å lære evangeliet ved hjelp av musikk.

  3. I den andre timen er det ingen åpnings- eller avslutningssanger for voksen- og ungdomsklasser. Men musikk kan likevel brukes i klasser til å undervise og inspirere.

  4. Det er enklere enn noen gang å lytte til hellig musikk på digitale enheter ved hjelp av Kirkens app Sacred Music.

Mindre foreskrivelse, mer intensjon

Det har likevel vært noen misforståelser. En første påskedag ba en lærer klassen for evangeliets lære om unnskyldning: “Jeg vet at det ikke er meningen at vi skal synge i Søndagsskolen, men jeg vil gjerne synge ‘Han lever, min Forløser stor’ sammen.” Denne læreren er sannsynligvis ikke alene om denne misforståelsen.

I virkeligheten er musikk fremdeles like viktig i vår tilbedelse som det noensinne har vært. Vær vitne til den historiske oppdateringen som pågår av våre salme- og barnesangsamlinger. Som en del av denne innsatsen har Kirkens medlemmer over hele verden sendt inn utrolige 16 000 nye salmer, sanger og tekster.

Men med færre faste tider for å synge på noen av våre søndagsmøter, må vi være mer gjennomtenkte og bevisste når vi planlegger og bruker musikk.

Bilde
group of children singing

To grunnprinsipper kan hjelpe oss å holde musikk sentralt i vår tilbedelse:

1. Uunnværlig i undervisningen

Vi ser kanskje på taler og drøftinger som det primære middel til å formidle evangeliets budskap hjemme og i kirken. Vi bruker kanskje mesteparten av tiden på disse elementene. Men musikk er ikke et utsmykkende tillegg. Den står helt sentralt i å undervise med kraft og med Ånden.

Apostelen Paulus ga de tidlige hellige følgende råd: “La Kristi ord bo rikelig blant dere, så dere lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger og åndelige viser og synger med takknemlighet i deres hjerter for Gud” (Kolosserne 3:16).

Musikk kan umiddelbart bringe Ånden inn i en leksjon eller et møte. Å velge en sang å synge i løpet av en Søndagsskole-klasse eller en Kom, følg med meg-drøfting fortjener samme gjennomtenkte bønn og overveielse som skriftstedene vi velger å lese eller den delen av leksjonen vi velger å dele. Musikk som er utvalgt ved bønn, kan være dypt rørende og gi åndelige inntrykk som kan vare livet ut.

2. “En bønn til meg”

På visse punkter kan vi alle oppleve å føle oss nedbrutt og at veien videre er uklar. Noen ganger kan det virke som om vi fortsetter å sende det samme presserende behovet mot himmelen, uten svar eller løsning. I slike stunder kan det være fristende å konkludere med at Gud ikke bryr seg, eller at vi er uverdige til hans omsorg. Noen ganger kan vi til og med ha lyst til å gi opp bønn.

Til tider hvor vi føler mangel på åndelig tilknytning til himmelen, er dette en betryggende sannhet: Hellig musikk kan faktisk være en form for bønn. Herren selv forklarte dette da han ga Emma i oppdrag å lage vår første salmebok: “For min sjel fryder seg over hjertets sang, ja, de rettferdiges sang er en bønn til meg” (Lære og pakter 25:12; uthevelse tilføyd).

Og når vi oppriktig gir ham vårt hjertes sang, har Herren lovet at han alltid vil svare med en velsignelse: “Og den skal bli besvart med en velsignelse på deres hoder. Derfor, oppløft ditt hjerte og fryd deg” (Lære og pakter 25:12–13).

På et vanskelig punkt i mitt liv gjennomgikk jeg en lang periode hvor jeg ikke kunne skjelne svar på mine inderlige bønner. En kjær venn av meg gjennomgikk selv noen vanskeligheter. Men når vi spilte og sang salmer og sanger om evangeliet sammen, opplevde vi ofte overveldende følelser av trøst og vitnesbyrd. Jeg forstår nå at Herren oppfylte sitt løfte. Han besvarte mitt hjertes sanger om og om igjen. Og det hjalp meg virkelig å oppløfte mitt hjerte og fortsette.

Bilde
young woman visiting a cemetery

Photograph by Robert Casey

På en hvilken som helst søndag

På en hvilken som helst søndag kan vi være sikre på at noen i våre forsamlinger, noen i våre klasser og noen i vår familie befinner seg på de personlige lidelsers store dyp. Andre vil være i fredelige daler mens de blir overstrømt med velsignelser. Atter andre vil være i ferd med å lære evangeliets grunnleggende sannheter.

Når vi har musikken på sin rette plass i sentrum av vår tilbedelse, kan vi hjelpe alle å finne anledninger til å føle Ånden, lære evangeliets sannheter og prise Herren for hans godhet. Og vi kan hjelpe alle å få sitt hjertes sanger besvart på den måten som bare vår kjærlige, evige Fader kan gjøre.

Skriv ut