2021
Kirkens fremkomst
Mars 2021


Kom, følg med meg

Lære og pakter 20–22

Den fremvoksende Kirken

Frelserens kirke er gjenopprettet med sann lære, prestedømskraft og hellige ordinanser.

Bilde
a father blessing his daughter

Foto: James Iliff Jeffery

For mange år siden, i min første uke på Kirkens kontor for informasjon og samfunnskontakt i Mexico, fikk vi en invitasjon fra et radioprogram. Programmet, som drøftet verdens religioner, tilbød oss 45 minutter til å snakke om Kirken.

“For en flott mulighet”, sa jeg til områdepresidenten da jeg ga detaljer om invitasjonen. “Hvem skal vi sende for å representere Kirken?”

Han svarte: “Deg, naturligvis.”

Jeg var ny på kontoret og veldig ung. Jeg ble forbauset over at han ikke foreslo en med mer erfaring. Likevel ba jeg og forberedte meg så godt jeg kunne, og inviterte en ledsager til å bli med meg. Snart befant vi oss på radiostasjonen.

“I kveld har vi med oss to representanter fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”, sa programlederen da han presenterte oss. Så spurte han: “Hvorfor har kirken deres så langt et navn? Hvorfor bruker dere ikke et kortere, mer kommersielt navn?”

Min ledsager og jeg svarte med glede på et så godt spørsmål. Vi forklarte at Kirkens navn ikke ble valgt av et menneske. Isteden åpenbarte Frelseren det selv gjennom en profet i de siste dager (se Lære og pakter 115:4).

Programlederen svarte respektfullt: “Da vil vi med glede gjenta navnet i sin helhet.” Og det gjorde han – mange ganger.

Jeg husker fremdeles den gode ånden vi følte da vi forklarte opprinnelsen til Kirkens navn og hvordan dette navnet refererer til Frelseren og medlemmene av hans kirke i dag. Min ledsager og jeg besvarte mange spørsmål, hvorav mange dreide seg om Kirkens navn. Opplevelsen var til velsignelse for Kirken i vårt område og for meg.

I 2018 ba president Russell M. Nelson siste dagers hellige om “å gjenopprette det riktige navnet på Herrens kirke”. Han lovet at hvis vi vil gjøre vårt beste for å følge dette rådet, vil Herren “utøse sin kraft og sine velsignelser over de siste dagers hellige i større grad enn vi noensinne har sett”.1 President Nelson fornyet dette løftet under generalkonferansen i april 2020.2

I løpet av det korte tidsrommet siden president Nelson ba oss bruke Kirkens riktige navn, har hans løfte allerede begynt å bli oppfylt. Når millioner av medlemmer nå deler Kirkens riktige navn, vet stadig flere at vi tror på og tilber vår Herre Jesus Kristus. Som følge av dette tror jeg Kirken nyter godt av en oppblomstring av innflytelse og respekt. Dører åpnes, og gjenopprettelsen går fremover.

Når Guds barn forstår at åpenbaring fortsetter i dag og at Frelserens kirke er gjenopprettet med sann lære, prestedømskraft og hellige ordinanser, vil de ønske å vite mer om gjenopprettelsen.

Levende profeter

Kapittel 20 av Lære og pakter begynner med disse viktige ordene: “Fremkomsten av Kristi Kirke i disse siste dager” (vers 1; uthevelse tilføyd). Siden Kirken ble organisert 6. april 1830 har Herren ledet denne fremkomsten gjennom ledere han har kalt.

Profeten Joseph Smith ble “inspirert av Den Hellige Ånd til å legge [den gjenopprettede kirkes] grunnvoll”. På samme måte inspirerer Herren i vår tid president Nelson til å lede Kirken, “bygge den opp” og “fremme Sions sak med stor kraft for det gode” (Lære og pakter 21:2, 7).

Under generalkonferansen i april 2020 fikk Kirkens medlemmer bekreftet Herrens vedvarende veiledning og hans kirkes vedvarende fremkomst da president Nelson leste “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”:

“Vi erklærer med glede at den lovede gjenopprettelsen går fremover gjennom fortsatt åpenbaring”, sa han. “Jorden vil aldri bli den samme igjen”.

President Nelson tilføyde: “Himlene er åpne. Vi bekrefter at Gud gjør sin vilje kjent for sine elskede sønner og døtre.”3

Herren lovet å velsigne tidlige medlemmer av Kirken som ga akt på hans vilje slik den ble åpenbart gjennom profeten Joseph Smith. Disse løftene gjelder oss når vi følger Herrens utvalgte tjenere i dag: “Helvetes porter [skal] ikke få makt over dere, ja, og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære” (Lære og pakter 21:6).

Bilde
President and Sister Nelson greeting people following a devotional

President og søster Nelson hilser på Kirkens medlemmer etter hans andakt i Kona på Hawaii 16. mai 2019.

Sann lære

Noe av det den unge Joseph Smith fikk vite i Den hellige lund for 200 år siden, var at hans tids religiøse tilhengere forkynte “en lære som er menneskebud og har et skinn av gudsfrykt, men de fornekter Guds kraft” (Joseph Smith – Historie 1:19).

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum erklærte nylig at lignende “religiøse svakheter” i vår tid “etterlater seg noens sult og håp uoppfylt” og at “mye av denne misnøyen fører noen bort fra tradisjonelle kirkelige institusjoner.”4

Det verden trenger, og det Herren tilbyr, er de gode, frelsende læresetningene som finnes i sin klarhet og fylde i det gjengitte evangelium.

Sann lære finnes i Mormons bok, som inneholder “fylden av Jesu Kristi evangelium til hedningefolkene og også til jødene” (Lære og pakter 20:9). “Den underviser om livets hensikt og forklarer Kristi lære, som er sentral i denne hensikt … Mormons bok [vitner] om at alle mennesker er sønner og døtre av en kjærlig Fader i himmelen, at han har en guddommelig plan for vårt liv, og at hans Sønn Jesus Kristus taler i dag så vel som i fordums tid.”5

Sann lære finnes i Lære og pakter, som en profet har kalt “bindeleddet mellom Mormons bok og det vedvarende gjenopprettelsens verk ved profeten Joseph Smith og hans etterfølgere”.6

Sann lære finnes også i læresetningene til profeter og apostler i vår tid som Herren har kalt til å beskytte oss mot bedrag. Vi vet at det de sier under Den hellige ånds innflytelse, er Herrens vilje, sinn, ord og røst (se Lære og pakter 68:4).

Sann lære inspirerer, styrker og trøster fordi den innbyr Den hellige ånd, åpenbarer frelsesplanen og vitner om Jesus Kristus og hans forsoning.

Prestedømme og ordinanser

Herren innbyr oss alle til å komme til ham og hans kirke og motta frelsende ordinanser.7 Ordinanser er avgjørende for Herrens sanne kirke, i likhet med prestedømmets myndighet til å forrette dem.

De som ser etter Jesu Kristi sanne kirke, skulle blant annet forvente at Herren har fastsatt en riktig dåp (se Lære og pakter 20:37, 71–74) og medlemmenes plikt etter at de er døpt (se Lære og pakter 20:68–70). De skulle forvente å finne et legpresteskap og disse legprestenes plikter. Og de skulle forvente anledninger til å yte tjeneste slik Frelseren gjorde. (Se Lære og pakter 20:38–67; se også Mosiah 18:8–10; Moroni 6:4.)

Bilde
women visiting a woman with injured foot

Omsorgstjeneste i den gjenopprettede kirke skiller oss ut. Prestedømstjeneste betyr omsorgstjeneste til alle, også dem som ikke tilhører vår tro. Tjeneste velsigner både dem som mottar og dem som yter tjeneste.

Sist, men ikke minst skulle de som ser etter Herrens sanne kirke, forvente å finne prestedømsmyndighet og ordinanser som kan knytte familier sammen for evigheten.

“Hva betyr det for deg at Jesu Kristi evangelium har blitt gjengitt til jorden?” spurte president Nelson under generalkonferansen i april 2020. “Det betyr at du og din familie kan bli beseglet sammen for evig! Det betyr at fordi du har blitt døpt av en som har myndighet fra Jesus Kristus og har blitt bekreftet som medlem av hans kirke, kan du nyte Den hellige ånds konstante ledsagelse … Det betyr at prestedømskraft kan velsigne deg når du mottar nødvendige ordinanser og inngår pakter med Gud og holder dem.”8

For en velsignelse det er å være medlem av en kirke som vokser frem og som ledes av levende profeter og apostler! Måtte vi aldri ta for gitt Herrens guddommelige veiledning, hans gjenopprettede kirke, prestedømmets kraft og ordinansene som velsigner oss nå og i evigheten.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 89.

  2. Se Russell M. Nelson, “Åpne himmelen for hjelp”, Liahona, mai 2020, 73.

  3. “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, [“Hør Ham”] Liahona, mai 2020, 91.

  4. Jeffrey R. Holland, “Et fullkomment, klart håp”, Liahona, mai 2020, 83.

  5. “En erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, 91.

  6. Ezra Taft Benson, “Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 77.

  7. Se “En erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, 91.

  8. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 88.

Skriv ut