2021
Den Liahona som Gud visade mig
Juni 2021


Sista dagars heliga berättar

Den Liahona som Gud visade mig

Först tyckte jag att det lät hädiskt att säga att Jesu Kristi Kyrka hade blivit återställd.

Bild
hand holding a pass-along card

Fotografi av hand från Getty Images; bakgrundsfoto av Clebher Tex

Som doktorand i Australien reste jag ofta från min bostad till närliggande restauranger i Melbournes centrala affärsdistrikt. Under en av mina resor såg jag ett kort med en bild av Jesus Kristus på marken. En röst inom mig insisterade på att jag skulle plocka upp det.

Jag lydde och läste noggrant kortet. Sedan såg jag mig om efter en bättre plats där jag kunde lämna den lilla bilden av Frälsaren men hittade ingen. Följaktligen tog jag med mig kortet hem och satte det i min bokhylla.

Tre dagar senare mötte jag två missionärer när jag var på väg att äta lunch. Vi bestämde en tid då de kunde undervisa mig och de gav mig ett kort som liknade det jag redan hade funnit. När jag var hemma igen jämförde jag de två korten. Båda kom från missionärernas kyrka.

När missionärerna besökte mig bar de sina vittnesbörd om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Först kände jag mig lite illa till mods över deras vittnesbörd. Det kändes hädiskt att säga att Jesu Kristi kyrka hade blivit återställd och var den enda sanna kyrkan på jorden, men två saker fångade mitt intresse.

För det första läste jag i skrifterna ”att vörda HERREN är början till vishet” (Ps. 111:10). Jag ville ha vishet och skulle vilja ha vördnad för Herren så att jag kunde få vishet. Jag resonerade som så att jag inte skulle kunna vörda Herren utan att känna honom. Så det missionärerna undervisade mig om var därför viktigt eftersom jag behövde kunskap om Herren.

För det andra drog jag slutsatsen att Herren hade lett mig så att jag hittade kortet och plockade upp det. Under de år jag bodde i Melbourne såg jag aldrig ett liknande kort på marken. Jag kom därför fram till att korten inte kastades bort lättvindigt.

När jag undervisades av missionärerna blev jag gladare och överväldigades av den kunskap jag fick genom de nya lärdomarna. Jag döptes snart. Jag är nu beseglad till min hustru och mina barn för tid och evighet och i dag har jag samma vittnesbörd som missionärerna bar för mig: Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har återställts genom profeten Joseph Smith. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den enda sanna kyrkan på jorden och den leds av en levande profet.

Skriv ut